Инж. Николай Александров, Мениджър международен транспорт в СТАД Близнаков

07.07.2022

Въвеждаме изцяло нова стратегия

Инж. Николай Александров, Мениджър международен транспорт в СТАД Близнаков

Според Николай Александров човек трябва да се учи, докато е жив. Той вярва много на технологиите и смята, че трябва да се променяме заедно с промените в света. Въз основа на тези си разбирания той предлага нова стратегия за отдела, който управлява,която вече дава своите плодове

[✕]



Николай Александров е инженер логистик и от около 10 години се занимава с международен автомобилен транспорт. Завършил е магистратура по Инженерна логистика в Техническия университет в София. Има и втора магистратура – Транспортен мениджмънт и логистика от Транспортния университет, а в момента подготвя докторат на тема „Механизация и автоматизация на товарно-разтоварните и складови работи“. Работи от пет и половина години като Мениджър международен транспорт в СТАД Близнаков.
 

Г-н Александров, очаквате парка ви да се увеличи с нови камиони. С колко композиции работите в момента?

Към момента СТАД Близнаков има 65 композиции за товарни превози. Но миналата година разработихме нова стратегия, която вече следваме успешно. Засега даже преизпълняваме плана си и сме поръчали 20 камиона повече от планираното. Идеята ни беше да се развиваме с малко по-бавни темпове, но на практика в момента пазарът е добър и от началото на годината взехме 25 нови влекача и до края на годината трябва да получим още 14. Получихме камионите DAF и сега чакаме VOLVO и MAN.


Закупуването на нови влекачи част ли е от новата стратегия на фирмата?

Да, определено. Над 17 години фирмата е работила само с една марка камиони, с една марка ремаркета и с една спедиция, като купувахме само влекачи втора употреба – 3-4 годишни, излезли от гаранционен срок. В момента се опитваме да променим всичко и да въведем изцяло нова стратегия. Първият елемент от нея е, че вече купуваме само нови влекачи с максималния гаранционен срок, който производителят дава. В момента това са 5 години пълна гаранция при пълен сервизен договор. По този начин елиминираме честите технически проблеми, които се появяват на пътя с по-старите влекачи, които водят до големи загуби както за нас, така и за клиентите, до закъснение на доставките и неустойки и куп други проблеми. При сегашните сервизни договори всички ремонти са за сметка на производителите и те са ангажирани да извършат ремонтите най-много за 1 денонощие. Така няма забавяне на доставките и ние, и клиентите сме сигурни в сроковете.

Стремим се, когато взимаме нови камиони, да изваждаме от употреба най-старите и вече повече от половината ни парк е с нови влекачи. Така че в момента хем се разширяваме, хем подновяваме парка, като постепенно започваме да работим с различни марки камиони.


С кои марки камиони работите сега?

В момента имаме поръчани и работим с 4 от световните марки товарни автомобили: DAF, MAN, Mercedes Benz и VOLVO. Това ни дава няколко предимства. Когато се насочиш към няколко марки, можеш да разчиташ на редовни доставки и на разнообразие. Отделно всеки шофьор има някакво предпочитание към някоя марка и разнообразието в парка ни помага при набирането на водачи. При нас шофьорите не се сменят – всеки е титуляр и приема камиона като свой и се грижи за него.

В момента поръчахме най-много влекачи от новия DAF, защото DAF е първият производител, който отговори на новите регулации за размерите на товарните автомобили и кабините са нови с по-заоблени форми. Макар и кратък, опитът ни досега с тях показва наистина много добър разход. Много ми хареса композицията, която видях на изложението в Пловдив с нов DAF и с ново полуремарке Schmitz, което е скосено в задния край и така композицията става като „капка“ и икономията на гориво може да достигне до 500 евро на 10 000 км месечен пробег. И това, като се умножи по 12 месеца и по броя автомобили става сериозна сума.


Какво Ви подтикна да разработите нова стратегия за работата в международния транспорт?

Едното е това, което вече споменах - проблемите, които имахме с камионите втора употреба. Направихме калкулации какво може да се промени, ако купим нови камиони, защото при тях 4–5 години се прави само обслужване и много по-рядко се налагат сериозни ремонти.



Крачките по посока на новата стратегия са няколко: първото е смяната на камионите, второто – смяната на марките, третото – да станем разпознаваем бранд, защото не искаме само да сме поредната компания, която извършва международен транспорт с камиони и да не се разпознава от никого. Затова избрахме подходяща цветова гама, която подхожда на всички дейности на фирмата: производство, складове, камиони и я прехвърлихме, надявам се успешно, на влекачите и полуремаркетата – оранжеви брезенти със сини надписи
STAD, а влекачите са с оранжеви ленти.

Какво друго ви дава новата стратегия?

Според мен, за да бъде днес успешна една компания, тя трябва да преразгледа сериозно приоритетите си. За нас основен приоритет стана опазването на околната среда и намаляване на разхода на гориво на собствените ни камиони, защото първото поколание комиони Евро-6 не са толкова ефективни, колкото сегашните. Отделно икономиите, които новите превозни средства дават, донякъде покриват лизинга и нещата горе-долу се уравновесяват. Затова купуваме най-новите влекачи и дори можем да направим съревнование между марките, за да видим коя ще се представи най-добре.

Освен това покрай опазването на околната среда и намаляване на разхода на гориво сменихме и доставчика на гуми и в момента на камионите слагаме гуми Continental EcoPlus – магистрални гуми с по-добра ефективност при разхода и по-голям пробег – около 200–250 хил. км.

Сменихме и концепцията за полуремаркетата. Вече не купуваме старите полуремаркета на Европа. Започнахме добро сътрудничество със Schmitz Cargoboll България и купуваме по-леки полуремаркета без палетоносачи, а това е разлика с около половин тон, т.е. повече полезен товар.

Лафетите на нашите камиони вече не са с автоматично смазване с грес, а с т. нар. „тефлонова плоча“. Това е още един елемент от стратегията ни за намаляване на разхода на гориво.

По принцип купуваме влекачи с двигатели 480 к.с., защото нашите основни пазари в Европа са на по-тежки терени, а по-малко мощният двигател е икономичен с много добър шофьор. А новите круиз системи на DAF и VOLVO позволяват да се елиминира максимално човешкият фактор при движението. Шофьори се намират трудно, а от друга страна не всички са опитни...

Имаме и бонусна система за водачите и тя е за постигнати резултати – основно по-нисък разход на гориво, спазване на маршрута и времето за доставка.

Пълното интервю можете да прочетете в юлския брой на списание КАМИОНИ – печатно или електронно издание на www.transport-press.bg

 

 

<< Обратно към новините