111 нови автобуса от януари до юли 2022 г.

11.08.2022

111 нови автобуса от януари до юли 2022 г.

Едва 78 нови автобуса от категория М3 са регистрирани в България за първите седем месеца на 2022 г. Това сочат данните от официалната статистика на МВР-Пътна полиция. Още 33 са регистрираните нови мини и миди автобуси от по-леката категория М2.

[✕]



Така, според статистиката, общо в двете категории М2* и М3*, през първите седем месеца на 2022 г. на пътя в България са пуснати 111 нови превозни средства за превоз на пътници.



* Категория М1 – превозни средства за превоз на пътници с не повече от 8+1 места за сядане и без места за правостоящи пътници;
* Категория М2 – превозни средства за превоз на пътници с повече от 8+1 места за сядане, с технически допустима максимална маса до 5 т, в които освен местата за сядане, може да има места за правостоящи пътници;
* Категория М3 – превозни средства з превоз на пътници с повече от 8+1 места за сядане, с технически допустима максимална маса над 5 т, в които освен местата за сядане, може да има места за правостоящи пътници;


Пазарът на автобуси в България никога не е бил особено силен, но справката със статистиката за същия период на миналата година показва, че през 2022 г. все пак е налице известен растеж. От януари до юли 2021 г. регистрациите на нови превозни средства в категория М3 са били само 55, а в категория М2 – 36. Ако темповете на пазара се запазят до края на 2022 г., има известен шанс да не бъде подобрен антирекордът от 2020 г., когато за 12 месеца бяха регистрирани само 129 автобуса от категория М3 и 51 от по-леката категория М2. Това обаче изобщо не е сигурно с оглед на политическата нестабилност и стагнацията в страната и в Европа.

Още повече, че голяма част от доставките на автобуси от категория М3 в България и през тази година се дължи на обществените поръчки от държавни и общински фирми, свързани с обновяването на автопарка на фирмите за градски транспорт. Това е основната причина 62 от доставените у нас 78 големи автобуси през тази година да са напълно електрически – моделите Golden Dragon E12C, Hger KLQ6186GEV, Irizar ie bus 18, Yutong ZK6890BEVG. Още 4 електрически превозни средства – Karsan e-Jest, откриваме и в леката категория М2.

Категория М3 обхваща пътнически превозни средства с повече от 8+1 седящи места и допустима максимална маса над 5 т. В нея влизат типичните големи градски, междуградски и туристически модели. В категория М3 обаче освен класическите големи автобуси с дължина над 10 м за статистиката попадат и мидибуси, и минибуси под този размер, но с допустима максимална маса над 5 т, някои от които са изградени на базата на големите ванове, предлагани от автомобилните марки. В категория М2 са пътнически превозни средства с над 8+1 седящи места и допустима максимална маса до 5 т. В повечето случаи това са мини- и мидибуси изградени на базата на лекотоварни модели.

В статистиката на МВР са включени и данни за регистрациите на нови превозни средства според вида, марката и екологичната им категория. В нея в графа Автобуси са включени пътническите превозни средства от категории M2 и M3. Според тази таблица общият брой на регистрираните у нас автобуси за седемте месеца на 2021 г. е 110.



В отделна таблица са представени и някои нови, регистрирани през тази година, пътнически превозни средства от категория М1, където по принцип попадат леките автомобили. За да се добие обаче по-реална представа за пазара сме показали в тази статистика, популярните като микробуси, средни и големи пътнически ванове с до 8+1 седящи места, регистрирани в България от началото на годината, които са 276.



Повече – в септемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на www.transport-press.bg

Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините