Нидерландци предричат хаос по границите заради тахографите
Задължението на шофьорите да въвеждат кода на държавата в тахографа си на границата или на първия възможен стоп след преминаването й, ще предизвика хаос, ще увеличи емисиите на CO2 и ще доведе до по-високи разходи, предупреждава нидерландската транспортна организация TLN.
Затова TLN препоръчва промяна в законодателството, за да се позволи на шофьорите да записват преминаването на границата на първия планиран от тях стоп.
Задължението за водачите да записват всяко преминаване на границата в тахографа веднага щом това се случи, влиза в сила на 2 февруари. Тази информация следва да помогне на контролните органи да разберат колко време е прекарал шофьорът в чужбина и е необходима за отчитане на новите правила за каботаж и командироване.
Тъй като шофьорите трябва да въведат кода на държавата незабавно при влизане в държавата или възможно най-близо до границата, това може да доведе до хаос по границите и ненужно увеличаване на емисиите на CO2, предупреждава TLN.
На база на данни на Rijkswaterstaat, Нидерландската генерална дирекция за обществено строителство и управление на водите, TLN изчислява, че приблизително 96 000 тежкотоварни превозни средства пресичат границите на държавата всеки ден.
Само на А67 близо до Венло броят на камионите, пресичащи границата, е около 14 000 на ден. Ако всички тези превозни средства трябва да спрат на границата или на паркинга за тежкотоварни автомобили непосредствено след границата, малкият брой места за паркиране ще бъдат запълнени за нула време.
TLN очаква, че много шофьори може да използват тази паркинг, за да спрат за малко по-дълго, например, за да направят задължителната си почивка. В този случай малкото места за камиони ще се запълват още по-бързо.
В допълнение към закъсненията по границите, задължителното спиране води до огромно количество допълнителни емисии на CO2. Камион изразходва около един литър дизел, за да достигне скорост от 80 км/ч от място и по този начин отделя 3,2 кг CO2. Общо 96 000 камиона биха отделяли ненужно 307 000 килограма допълнително CO2 всеки ден. Тази емисия на CO се равнява на годишните емисии от 15 домакинства. Тъй като ЕС иска да намали емисиите на CO2 с 55% до 2030 г., задължителните спирания на тежкотоварни автомобили са в противоречие с екологичните цели на ЕС.
Очевидно задължителното спиране ще води и до допълнителни разходи за превозвачите. За да се избегне всичко това, TLN апелира до Европейската комисия да се промени разпоредбата, така че шофьорите да могат да въвеждат кода на държавата при първата планирана или действителна спирка - а не на или веднага след границата.
Това е и по-ясна формулировка от „първата възможна спирка“ и е по-лесна за прилагане.
TLN също така посочва, че това задължение ще приключи в края на 2025 г. Тогава всички камиони, които се движат трансгранично, ще бъдат оборудвани със умен тахограф от поколение 2. Той автоматично регистрира страната, в която шофьорът оперира, използвайки GPS.