Новите мобилни кранове на bauma 2013

сп. Камиони, 2013, Бр. 2
06.03.2013

Новите мобилни кранове на bauma 2013

През пролетта предстои най-голямото изложение за строителна техника в света. То ще се проведе от 15 до 21 април в Мюнхен и на него традиционно участват всички големи имена в подемната техника. На следващите страници представяме най-важните премиери на нови модели мобилни кранове, които посетителите ще видят на bauma 2013...

През пролетта предстои най-голямото изложение за строителна техника в света. То ще се проведе от 15 до 21 април в Мюнхен и на него традиционно участват всички големи имена в подемната техника. На следващите страници представяме най-важните премиери на нови модели мобилни кранове, които посетителите ще видят на bauma 2013

Сегментът на мобилните кранове винаги изглежда стабилен и в добра форма, тъй като това са съоръжения със сравнително високи цени и доста дълъг период на експлоатация. Ето защо на bauma 2013 едва ли ще има някакви драматични изненади, а най-вече обновени съществуващи модели и по-малко нови концепции. Все пак изложението се очаква да покаже основните тенденции на развитие на бранша, които вървят в посока на подобряване параметрите по крановата диаграма, по-дълги стрели, по-голяма компактност и маневреност. В същото време ще видим и мобилни кранове, въведени през 2011 г. само на американския пазар, които през тази година са подготвени за продажба и в Европа.

Grove с плеяда нови звезди
Марката Grove е една от най-популярните в групата Manitowoc Cranes и определено е специализирана за мобилни кранове. Две от премиерите на откритата площ ще бъдат на двата нови крана за всякакви терени (all-terrain). Първият, Grove GMK3060, е обновена версия на GMK3055 и предлага подобрена товароподемност във всички сегменти на крановата диаграма, благодарение на допълнителните си 2 т към противотежестта. 60-тонният кран е върху 3-осно шаси, а телескопичната му стрела се разпъва до 43 м.
Направени са и редица подобрения по операторската кабина. Но една от най-важните иновации е новата система за управление на Manitowoc, която включва комплект дисплеи, джойстици, уреди за контрол и кръгов превключвател. Тя значително опростява и улеснява работата с машината. Освен с нея конкретният кран, който ще бъде изложен на bauma 2013, ще разполага и с функция за оптимизиране работата на стрелата - кранистът може да задава основни параметри като товар, радиус и височина на издигане, а системата в отговор предлага автоматично варианти за оптимално извършване вдигането на товара.
Вторият кран за всякакви терени (all-terrain) на щанда на Manitowoc Cranes ще бъде 400-тонният Grove GMK6400. Това е изцяло нов модел, чийто прототипи са показвани преди. На bauma 2013 обаче посетителите ще видят версията, която е вече в производство. Това ще бъде най-големият кран на щанда. От Manitowoc Cranes декларират, че 6-осният GMK6400 е с най-добрата кранова диаграма в своя клас, задвижване, което досега не е използвано при такава товароподемност, както и уникалната система Mega Wing Lift за независимо самостоятелно стабилизиране на крана.
Основната стрела се разпъва до 60 м, а при монтаж на удължение с възможност за промяна на ъгъла му (luffing-jib) кранът ще превъзхожда всички настоящи 6-осни конкурентни модели, дори някои 7-осни, обещават от производителя. Особеното при GMK6400 е, че се използва един дизелов двигател и за задвижването на шасито и за крановите операции, което подобрява собствената маса и разхода на гориво.
Manitowoc Cranes ще представи и два нови модела кранове за пресечени терени (rough-terrain). 45-тонният Grove RT550E предлага най-високия капацитет и най-дългата телескопична стрела в своя клас (достига 39 м). Това е съвсем компактен кран с дължина под 12 м, ширина 2,55 м и маса под 29 т, което съответства на изискванията на повечето европейски национални законодателства за шосеен транспорт. Петсекционната стрела може да се разпъва под непълен товар и да се оборудва с 8-метрово сгъваемо удължение, с чиято помощ се достигат 47 м.
От своя страна 65-тонният Grove RT770E разполага с 42-метрова петсекционна телескопична стрела, чийто капацитет е напълно използваем в съчетание с компактно шаси с размери 8 м х 3,33 м. По този начин се избягва използването на 70- или 80-тонни кранове, които са по-тежки и изискват повече пространство на обекта, заявяват от Manitowoc Cranes.
Компания на тези кранове ще прави Grove YardBoss5520. Това е мобилен кран за вътрешно заводски приложения с капацитет до 18 т. Този тип кранове се радват на голяма популярност в САЩ, като за Европа този модел вече е преминал сертификация за знак СЕ. При верижните модели с решетъчни стрели от Manitowoc Cranes ще изложат новия 165-тонен Manitowoc MLC165.

Тежка артилерия от Liebherr
Тези, които са били на шоуто на Liebherr в Ехинген (Германия) в средата на юни 2012 г., едва ли ще бъдат изненадани от премиерите на водещия немски производител, подготвени за bauma 2013. За всички пропуснали уникалните демонстрации на кранове Liebherr остава утешението, че ще видят някои от великолепните екземпляри от тежката категория, макар и в статично положение, на изложението в Мюнхен.
Безспорно на щанда на Liebherr звездата-гигант ще бъде 750-тонният мобилен кран за всякакви терени (all-terrain) LTM1750-9.1. Една от уникалните характеристики на новия 9-осен кран е възможността да се придвижва с цялата си телескопична стрела, без необходимост тя да се демонтира (натоварване на ос 12 т, с демонтаж на стабилизаторите - 11 т). Кранът може да се окомплектова с най-разнообразно оборудване и да работи ефективно в най-различни условия. Възможни са голям брой работни конфигурации, които се базират на основната 52-метрова телескопична стрела, нейната система за Y-обтягане и целия набор удължения. Благодарение на тях работната височина под куката достига 154 м, а хоризонталният досег – 112 м. Съответно системата за ограничаване на товарния момент LICCON разполага с индивидуални таблици за товара за всяко отделно удължение на стрелата.
Друга уникална характеристика на LTM1750-9.1 е свързана с безопасността при работа – по принцип всички кранови функции се захранват от дизеловия двигател на крановата надстройка, но в случай на проблем с него цялата кранова надстройка може да бъде превключена към двигателя на шасито бързо и лесно. Тази иновация се въвежда за първи път на новия LTM1750-9.1.
Втората премиера при Liebherr ще бъде на кран с телескопична стрела и верижна ходова част – LTR 1220. Това е модел с товароподемност 220 т и 60-метрова стрела, който в същото време е не само флагманът при верижните телескопични кранове на Liebherr, но и превъзхожда всички конкуренти модели по работна височина в своя клас.
LTR1220 съчетава в едно предимствата на телескопичните колесни кранове и на верижните. Верижна ходова част предлага отлично преодоляване на трудни терени и голяма маневреност, а и позволява придвижване под пълен товар. Преимуществата на телескопичната стрела пред решетъчната са краткото време за развръщане в работно състояние, по-лесен транспорт и възможността за промяна на работната височина, което предполага и лесно преминаване под препятствия. В същото време верижната част няма нужда от стабилизатори, което допълнително съкращава времето за подготовка преди започване на работа.
Както всички други кранове от немския производител, така и Liebherr LTR 1220 предлага разнообразни работни конфигурации. Към телескопичната стрела могат да се монтират богат набор удължения, като максималната работна височина се увеличава до 72 м. Освен това кранът разполага с хидравлично разширяема ходова част. В транспортно положение тя е 4,5 м, но може да се регулира на още две работни ширини: 5,88 м и 7,25 м (таблици за товара при всяка от трите ширини се ползват чрез системата за управление LICCON).

Terex – само оптимални решения
Terex засега е единственият голям производител на мобилни кранове, който се въздържа директно да посочи новите си модели кранове, подготвени за bauma 2013. Но бъдете уверени – премиери на Terex със сигурност ще има. Като цяло индикациите, с които разполагаме, са, че компанията освен съвсем нови модели ще покаже и няколко крана, продавани досега основно в Северна Америка и получили отличен прием от американските клиенти.
Едната от очакваните премиери е на нов 100-тонен кран за пресечени терени (rough-terrain) - Terex Quadstar 1100. Според производителя машината разполага с една от най-дългите стрели в своя клас, както и отлични показатели по крановата диаграма. Основната стрела е петсекционна с дължина 47,24 м, като към нея могат да се монтират сгъваеми удължения от 8,8 и 16,7 м с телескопичен връх, разпъващ се до 22 м. Максималната работна височина на телескопичната стрела е 50 м, а с две удължения е 71,6 м (измерена на върха). Стрелата може да работи в два режима. В първия крайните секции (с по-малко сечение) се разпъват най-напред за по-голяма товароподемност при голям радиус. Във втория режим началните секции (с по-голямо сечение) се разпъват най-напред за по-голяма товароподемност при по-малък радиус.
Кранът се захранва от 6-цилиндров дизелов двигател Cummins QSB6.7 с мощност 260 к.с. От Terex твърдят, че хидравличната система е разработена с минимум места, където могат да се появят течове, и предлага много добра сервизопригодност. Както се и очаква за кран, предназначен за пресечени терени, схемата на задвижване използва три режима на завиване на колелата: само предните; предните и задните за по-малък радиус на завиване; всички колела в една посока („рачешко” придвижване). Кабината е с модерен дизайн и може да се наклонява (повдига предния си край) хидравлично с 18° за по-добра видимост към върха на стрелата. В допълнение стабилизаторите могат да се разпъват в три различни позиции.
На bauma 2013 също очакваме да видим автокрана Terex Roadmaster 9000, който дебютира в САЩ през 2011 г. Преди две години неговата премиера бе обявена под надслова „конструиран заедно и за североамерикански клиенти”. Много е вероятно напролет да видим неговата европейска версия. Всъщност това е 81-тонен кран с 50-метрова стрела, която с помощта на предвидените удължения може да постигне работна височина до 73,7 м (на върха на стрелата). Конструкцията му се базира на много простичко задание: автокран в класа под 100 т на специализирано шаси, изискващ по-ниски разходи за експлоатация и поддръжка в сравнение с мобилен кран за всякакви терени, но предлагащ същата товароподемност.
Подобни очаквания има и за автокрана Terex Crossover 6000, който също дебютира в САЩ през 2011 г. Товароподемността му е 54 т, а стрелата постига височина 51,8 м (на върха).

Tadano – след Америка следва Европа
Водещият японски производител приключи 2012 г. със съобщението за преминаване към брандиране на всички направления на компанията само с марката Tadano. Така наименованието Tadano Faun, въведено преди около 20 години заради сливането на Tadano и крановата дивизия на немския производител Faun GmbH, отива в историята. На bauma 2013 Tadano ще привлече вниманието на посетителите с два мобилни крана, които след лансирането им в САЩ се очаква да намерят добър прием и на Стария континент.
180-тонният кран за всякакви терени (all-terrain) ATF180G-5 дебютира в щатите през 2011 г. и сега е подготвен за европейския пазар. Той е разположен на 5-осно шаси и използва 60-метрова телескопична стрела с различни варианти на удължения, които в комбинация могат да добавят още 37,5 м. Според Tadano основната стрела може да се съизмерва с 220 - 240-тонни модели по кранова диаграма. Максималната противотежест е 50 т, като всички мостове на шасито са завиващи, а само средният не е двигателен.
Мотото на Tadano  -„го-анзени”, т.е. „първо безопасността”, се въплъщава и в доказалата се система за безопасност Lift Adjuster (стандартно оборудване), минимизираща люлеенето на товара, което се получава заради еластичността на стрелата при отделяне на товара от земята.
На bauma 2013 ще дебютира ATF 400G-6 - 400-тонният мобилен кран на Tadano за всякакви терени (all-terrain). Той е оборудван с 60-метрова телескопична стрела, като благодарение на различните варианти за удължения работната височина под куката достига 122 м. Задвижването се отличава със схема 12х8х12 и завиваща система ZF-Servocom. На асфалтов път при ускоряване първият и вторият мост остават постоянно завиващи, четвъртият и петият се заключват в посока само напред при надвишаване на 30 км/ч, а при повече от 50 км/ч се заключват също третият и шестият.
Характерно за новите поколения мобилните кранове Tadano е влагането на дизелови двигатели Mercedes-Benz по технологията BlueTec (стандартно оборудване).

Данаил Николов

<< Обратно към новините