ACI Rally Monza 2020 ще определи новия световен шампион

02.12.2020

ACI Rally Monza 2020 ще определи новия световен шампион

Две последователни състезания в Италия, за да може Световният рали шампионат (WRC) да приключи що годе нормално, ако това въобще може да се каже за някоя от проявите на автомобилните спортове през годината на COVID-19.

[✕]


Едва 7 старта

Сезонът зацикли още след Монте Карло, когато липсата на сняг наложи да се скъси маршрутът на шведското рали (в Швеция и Норвегия). Рали Чили не се проведе заради социалните бунтове в страната, а в Мексико се наложи етапи в третия ден да не се провеждат, за да успеят отборите да се приберат в Европа преди да влязат в сила ограниченията във връзка с първата вълна на пандемията. Общо 9 ралита не се проведоха заради COVID-19.

[✕]


Глътка въздух бе провеждането на надпреварите в Естония (включено допълнително в календара), Турция и Италия. Като спасителна мярка FIA имплантира в календара други две състезания, което не фигурираха в началните планове за 2020 и досега не са били кръгове от световния рали шампионат: Renties Ypres Rally Belgium и ACI Rally Monza. Втората вълна на коронавируса попари надеждите за белгийското състезание, но италианците се опънаха и в края на тази седмица ACI Rally Monza 2020 – едва седмо състезание през сезона, ще определи новите шампиони при екипажите и при производителите, както и подгласниците им.

Рали, но не съвсем, на Монца

С това състезание, традиционно за Италия (първото е през 1978 година), адзурите не за първи път приключват състезателния сезон за рали и на писта. Във WRC календара обаче то се озовава за първи път, като домакините положиха изключителни усилия. Няма как обаче да не отбележим, че е твърде несправедливо съдбата на световната рали титла да се решава в надпревара, в която повече от половината скоростни етапи са на писта, та дори тя да е легендарната Монца. За съжаление това състезание бе „последният влак“ за WRC, който трябваше да бъде хванат.

Действието през първия ден (петък) и в неделя ще се развива на различни комбинации от участъци от световноизвестната писта Монца (Autodromo Nazionale Monza), докато в съботния ден скоростните етапи са по нелеки планински асфалтови пътища на север от Бергамо, област Ломбардия. Целият маршрут е едва 513,90 километра, което не пречи 16-те скоростните етапа да имат обща дължина 241,14 км.

Състезанието е валидно за WRC, WRC 2, WRC 3, JWRC, за купата RGT (3 екипажа с Porsche 997 GT3, 2 с Abarth 124 Rally и 1 с Alpine A110 Rally), както и за италианския младежки шампионат. Това обяснява и огромния брой на заявките за участие – 95, от тях 52 са от италиански екипажи.

Първият скоростен етап (4,33 км) е в четвъртък след обяд, на Монца, пак там, но в петък, са Scorpion 1 и 2 (по 13,43 км), Cinturato 1 и 2 (по 16,22 км) и PZero GP 1 (10,31 км). В събота скоростните изпитания са общо 7. Шест от тях са по нелеки пътища, като по два пъти се минават последователно 3 етапа: Selvino 1 и 2 (25,06 км), Gerosa 1 и 2 (11,09 км) и Costa Valle Imagna 1 и 2 (22,17 км). След сервизна зона отново се кара PZero GP на пистата, но този път на фарове. Третият ден започва с трето, последно минаване на PZero GP (10,31 км). Следват Seraglio 1 и 2 (14,97 км), като Seraglio 2 е Power Stage, който носи 5, 4, 3, 2 и 1 допълнителни точки на петимата най-бързи в него.

С пълен състав са и трите отбора, участващи в надпреварата при производителите:
Toyota Gazoo Racing WRT – Еванс/Скот, № 33, Ожие/Инграсиа, № 17 и Рованпера/Халтунен, № 69;
Hyundai Shell Mobis WRT – Нювил/Жилсул, № 11, Танак/Ярвеойа, № 8 и Сордо/Дел Барио, № 6;
M-Sport Ford WRT – Сунинен/Лехтинен, № 3, Лапи/Ферм, № 4 и Грийнсмит/Едмънсън, № 44.

С WRC автомобили участват също японецът Катсута, № 18 (Toyota) и норвежецът Оле Вейби, № 96 (Hyundai). При WRC 2 битката ще бъде между шведа Понтус, № 20 и Ян Копецки, № 23, и двамата със Škoda Fabia Rally2 evo (отбор Toksport), Остберг, № 22, Citroën C3 R5 и Адриен Фурмо, № 22 с Ford Fiesta Rally2. Между многобройните пилоти със Škoda Fabia Rally2 evo ще споменем също поляка Кайетанович, № 26, Солберг - младши, № 27 и финландеца Линдхолм, № 28. Заявените автомобили Škoda Fabia (версии Rally2, Rally2 evo и R5) са общо 31!

Кого ще избере Фортуна

Най-интригуваща ще е битката за световните титли. Лидерът Елфин Еванс има добри шансове вече да спечели първата си световна титла – 14 точки е преднината му пред съотборника Ожие, който пък преследва своята седма шампионска титла. В битката остават Нювил и Танак, двамата пилоти на Hyundai, които са на 24 и 28 точки от лидера. Не е невъзможно някой от тях да се окаже на върха, но далеч по-големи са шансовете на дуото на Toyota. В надпреварата при производителите Hyundai е на седем точки пред Toyota в стремежа си да запази титлата.

Toksport вече спечели отборната титла във FIA WRC 2 благодарение на равномерното си представяне и силното финиширане в Турция и Сардиния. Но борбата за титлата при пилотите не е приключила, въпреки че Тидеманд има аванс 18 точки пред най-близкия си преследвач – Остберг, който участва със Citroën R5. Интересно е как ще се представи чешкият любимец Ян Копецки и дали ще помага на съотборника си от Швеция.

<< Обратно към новините