Нищо не става без логистиката
transport logistic през погледа на компаниите от България, които се включиха в световния форум.
След четиригодишна пауза изложението отново събра лидерите в индустрията. Част от тях бяха и няколко компании от България. Потърсихме ги, за да ни разкажат повече за форума и да откроят ключовите световни тенденции в бизнеса.
Посетители от цял свят изпълниха залите на transport logistics в четирите изложбени дни от 9 до 12 май 2023 г., за да се запознаят с новостите в света на логистиката, мобилността, информационните технологии и управлението на веригите на доставки. Според организаторите на тазгодишното шоу делът на посетителите извън Германия е рекорден – над 50%.
Транспортно-логистичната индустрия е изпълнена с голямо вдъхновение в тези предизвикателни времена, посочиха Стефан Румел и д-р Райнхард Пфайфер, изпълнителни директори от Messe München. По думите им хората днес не спират да развиват бизнесите си, да ускоряват процесите и заедно да търсят решения на актуалните проблеми. „Това, което видяхме и тествахме като идеи и технологии през четирите дена на панаира, е наистина впечатляващо. Нека обобщим – нищо не става без логистиката“, заявиха те в коментар за събитието.
България без щанд
От 2320 изложители 1390 (рекордните 60%) са компании извън Германия. С най-силно присъствие тази година освен Германия бяха Нидерландия, Италия, Белгия, Франция, Австрия, Китай, Турция, Испания, Полша и Великобритания. България обаче нямаше собствен щанд на това събитие. Ето какво посочва в коментар за списание ЛОГИСТИКА Йордан Стоянов, генерален мениджър Деламод България: „Притежаването на щанд на този форум е сериозна и дори непосилна финансова инвестиция и затова ми направи силно впечатление наличието на щандове на отделни държави – Словения, Румъния, Хърватия, Гърция и др. Това е едно разумно, далновидно решение. Защото освен че щандът представя самата държава, държавата, от своя страна, подава ръка на малките и средните предприемачи да излязат на световния пазар. Една такава подкрепа е безценна и би било чудесно българската държава да направи стъпка в тази посока.“
Визията на големите играчи е отправна точка за нас
Йордан Стоянов, генерален мениджър Деламод България
– Какво ново презентирахте в Мюнхен?
– Деламод (част от групата Xpediator) се представи с всички свои офиси, които включват освен българския офис и тези във Великобритания, Литва, Латвия, Естония, Финландия, Румъния, Сърбия и Черна гора. Участието ни на този световен форум е от стратегическо значение за развитието на дългогодишната ни дейност. Представихме и редица нови продукти и услуги, сега допълнени и от собствен флот, състоящ се от 50 чисто нови композиции. Това ни поставя наравно със световните лидери в областта.
Присъствие на изложението със собствен щанд само по себе си вече е успех. За нас беше важно да се срещнем с многобройните си партньори и клиенти в тази мултинационална и мултикултурна среда, за да потвърдим, че споделяме едни и същи ценности в извършваната от нас дейност. Основният ни успех, разбира се, тепърва ще бъде оценен, тъй като контактите, които се изграждат на подобен форум, са семената и тепърва ще покълват и ще дават, надяваме се, своите плодове в дългосрочен план. Срещата ни с визията на големите играчи на този терен, тяхното ноу-хау са важна отправна точка за нас. Те са и огледало, в което да видим къде сме ние и накъде се очаква да продължим пътя и развитието си.
– Какви тенденции открои индустрията на tl2023?
– Устойчивост е първата дума, която изниква в моето съзнание. От една страна, тя е свързана със социалния ангажимент на всяка фирма. За всеки участник на пазара на труда е ясно, че работниците и служителите ще диктуват условията в пазара на труда. За да се развиваме, са ни нужни хора, които да имат ясното съзнание защо предпочитат да работят с нас. Тези служители, особено поколението, което сега излиза на пазара на труда, са все по-търсещи, питащи, искащи и нашата социална ангажираност и програми трябва да ни направят предпочитан работодател. Следващото, но не по важност, свързано с устойчивостта, е зелената ни насоченост и екологична ангажираност – цел, която вече не е просто прищявка, а е необходимост и наша лична отговорност пред бъдещите поколения.
Заедно можем да промотираме България
Желязко Желязков, търговски директор на Discordia
– Как оценявате организацията на събитието и какво спечелихте от участието си?
– Организацията беше безупречна. Над 250 експерти споделиха своя опит и мнение по теми като устойчивост в транспортно-логистичния бизнес, модернизация и дигитализация на процесите, ролята на AutoID и автоматизацията на камионите и дали това ще повлияе върху недостига на шофьори, използването на товарни велосипеди в логистиката, енергийния преход – алтернативни горива и нови производствени вериги, интермодалност, кариера в транспортно-логистичния сектор и много други.
Екипът на Discordia успя да се срещне с много настоящи и бъдещи потенциални клиенти и партньори, което със сигурност ще повлияе на развитието на бизнеса ни занапред. Много е важно на такъв тип форуми да има компании от България, тъй като заедно можем да промотираме страната ни като ключова дестинация в нашия бранш, както и да привлечем вниманието на все повече клиенти да ползват опита и капацитета на българските транспортно-логистични компании.
– Какви тенденции открои индустрията на tl2023?
– Дигитализация, развитие на интермодалния транспорт, фокус към удовлетворяване на текущите и предвиждане на бъдещите нужди на доставчици и клиенти.
Изградихме нови партньорства
Николай Николов, главен изпълнителен директор World Transport Overseas
– Какво ново презентирахте на transport logistic в Мюнхен?
–Форумът представи бъдещето на карго транспорта, насоките за устойчиво развитие на логистичните компании. Резервирахме нашия щанд още през ноември 2022 г., като целта на участието ни бе да представим новите ни морски групажни сервизи до Централна и Източна Европа през почти всички пристанища в региона. Изградихме нови партньорства на глобално и локално ниво. Реализирахме важни срещи с настоящи и бъдещи доставчици, като поставихме нашите отношения на по-високо ниво и укрепихме доверието помежду ни. Инвестицията за участие във форума е няколко десетки хиляди евро, но подчертавам, че дори само посещение би имало добър ефект за бизнеса.
– Какви тенденции открои индустрията на tl2023?
– Основната тенденция, която беше изведена като фокус на transport logistic, беше дигитализацията. Този форум неслучайно акцентира на дигитализацията, защото именно тя, заедно с изкуствения интелект, са насоките, по които трябва да работим през следващите години.
Инвестициите са оправдани
Ивета Димитрова,
Специалист продажби в БМФ Порт Бургас
– Какво ново презентирахте на transport logistic в Мюнхен?
– Тази година на фокус е новият ни интермодален терминал, разположен в Индустриална зона Божурище, София, който е проектиран да служи за „сухо пристанище“ в сърцето на Балканите. Терминалът е предназначен за обслужване на железопътен товарен трафик между пристанище Бургас, София област и други региони в страната, както и на Балканския полуостров. В съвременната геополитическа и икономическа ситуация не можем да си позволим да пропуснем възможността да популяризираме както нас, така и страната ни като стратегическа точка от международните търговски маршрути. На такива събития е важно да присъстват колкото се може повече компании от България. Така повече хора ще научат не само за нас като страна, но и за българските фирми, които предлагат услуги на световно. Считаме, че инвестициите в този форум са оправдани.
– Какви тенденции открои индустрията на tl2023?
– Тази година най-ярко се открояваше въпросът, как товарите от Китай и Казахстан да се доставят до Европа по т.нар. Среден коридор. Важно за международната логистика е да се развие диверсификацията на веригите на доставките. Така ще можем да осигурим по-голяма независимост от моментни геополитически ситуации или нестабилност в изолирани региони.
Има значителен интерес към AI решенията
Димитър Павлов, ръководител бизнес развитие в Transmetrics
– Какво ново презентирахте на transport logistic в Мюнхен?
– Тази година се фокусирахме върху способността да анализираме и обединяваме данни от различни системи – например TMS, финансови системи, телематични и IoT данни. Синхронизацията между тях е от изключителна важност и допринася за значителна добавена стойност на много транспортни и логистични компании.
– Какви инвестиции Ви коства представянето на transport logistic?
– Инвестицията не е малка, но с радост мога да споделя, че тази година имаше и други български компании сред изложителите. Както ние, така и останалите гледат на това като на инвестиция в бъдещето. За нас изложението беше невероятен успех и в количествен, и в качествен характер. Дори обмисляме възможността да участваме в следващото такова събитие в Шанхай догодина.
– Кои тенденции в индустрията, откроени на tl2023, смятате за най-значими?
– В краткосрочен план транспортно-логистичният сектор ще продължи да се сблъсква с добре известните проблеми – липсата на шофьори, евентуалната икономическа криза, която се задава, пакет “Мобилност“ и др. Интересно е как технологиите оказват влияние върху сектора – дали заради възхода на ChatGPT, Amazon, или по друга причина, през тази година забелязваме значителен интерес към решенията, базирани на изкуствен интелект и анализ на големи обеми данни. Ако доскоро индустрията размишляваше върху базови неща от типа – каква TMS система да имплементирам, къде са ми камионите, контейнерите и други, днес голяма част от компаниите имат инструментите да генерират и записват своите данни във/от TMS, телематика, RFID тагове, сензори и т.н. Създава се огромно количество данни и с това идва въпросът, какво да направим с тях, как да ги използваме за повишаване на оперативната и финансовата ефективност. Истински вярвам, че използването на тези данни за подхранването на модели за анализ на големи данни и изкуствен интелект може не само да повиши ефективността, но и да спомогне за създаването на конкурентни предимства за години напред.
(Цялата статия четете в брой 5 на списание Логистика – печатно и онлайн.)