Наредба ще оптимизира междуградските автобуси

20.01.2021

Наредба ще оптимизира междуградските автобуси

Предвижда се единствено градовете с над 30 000 души население да имат директна автобусна връзка със съседен областен център. На пътниците от по-малки населени места ще се наложи да отидат до областния град, за да хванат автобус за друг град извън съответната област.

Това е заложено като промени в Наредба №2 за транспортните схеми, които според Министерството на транспорта следва да спрат необоснованото разрастване на неефективни автобусни линии в страната, съществуващи благодарение на нелоялната конкуренция спрямо другите превозвачи. Проектът на наредба е качен на сайта за обществени консултации, които трябва да приключат до края на януари.

Рестрикцията, която ще закрие голяма част от автобусните линии в страната, е по настояване на браншовите организации на превозвачите. От години те се борят не само с нелегалните превози, но и срещу техните колеги, които с нелоялни практики успяват да се наместят по разработени маршрути и да привличат клиентите им.

Целта е да има необходимия пътникопоток, когато се създава определена автобусна линия, така че тази линия да бъде рентабилна и да се самоиздържа, обяснява Магдалена Милтенова от Конфедерацията на превозвачите в България.

Новите критерии за брой население за републиканските транспортни схеми ще орежат с 1/3 съществуващите маршрутни разписания, изтъква началникът на изпълнителна агенция Автомобилна администрация Бойко Рановски.

Част от републиканските линии ще продължат да съществуват като междуобластни, ако общините преценят, че има транспортна необходимост от тях. Иначе всяко едно населено място, което не е в обхвата на републиканската или междуобластна транспортна схема, трябва да бъде обслужвано от областните и общинските линии, да му се осигури транспорт до общинския или областния център.

Според транспортното министерство с всички тези промени ще се намали времето за пътуване на далечни разстояния и ще се повиши безопасността и комфорта на пътниците, от една страна. От друга, ще се гарантира развитието на областните и общинските транспортни схеми, защото те ще имат достатъчно пътници, за да са рентабилни.

И републиканската, и междуобластните транспортни схеми ще се одобряват от министъра на транспорта. А областните и общинските - от областните управители и кметовете. Нова линия или нов курс по съществуваща линия ще се разрешават само след проучване на пътникопотока. Остава в сила правилото в разписанията на автобусните линии интервалът между часовете на тръгване на автобусите на различните превозвачи от спирките да поне 30 минути за междуселищни линии в рамките на една община и поне 60 минути за линиите от областните, междуобластните и републиканската транспортни схеми.

За разлика от други подобни опити на държавно регулиране на пазара и отсяване на част от играчите в него, браншовите сдружения на превозвачите адмирират нормативните промени и дори от години настояват за тях.
За проблемите в бранша говори фактът, че през миналата година само 650 автобусни превозвачи са кандидатствали за ковид-помощи по оперативните програми.

Някои превозвачите обаче са скептични, че новите критерии в наредбата за транспортните схеми ще решат проблема с безразборното разрояване на автобусните линии и нелоялната конкуренция. Според Петър Захариев в проектонаредбата има доста отворени вратички, които ще позволят старите порочни практики да продължат да съществуват.

Ограниченията в Наредба №2 няма да решат проблема. Той ще се реши, когато сегашните договори бъдат оставени да изтекат и се направи изцяло нова републиканска транспортна схема, смята Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи.

Според Димитров, България трябва да се съобразява и със Зелената сделка, която ще доведе до свиване на автобусния транспорт за сметка на влаковия заради целите за намаляване на въглеродните емисии.

<< Обратно към новините