Тест: Mercedes-Benz eCitaro с новите NMC 3 батерии
Електрическият градски автобус Mercedes-Benz eCitaro вече се оборудва с батерии от новото поколение - NMC 3, гарантиращи по-висока енергийна плътност, повече заряд и по-дълъг пробег.
Новите батерии бяха поводът Daimler Buses да организира еднодневен пътен тест за журналисти на електрическия си модел. Немската столица неслучайно бе избрана за място на събитието Driving Experience. В градския транспорт на Берлин отдавна работят автобуси Mercedes-Benz eCitaro. Затова в берлинското предградие Нойкьолн вече е готов и предстои да бъде отворен чисто нов модерен сервизен център Omniplus, наречен BusWorld Home Berlin, откъдето започваха тестовите шофирания. Основният фокус в новия център, естествено, ще бъде осигуряване на цялостна подкрепа на операторите от Берлин, работещи с eCitaro.
В новия просторен център ще се обслужват, разбира се, всички модели и марки автобуси на Daimler Buses. Затова редом с eCitaro за тестови шофирания в Берлин бяха налични и междуградските модели от последно поколение – Mercedes-Benz Intouro, и късият Mercedes-Benz Intouro К hybrid, който, както показва означението, бе във варианта си на мек хибрид.
Нови батерии за eCitaro
Mercedes-Benz eCitaro бе представен през 2018 г. Моделът е базиран на най-продавания градски автобус в света – бестселъра Citaro. Първоначално е с NMC батерии. Година по-късно от Daimler Buses обявиха, че започват да влагат Solid State с по-висока енергийна плътност. Сега – в търсене на по-дълъг пробег с едно зареждане, Daimler Buses обяви, че eCitaro вече ще се екипира с новите NMC 3 батерии.
Всеки модул от новото поколение батерии е с номинално работно напрежение 665 В и има тегло 560 кг, колкото и предишните модули. Размерите му са колкото на два модула от старите батерии, но енергийната му плътност (основно благодарение на промененото съотношение на химичните елементи, които оформят катода) е два пъти по-висока отпреди. Един модул от новите батерии вече е с капацитет 98,3 кВтч. Оперативната безопасност също е на по-високо ниво благодарение на по-целесъобразното използване на последователни и паралелни връзки между клетките на батериите.
Принципно нови са и клетките, изграждащи модулите, като вече са с цилиндрична форма. Всяка клетка представлява навити на руло 8 пласта – сепаратори и активни вещества, оформящи анода и катода, плюс външна обвивка. Анодът е от графит и мед, катодът – от литий, никел, манган и кобалтов оксид. При подреждането на цилиндричните клетки в модулите, за разлика от използваните преди призматични клетки, между тях остават въздушни междини. Според инженерите на Daimler това способства за по-доброто охлаждане на целия модул. Както и досега, партньор в производството на батериите е немският производител Akasol AG.
Зареждането на батериите може да стане с plug-in конектор, от зарядно с мощност до 150 кВт или с пантограф – с ток с мощност до 300 кВт. Пантографът може да е монтиран на покрива на автобус или да е част от зарядното устройство. Двата варианта са въпрос на избор на клиента – дали иска да инвестира повече пари в автобусите, или в зарядната инфраструктура.
Тестовият eCitaro
С новите пакети батерии, соло версията на eCitaro, налична за тест в Берлин, вече може да бъде оборудвана с батерии с общ капацитет до 589,8 kВтч, от които на практика използваеми са малко повече от 420 кВтч. Това само по себе си е приемлива стойност, но по-важното е, че е повече от два пъти над капацитета на батериите от първото поколение. По този начин се гарантира пробег с едно зареждане от 220 до 300 км при всякакви метеорологични условия, топография и трафик. Тестовият eCitaro беше оборудван с пет модула батерии вместо възможните шест, така че в случая номиналният капацитет на батерията беше 491,5 кВтч.
Автобусът бе с капацитет от 81 пътници - 31 седящи, 49 правостоящи и един инвалиден стол. В салона бе симулиран товар – пълни с пясък манекени, с тегло от 68 кг всеки, бяха прикрепени към повечето пътнически седалки, а правостоящите пътници бяха заменени от малки чували с пясък, наредени по пътеката между седалките. Така общото натоварване на автобуса беше малко над половината от допустимото. Тестовете се проведоха при умерен градски трафик, сравнително равен релеф, слънчево време и външна температура от 24 °C, без междинни спирания.
Впечатленията от теста на eCitaro, Intouro K hybrid и Intouro – в юнския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – www.transport-press.bg.
Лъчезар АПОСТОЛОВ
Берлин – София