Комисията по околна среда на Европарламента отряза електрическите горива

12.05.2022

Комисията по околна среда на Европарламента отряза електрическите горива

Вместо да се съсредоточи върху постепенното премахване на изкопаемите горива, Комисията (ENVI) противопостави технологиите за защита на климата една срещу друга.

[✕]


 

На 10 май ENVI, която включва 88 постоянни члена, с мнозинство от 3 гласа гласува против предложението да се включи и приносът на устойчивите възобновяеми горива (e-Fuels) при отчитането на декарбонизацията от нови автомобили и микробуси. Ако предложението беше прието, потребителите щяха да получат още една благоприятна за климата алтернатива на автомобилите с фосилни горива, алтернатива, базирана на технологичен микс, включващ и синтетични горива, които са неутрални за климата. Това би ускорило дефосилизирането на транспорта, като същевременно ще запази мобилността достъпна.
 
Решението на ENVI показва, че решенията там се определят не от грижа за опазването на природата и здрав разум, а от корпоративни интереси и лични пристрастия. Действащият регламент е едностранчив и изглежда създаден в полза на технологията с батерии. Той отчита единствено емисиите на изпускателната система, но не и тези, които възникват в по-ранни или по-късни етапи от жизнения цикъл на превозното средство, например по време на неговото производство или са свързани с неговото зареждане.
 
Въпреки, че европейският микс на електроенергия все още се основава до голяма степен на изкопаеми горива, действащата регулация определя електромобил, зареден с електричество с такъв произход, като превозно средство (ПС) с нулеви емисии. В същото време ПС, задвижвано от e-Fuels, се счита за ПС с изкопаеми горива. Дали Европейският парламент ще коригира този абсурд – и за потребителя, и за климата?
 
Гласуването по темата там е насрочено за 7 юни. Ако бъде прието становището на ENVI, скоро не само околностите на Париж, но и други големи градове ще се обзаведат с камари от негодни за употреба литиево-йонни батерии. Европа ще се озове пред нови зависимости в сегашния период на смущения в световната икономическа система. Далеч не всички в ЕС ще могат да си позволят електрически автомобили. При кризата в енергетиката и снабдяването с метали, започнала доста преди военните действия в Украйна и доизострена от тях, концентрирането върху един-единствен избор е твърде рисковано. Китай преработва 87% от световните находища на редкоземни елементи, 65% от кобалта (Co), 58% от лития (Li) и 40% от медта (Cu), сочи Международната агенция по енергетика.

<< Обратно към новините