H2Accelerate с финансиране за 150 водородни камиона и 29 зарядни станции
Международното сътрудничество за разработване и внедряване на камиони, задвижвани от водород - H2Accelerate е получило 30 милиона евро финансиране от Партньорството за чист водород. Средствата са за внедряването на 150 камиона с горивни клетки.
Допълнително финансиране от Механизма за свързаност на Европа ще бъде използвано за изграждане на още 8 станции за зареждане с водород от участниците в сътрудничеството.
Европейското финансиране дава шанс на Фаза 1 от проекта на внедряване на водородни камиони и инфраструктурата за тях. Двете инициативи имат за цел да демонстрират техническата и търговска жизнеспособност на водорода при превозите на дълги разстояния, чрез разполагането на нови 8 водородни станции за зареждане с гориво във Франция и Холандия с успоредно пускане на 150 камиона с горивни клетки.
Механизмът за свързаност на Европа обяви и, че е предвидено разширяване на мрежата на H2Accelerate с още от 12 водородни станции, чието финансиране вече е одобрено. Това е в допълнение към деветте станции, които ще бъдат инсталирани от участника в H2Accelerate - TotalEnergies, които бяха одобрени за финансиране още преди TotalEnergies да се присъедини към инициативата. Така на практика членовете на H2Accelerate ще разположат в Европа 29 зарядни станции за водород.
Ричард Ферер, ръководител на отдела за иновации и алтернативни горива в Европейската климатична инфраструктура и Изпълнителната агенция по околна среда казва за проектите H2Accelerate: „Радваме се, че Механизмът за свързаност на Европа е в състояние да подкрепи 29 станции на членовете на H2Accelerate. Тези станции с голям капацитет, разпределени в ключови за товарния транспорт коридори, ще формира основата на устойчива мрежа за зареждане и презареждане с водород в цяла Европа. Финансирането от Партньорство за чист водород на 150 камиона с горивни клетки е бизнес аргументът за изграждането на станциите, като с него се гарантира, че максималната стойност на средствата за проекта може да бъде осигурена с публично финансиране.“
Ключов момент от Фаза 1 на H2Accelerateще бъде събирането на данни и обратна връзка за оперативната и финансова ефективност на превозните средства и инфраструктурата. Данните ще бъдат използвани при следващата фаза на проекта, за да се увеличи максимално скоростта, с която водордният транспорт да достигне пълна индустриализация.
Подпроектът H2Accelerate TRUCKS включва пускането на 150 камиона с горивни клетки в Европа от водещите производители Daimler Truck, Iveco Group и Volvo Group. Камионите ще бъдат с конфигурации 4x2 или 6x2 с до 44 тона бруто тегло. Резервоарите им ще бъдат заредени с водород при налягане 700 бара, а пробегът с едно зареждане се очаква да бъде над 600 км. Презареждането ще става за под 15 минути.
След успешното изпълнение на проекта H2Accelerate TRUCKS се очаква всеки от тези големи европейски играчи да премине към серийно производство на водородните камиони.
Успоредно с внедряването на камиони с горивни клетки, инфраструктурните играчи в H2Accelerate - Linde, Shell и TotalEnergies имат за цел да изградят мрежа от станции за зареждане с водород с висок капацитет и двойно налягане в Белгия, Франция, Германия, Холандия и Испания. Тези 29 станции ще бъдат първите от много по-голяма мрежа.
Кристиан Нисинг, ръководител на бизнес развитие в Европа в H2 Mobility Solutions, TotalEnergies, казва: „Бъдещето на тежкотоварната мобилност разчита на наличието на възобновяемо производство на водород и инфраструктура за зареждане с гориво. В TotalEnergies сме развълнувани да предприемем тази следваща стъпка. Чрез нашите проекти по H2Accelerate, финансирани от Механизма за свързаност на Европа, ние се ангажираме да осигурим 29 водородни станции за зареждане с гориво в Европа през следващите няколко години и като член на H2Accelerate гарантираме, че тези станции ще бъдат широкомащабно търсени от камионите с горивни клетки.“
Станциите ще бъдат захранвани с възобновяем водород, а членовете на H2Accelerate вече се разработват мощности за производство на зелен водород. Например Shell вече експлоатира 10-мегаватов електролизер в Германия като част от проекта Refhyne и вече има окончателно инвестиционно решение за изграждане на 200-мегаватов електролизер в Холандия.