Една трета от новите автобуси, регистрирани в ЕС през 2020 г., са с алтернативно задвижване

14.04.2021

Една трета от новите автобуси, регистрирани в ЕС през 2020 г., са с алтернативно задвижване

6,1% от новите автобуси, регистрирани в ЕС през 2020 г., са електрически. Хибридните са 9,5%, а на дизел работят 72,9% от превозните средства. Данните са от статистиката на АСЕА (Асоциацията на европейските автомобилни производители).

[✕]

Статистиката обхваща големи автобуси, мидибуси и минибуси с допустима максимална маса над 3,5 т. Липсва информация за България, Малта и Литва.

Като цяло през 2020 г. 72,9% от всички нови средни и тежки автобуси с допустима максимална маса над 3,5 тона, регистрирани в Европейския съюз, се движат на дизел. Това е с почти 10 процентни пункта по-малко от данните в статистиката за регистрациите през 2019 г. В същото време превозни средства на ток (ECV) съставляват 6,1% от всички регистрирани нови автобуси през миналата година.

Хибридните автобуси пък са увеличили пазарния си дял от 5,7% през 2019 г. на 9,5% през 2020 г. Като цяло автобусите с алтернативно задвижване (APV) формират повече от една трета от общия пазар на автобуси в ЕС през 2020 г., като в тази група влизат и, тези които са оборудвани с ДВГ на газ.

През миналата година регистрациите на нови автобуси с дизелово гориво в ЕС са засегнати най-тежко от кризата. Продажбите им спрямо 2019 г. са спаднали с 27,1% до 20 458 броя. Все пак с пазарен дял от 72,9% през 2020 г. дизелът продължава да е с водеща роля, въпреки, че губи позиции, след като през 2019 г. делът му е бил 82,4%. Всеки от четирите основни пазара в ЕС отчита двуцифрени спадове през миналата година. В Испания данните сочат спад от 46,2%, в Италия – от 26,6%, във Франция - 21,9%, а в Германия - 15,9%. През цялата 2020 г. в ЕС пък са регистрирани само 6 нови бензинови автобуса - всичките в Унгария.

През 2020 г. регистрациите на нови автобуси с електрическо задвижване в ЕС са се увеличили с 18,4% - от 1448 броя през 2019 г. до 1714 през 2020 г., като по този начин са достигнали пазарен дял от 6,1%. В това число влизат изцяло електрически превозни средства на батерия, електрически превозни средства с водородни горивни клетки, както и превозни средства с удължен обхват и plug-in хибриди.

С 446 електрически автобуса, регистрирани през миналата година Холандия е водещият пазар за тези превозни средства, следвана от Германия - с 388 броя и Полша – с 200 броя. Тези три държави съставляват над 60% от всички продажби на електрически автобуси в ЕС през 2020 г. Хибридните електрически превозни средства (HEV), от друга страна, представляват 9,5% от пазара на автобуси в ЕС през 2020 г.

Регистрациите на хибридни автобуси са 2 662 бройки през миналата година, което е увеличение с 36% в сравнение с предходната година. Германия държи приблизително половината от общите продажби с 1243 броя. За сметка на това, в 14 държави от ЕС през миналата година не е продаден нито един хибриден електрически автобус.

11,4% от всички нови автобуси, продадени в Европейския съюз през 2020 г., се задвижват от ДВГ на алтернативни горива. Повечето от тези превозни средства са природен газ, но в бройката влизат и такива на пропан-бутан, биогорива и етанол.

Франция - със 71,3%, Швеция – с 63,4% и Испания – с 13,4% са най-големите пазари в ЕС за тези превозни средства. Трите държави отчитат двуцифрено увеличение на дела на тези автобуси през 2020 г. в сравнение с 2019 г. Това е допринесло за повишаване на продажбите на автобусите с този тип задвижване в ЕС с 24,3%, като общият брой е достигнал 3206 автобуса, регистрирани през миналата година.

<< Обратно към новините