Сагата за е-горивата продължава

04.07.2022

Сагата за е-горивата продължава

Сложни и противоречиви съобщения във връзка с електрическите/синтетични горива идват от Брюксел.

[✕]


 

Според eFuel Alliance компромисът, постигнат в Съвета по околна среда относно законодателството за CO2 на автопарковете, е възможност да се работи по остарялата регулация.

„Настоящият регламент на ЕС, фокусиран единствено върху емисиите от ауспуха, няма да осигури навременен преход към мобилност неутрална по отношение на климата, ако е едностранен и насърчава само електромобилността, като игнорира емисиите, които възникват на по-ранен или по-късен етап от жизнения цикъл на превозното средство (ПС) и вкарва Европа в нови зависимости от суровините за батериите. Нуждаем се от по-холистичен подход. Приветстваме факта, че Съветът по околна среда, за разлика от мнозинството в Европейския парламент (ЕП), не изключи напълно разглеждането на въглеродно-неутрални е-горива за посрещане на CO2 целите пред производителите на автомобили и остави прозорец отворен за корекции в регулациите.", казва Ралф Димер, главен изпълнителен директор на eFuel Alliance.

„Все пак министрите на околната среда се споразумяха практически за забрана от 2035 г. на ДВГ, дори с неутрални по отношение на климата е-горива, тъй като методологията остава непроменена за момента. Корекция може да се направи само по клаузата за преглед през 2026 г, но мандатът за преразглеждане не е нито правно обвързващ, нито определя краен срок за Комисията. Освен това възможните корекции ще се прилагат само за нови ПС от 2035 г. нататък и са извън регламента за CO2.

Губим ценно време, вместо да инвестираме в промишленото производство на е-горива. Регламентът, както сега решиха министрите на околната среда, принуждава производителите на автомобили да се съсредоточат единствено върху електромобилността.

eFuel Alliance очаква конструктивен диалог с ЕК за разработване на система за това как ПС с неутрални по отношение на климата ДВГ могат да бъдат пуснати на пазара дори след 2035 г. или как е-горива могат да бъдат взети предвид в регулаторно отношение.

Има добре обмислени предложения, които биха били лесни за изпълнение. Засега изглежда няма политическа воля за подобни мерки, но ние няма да забавим усилията си за разработване на по-добри решения за по-цялостна, холистична защита на климата от автомобилния транспорт“, допълва Ралф Димер.

Позицията на eFuel Alliance след гласуването на Регламента за въздухоплаването ReFuelEU в транспортната комисия на ЕП е: „Авиация, неутрална по отношение на климата, може да бъде постигната само с горива неутрални по отношение на CO2. От ЕП зависи да създаде добра основа за преговори за предстоящата тристранна среща, като гласува в подкрепа на по-високите квоти за смесване на устойчиво авиационно гориво/SAF (sustainable aviation fuel) и e-горива. Компромисът, приет в комисията по транспорт, е стъпка в правилната посока, но тя не е достатъчна. За постигането на амбициозните климатични цели са необходими амбициозни квоти и синтетични горива. В близко бъдеще няма алтернатива на течните горива в авиацията, затова обвързването на високите квоти е още по-важно за дефосилизиране на авиацията и за стимулиране на инвестициите във възобновяеми горива“.

„Призоваваме за смесване през 2030 г. на поне 10% SAF, вкл. подквота от 2% за e-горива. За 2050-а квотите трябва да се увеличат до 75% SAF и подквота от 53% e-горива. Разходите на eлектрически/синтетични горива не само ще намалеят бързо вследствие икономии от мащаба, но и използването им ще бъде финансово подкрепено от търговията с емисии, според гласуването на ЕП. Ще използваме широко възобновяема енергия за производството на синтетични горива на такива места по света, където вятърът и слънчевата енергия са в изобилие", каза Димер.

Пленарният вот по Регламента ReFuelEU е насрочен за 7 юли.

<< Обратно към новините