БГ тест: Смартванът Volkswagen Caddy 5

15.01.2021

БГ тест: Смартванът Volkswagen Caddy 5

Новото пето поколение на Volkswagen Caddy е на българския пазар, а в средата на януари официалният представител на марката у нас Порше БГ го демонстрира официално с атрактивен двудневен пътен тест за журналисти. В пробното шофиране можеха да се тестват пет от основните варианти на Caddy 5.



Петото поколение на бестселъра на Volkswagen Nutzfahrzeuge, от който са продадени над 3 млн. броя, стана факт през февруари 2020 г. През октомври миналата година бе пазарното му лансиране за Европа, а в момента компактният ван вече се предлага и на българския пазар. За двудневния тест на българска земя домакините от Порше БГ бяха осигурили пет варианта на Caddy 5 – три пътнически и два товарни. С различните си нива на оборудване тестовите автомобили даваха представа за многообразието от версии и варианти, които предлага Caddy 5.



100% нов, 100% Caddy – това бе един от слоганите, с които петото поколение на модела бе представено пред широката публика. Допълнението бе, че заради многото нови и високи технологии това е един смартфон на колела, а всички промени, направени в модела са с цел постигане на повече комфорт, пространство, ефективност… По-голям, по-практичен, по-ефективен, по-интелигентен, Caddy 5 e изцяло нов, но следва строго идентичността на марката. Като се започне от външните линии, които са доста по-стилни и динамично, а предницата е изцяло в стила на осмото поколение на Golf. Всъщност Caddy 5 стъпва на модулната платформа MQB, която се използва от всички автомобили на концерна с предно разположени напречни двигатели. Това дава възможност за директно вграждане в модела на възли, агрегати и системи, вече доказани при леките автомобили на Volkswagen. Или както бе обявено при представянето на модела – новият Caddy е по-пътнически, но и по-товарен от всякога.

Пътническите версии на Caddy и Caddy Maxi се предлагат в нива на оборудване Kombi, Caddy, Life и Style, които заменят досегашните Trendline, Comfortline и Highline. Товарната версия идва като Caddy Cargo или Caddy Cargo Maxi. През 2021 г. гамата ще бъде допълнена от новия Caddy California, наследник на кемпера Caddy Beach. Volkswagen Nutzfahrzeuge ще предложи петото поколение на Caddy и Caddy California със задвижване на четирите колела 4MOTION. А като върхова версия с 4MOTION и наследник на Caddy Alltrack през 2021 г. на пазара ще се появи и Caddy PanAmericana – кросоувър между ван и SUV.

Пътническите версии идват серийно с пет места. Както късата, така и дългата база като опция могат да се оборудват както при предишното поколение с трети ред седалки, което превръща Caddy от петместен в седемместен автомобил. Седалките от третия ред се демонтират лесно с цел постигане на максимална гъвкавост.



Петото поколение на Caddy идва с увеличена колесна база и леко увеличена габаритна дължина. При удължената версия Maxi колесната база също е пораснала, но габаритната дължина е леко намалена. И в двата варианта габаритната ширина е увеличена. Всичко това, освен повече стабилности комфорт на пътя, дава и повече пространство за пътниците и повече товарене обем.

Една от революционните новости в Caddy 5 е изцяло новата конструкция на задния мост. Той вече се състои от греда с люлеещи се рамена и спирални пружини с амортисьори. Според конструкторите, замяната на листовите ресори с винтови пружини отнема последния коз на критиците на модела, че возията е твърда. При това – товароносимостта не е намалена. А новият заден мост дава още едно предимство пред конкурентите в бранша. Разстоянието между арките на задните колела е увеличено до 1230 мм и между тях се събира напряко стандартен евпропалет. Така във фургона на Caddy Cargo вече се събират два европалета, разположени напряко.



Версията Maxi и досега побираше два европалета, но задният трябваше да е натоварен по дължина. Сега освен, че и в Maxi двата палета могат да се разположат напряко, предният може да бъде натоварен от страничната врата, която при удължената версия на модела е с увеличена до 840 мм ширина. Максималната дължина на товарното пространство до преградната стена е 1797 мм при Cargo и 2150 мм при Cargo Maxi. Товарният обем е съответно 3,1 и 3,7 куб. м.



Новостите продължават в интериора. Индикаторните и контролните прибори в петото поколение на Caddy са с нова архитектура. Оборудването е богато дори при най-ниските версии, а арматурното табло и приборният панел напомнят за Golf 8. Изборът е между основната конфигурация от аналогов приборен панел с дигитален мултифункционален екран пред водача или новия Digital Cockpit, който е допълнително оборудване, а във версията Style се предлага серийно. В зависимост от нивото на оборудване серийно или опционално се предлагат цифрово радио и навигационна система със сензорен екран на централната конзола, който маже да е с диагонал 6,5 инча, 8,25 инча или 10 инча.



Digital Cockpit в комбинация с върховото ниво на навигационната система Discover Pro с 10-инчов сензорен екран създава изцяло нов дигитален пейзаж от индикаторни и контролни елементи пред водача и пътника до него, наречен Innovision Cockpit. Чрез модула за онлайн свързаност (OCU), с интегрирана eSIM-карта, инфотейнмънт системата на Caddy има достъп до мобилни онлайн услуги, наречени накратко MOD. Климатичната система, разположена под инфотейнмънт системата, се управлява чрез иновативни дигитални и лесни за ползване сензорни плъзгачи на екрене и сензорни бутони под него. Новост за модела са дигиталните сензорни повърхности за управление на светлините, аудиото и менюта. Емблематичният за марката въртящ се превключвател за светлините е заменен от сензорния панел „Светлина и видимост“, разположен на обичайното място на таблото, вляво от кормилото. Той е интегриран в кокпита на една линия на видимост с инфотейнмънт системата.

В новия Caddy 5 от 19-те асистиращи системи са изцяло нови, а останалите са надградени с редица нови функции. Новите системи включват и върховата технология Travel Assist, приложена за пръв път в лекотоварен автомобил на Volkswagen. Тя осигурява асистирано шофиране в рамките на целия скоростен диапазон. Нова е и системата за предотвратяване на инциденти чрез аварийно спиране при насрещно приближаващ автомобил в ляв завой. Тя е част от стандартното оборудване на всеки Caddy и от системата Front Assist. В Caddy 5 за пръв път в А-сегмента на градските ванове е вграден асистент за маневриране с ремарке, познат от големия Crafter като Trailer Assist.



Новите четирицилиндрови двигатели на Caddy без изключение са оборудвани с филтри за твърди частици. Трите турбодизелови силови агрегата TDI са с познатия работен обем от 2 л и предлагат три нива на мощност - 75 к.с., 102 к.с. и 122 к.с. и съответно въртящ момент от 250, 280 и 320 Нм. Комбинират се с 6-степенна механична или предавателната кутия 7DSG с два съединителя. При тези дизелови двигатели Volkswagen Nutzfahrzeuge за пръв път прилага системата Twindosing, с което значително се намаляват емисиите на азотни окиси (NOx) в сравнение с тези при предшествениците. AdBllue течността вече се впръсква от две дюзи – веднага след турбокомпресора и в SCR-системата.

С висока ефективност се отличава и турбобензиновия двигател TSI с работен обем 1,5 л с мощност 114 к.с. и максимален въртящ момент от 220 Нм. Той ще бъде последван от работещия на сгъстен природен газ турбодвигател TGI с мощност 130 к.с. Разработва се и Plug-In-хибридната версия eHybrid, която ще се предлага на бензин или природен газ.

За теста Порше БГ предостави пътническите версии Caddy 2.0 TDI със 7 места, 102 к.с. и ръчна предавателна кутия, разработената за старта на модела версия Caddy Move (на практика специално издание на Life – б.а.) 2.0 TDI, 7 места, 122 к.с. и ръчни скорости и високооборудваният Caddy Style 2.0 TDI, 7 места, 122 к.с. и 7DSG.

Не, че имаме нещо против пътническите версии, но с оглед на тематиката на списание КАМИОНИ при този тест ние се фокусирахме върху двете товарни версии в теста. Това бяха две версии на Caddy Cargo 2.0 TDI, 3,1 куб. м, 102 к.с. с ръчна предавателна кутия. Едната – с базово оборудване, а другата конфигурирана с повече допълнителни екстри.

Тестовият маршрут - около 155 км в едната посока, започващ от търговско сервизният център Порше София Изток бе повече от атрактивен. Както и крайната му точка – Фабрика за харни и танци в курортното селище Равнища – скрито в гънките на Родопите, на 1200 м надморска височина и на двайсети километра от Пловдив.

Маршрутът включваше всичко – магистрала, двупосочен път, тесен планински път при изкачване и спускане с много завои… Като се прибавят и януарските капризи на времето – мъгла, дъжд, сняг, лоша видимост, заледявания, течаща по платното вода…, става ясно, че тестът наистина извади на показ достойнствата на новия Caddy.



Стартирахме от София с базовата версия на Caddy Cargo. Базова, в която не ти липсва нищо. Приборният панел е аналогов с дигитален дисплей в средата, на централната конзола имаме 6,5 инчов сензорен дисплей, климатикът е обикновен. От сензорният дислей се командват радиото, климатикът, както и някои от функциите на автомобила. От тук става и блутут връзката с мобилния телефон, която дава възможност за разговори в движение със свободни ръце. Типично за Volkswagen мястото на водача е изключително ергономично, а всички уреди за управление са там, където ги очакваш.



С тръгването ни става интересно как ще се представи на пътя тестовият ни автомобил, оборудван със средния по мощност дизелов двигател, предоставящ 102 к.с. Защото във фургона имаме товар от 320 кг – два, добре укрепени варела с масло. Никакъв проблем, автомобилът е динамичен, с лекота поддържа разрешената скорост от 140 км/ч на магистралата. Въпреки течният товар, във всеки един момент е като залепнал на пътя. Спокойствието и сигурността продължават и по последната отсечка от Пловдив до Равнища, която си е направо за планинско рали при трудни зимни условия.



В Равнища, фабрика за храна и танци новият Caddy се оказва точно на мястото си. Тук на 1200 км се виждат плодовете на един добре управляван малък семеен бизнес – уютен хотел с двайсетина стаи, ресторант с уникална кухня и множество възможности за развлечения сред природата.



На другия ден по обратния път тестваме по-високооборудвания Caddy Cargo и тук вече имаме 8,25-инчов дисплей на централната конзола с малко повече функции. Разполагаме и с мултифункционален волан за управление на радиото, телефона, бордовия компютър и функциите на автомобила. Основните светлини вече са LED, броните са в цвета на купето, джантите са алуминиеви... Истинското предизвикателство са първите 4-5 км след потеглянето. Спускането е сериозно, пътят е тесен, завоите на места са обратни…

За капак в 9 ч сутринта, след теклата по асфалта предния ден вода, настилката изцяло е чист лед, като стъкло, по който не можеш да ходиш с каквито и да е обувки. Системите за сигурност на Caddy се справят безупречно. На първа предавка и без газ ненатовареният автомобил се спуска уверено и без да ни постави в нито една критична ситуация. Едва доловимо се усеща работата на тракшън контрола, който удържа автомобила по ледения наклон.

Нататък до София добрите впечатления се затвърждават. Caddy е стабилен, пъргави и динамичен, возията е като на лек автомобил, а другото, което впечатлява е изключително добре обезшумената кабина на водача, в която работата на двигателя и шумовете от пътя почти не се долавят.

Заключението е, че новият Caddy наистина е смартван и е най-добрият Caddy досега, като моделът дава заявка за повече от сериозно присъствие на пазара на компактни ванове.

За теста и цените на българския пазара на новия Caddy четете и във февруарските броеве на списание КАМИОНИ и списание ЛОГИСТИКА – на хартия и онлайн

Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините