Категориите: кой кой е в Дакар

06.12.2021

Категориите: кой кой е в Дакар

Три са категориите превозни средства, участващи изначално в рали Dakar: мотоциклети, автомобили и камиони.

[✕]


През 2009, вече в Южна Америка, се включват ATV, през 2017-а – UTV, последваха ги и леките превозни средства, известни като SSV. В съвременните издания на Dakar участват 5 категории състезателни машини. Ще ги представим поред.  

Мотоциклети 

В първите години на Париж-Дакар ограниченията по отношение на машините и работния обем на двигателите са малко. Сирил Неве печели първите две издания с Yamaha XT 500, но едно трето място е завоювано с Honda XL 250. Следват победни години за BMW R80 G/S, чийто двигател „набъбва“ от 800 до 1000 кубика. Има и други големи двигатели (Cagiva Elefant 900), но основните производители – Honda, Yamaha и KTM, постепенно се ориентират към диапазона между 600 и 800 кубика. Това продължи до състезанието през 2011 година, за което организаторите на състезанието промениха правилата и ограничиха кубатурата на 450 кубика с оглед безопасността на участниците. Двигателите могат да бъдат едно- или двуцилиндрови.

До 2000-а година с по няколко последователни победи се редуваха Yamaha, BMW, Honda, отново Yamaha и BMW, прекъсвани два пъти от Cagiva. През 2001 започна ерата на КТМ. 18 последователни победи постигнаха с австрийския KTM Rally: Меони (2), Сенкт (1), Нани Рома (1), Депре (5), Кома (5), Тоби Прайс (2), Съндърленд (1) и Валкнер (1).  

Техни конкуренти в последните години бяха мотоциклети на Yamaha (WR 450 F), Husqvarna (FR 450) и Honda (CRF 450 Rally). През 2020-а Рики Брабек от отбора на Honda най-сетне успя да прекъсне хегемонията на КТМ, а Кевин Бенавидес повтори успеха му през 2021 година. 

И в предстоящото състезание мотоциклетистите са разделени в 2 групи: Elite (Група 1) и Non-Elite (Група 2), която пък е разделена на две - Super Production (Група 2.1) и Marathon" (Група 2.2). Всички мотоциклетисти трябва да бъдат с надувни жилетки, а предпазните им шлемове според организаторите не бива да бъдат по-леки от 1,1 килограма, сякаш защитното им действие е пряко свързано с теглото!

146 

Толкова са мотоциклетистите, записали се за участие в Dakar 2022. Между тях са бивши и настоящи шампиони: аржентинецът Кевин Бенавидес с № 1, Honda, съотборникът му Рики Брабек, САЩ, с № 2, британецът Сам Съндърленд с № 3, КТМ, австралиецът Даниел Сандерс, № 4, КТМ, Скайлър Хоуес от САЩ с № 5, Husqvarna, аржентинецът Франко Каими, № 6 с мотоциклен Hero, чилиецът Пабло Куинтанила, № 7, който премина от Husqvarna към Honda, опитният Ксавие де Султре, № 12 с Husqvarna, шампионът от 2016 и 2019 година Тоби Прайс, № 18, с нов 2-годишен договор с Red Bull-KTM …     

В най-многолюдната и трудна за прогнозиране категория всеки е сам и пилот, и навигатор, а често - и механик по неволя. Дори самото завършване на надпреварата е почти подвиг, който изисква физическа и психическа издръжливост, умения в ориентирането и… доза късмет.  

<< Обратно към новините