Тест: Peugeot e-Expert и Citroen e-Jumpy

23.10.2020

Мисията е възможна!

Тест: Peugeot e-Expert и Citroen e-Jumpy

Първи тест драйв на новите си електрически ванове Peugeot e-Expert и Citroen e-Jumpy организира Groupe PSA.

[✕]

 

Пробните шофирания се проведоха край Париж, а един ден от тях бе отделен специално за Международното жури ван на годината (IVOTY), в което членува и списание КАМИОНИ. Началната и крайна точка на шофиранията бе подземният паркинг на един от основните заводи на Groupe PSA – този в парижкото предградие Поаси. Тук между другото ще се произвежда електрическата силова линия за новите ванове, както и батериите за тях.


[✕]


На разположение за теста бе част от гамата на двата средни вана, които, въпреки, че са почти идентични, по традиция запазват най-характерните особености от дизайна на всяка от марките – повече в екстериора и по-бегло в интериора.

Макар тестът да бе пръв в историята, може да се каже, че членовете на международното жури вече нямаше с какво да бъдат изненадани. Месец и нещо по-рано в Рюселсхайм, Германия те вече имаха възможност да тестват другият член на новото електрическо трио на Groupe PSA - Opel Vivaro-e, както и пътническата му версия – новия Zafira-e.

Но, какъв по-добър шанс, за затвърждаване на добрите впечатления, оставени тогава от електрическия ван на немската марка, който стъпва на платформата и разчита на същата силова линия като френските си братовчеди. Още повече, че домакините в Париж се бяха постарали. Защото на разположение за тест бяха както товарните версии на e-Expert и e-Jumpy, така и пътническите им варианти е-Traveller и e-Spacetourer.

Маршрутите в околностите на Париж бяха подбрани перфектно- включваха както градски трафик, така и извънградско движение с множество наклони при изкачване и спускане и магистрални участъци. За да се усетят пълните възможности на двата електрически вана, при теста бе заложено основно на версията с по-мощната от двете предлагани батерии – тази от 75 кВтч. Когато към всичко това добавим и възможността e-Expert и e-Jumpy да бъдат тествани както празни, така и с товар от 400 кг, става ясно, че участниците в теста можеха да добият доста пълна представа за това какво предлагат на потребителите си новите електрически средни ванове на Groupe PSA. И се оказа, че то не е никак малко, а новите продукти на френския гигант основателно претендират да бъдат еталон в сегмента на средните електрически ванове.



Силовата линия при електрическите ванове на Grroupe PSA се състои от задвижващ предните колела, предно разположен електродвигател с мощност 100 кВт. Той осигурява максимален въртящ момент от 260 Нм, а максималната скорост на електромобила е ограничена на 130 км/ч. Според нуждите и желанието на клиента се предлага, батерия от 50 кВтч, при която според WLTP пробегът е до 230 км или по-мощната – от 75 кВтч, при която според същия цикъл с едно зареждане се изминават до 330 км. Всъщност, капацитетът на батерията е избран след проучване сред клиенти, показващо, че около 40 на сто от средните ванове в експлоатация имат средно дневен пробег до 300 км, а 80 на сто – до 200 км. Зареждането е възможно по всички познати до момента начини.



Както и конвенционалните модели e-Expert и e-Jumpy се предлагат с две колесни бази и 3 дължини, като по-мощната батерия е налична сами при най-дългата версия. Батерията е разположена под, пода, така че не влия по никакъв начин на товарния обем. Средните ванове са налични като карго фургон - в трите дължини (Compact, Standart и Long), фургон с екипажна двойна кабина – при версии Standart и Long, шаси-кабина - при Standart и пътническо изпълнение в- в трите дължини.

Разположението на батерията под пода дава възможност електрическите трансформации да бъдат използвани абсолютно свободно за всякакви трансформации, някои от които домакините демонстрираха при тестовете. Стававъпрос за линейки, полицейски автомобили, пикап, самосвал, хладилни автомобили – директно или с надстройка върху шаси кабина, мобилни магазини, кемпери, …

Оборудването на шофьорската кабина е на познатото за моделите високо ниво и включва свързаност, както и много системи в помощ на водача и за безопасност – като разпознаване на пътни знаци, холограмен дисплей, индикация за обекти в сляпата зона, парктроник, камера за заден ход…

Силовата линия и поведението й е може би най-впечатляващото нещо в електрическите Peugeot e-Expert и Citroen e-Jumpy. Тя осигурява както динамика и комфорт при шофиране, така и впечатляващ пробег с едно зареждане.

Стартирането е с ключ или бутон. С лост, подобен на този при автоматичните предавателни кутии, разположен на обичайното място се избира движение напред, назад, неутрално или паркинг. И тук идва интересното. Превключвател с три положения вляво от лоста дава възможност за избор на три режима. Eсo е подходящ за леки товари, когато не е нужна много мощност, но се търси по-дълъг пробег с едно зареждане.

При тестовете се видя ясно, че режимът върши добра работа при градски трафик и движени в задръстване, когато така или иначе не се развиват високи скорости. Power се използва при тежки товари и пресечени терени и осигурява използване на пълната тяга на електродвигателя. Normal е комбинация от другите два режима. При тестовете и при смяна на режимите в движение можеше ясно да се долови разликата в поведението на автомобила при различните режими.

При избор на Eco, например, се долавяше, че реакцията при настъпване на газта не е толкова отривиста, а максималната скорост, която може да се достигне е около 100 км/ч. В режим Power автомобилът буквално подскача при подаване на газ, а максималната скорост от 130 км/ч се достига бързо и с лекота. Впечатляващо е, ако в движение се превключи от Eco на Power. Тогава дори без подаване на газ се усеща как автомобилът дръпва и залепва водача за седалката. Бутон B, разположен до лоста осигурява две степени на рекуперация на енергия при отнемане на газта, спиране или спускане по-наклон. Избира се в зависимост от терена за движение. Когато е натиснат рекуперацията е по-интензивна и продължава по-кратко време, но скоростта на автомобила пада повече и по-бързо. Режимът е подходящ е за движение при терени от равнини към наклон при спускане. И обратно – ако бутонът не е натиснат – степента на рекуперация е по-ника, а процесът продължава по-дълго време. Този режим се избира при терени, които клонят от равнини към изкачване по наклон, защото отнемането на газта убива скоростта на автомобила по-малко.

При тестовете край Париж всичко това можеше да се усети. А боравенето с различните режими наистина удължава пробега с едно зареждане и той става точно толкова, колкото е обявеното от производителя според цикъла WLTP. Лесно може да се види и как товарът и стилът на шофиране влияят на разхода на енергия.

При първата обиколка изпробвахме ненатоварен е-Expert, карго фургон. В началото до измъкването от градски трафик разходът показан на приборния панел е доста висок и се движи над 36 кВтч на 100 км. При излизането от града консумацията спада, рекуперацията става по-ефективна и чрез подходяща смяна на режимите разходът започва да пада. В края на теста средния разход е 23,3 кВтч, което отнесено към батерията осигурява пробег с едно зареждане от 322 км.

Повтаряме същото упражнение със Citroen e-Jumpy, който е със същата спецификация, но носи товар от 400 кг. Логично след края на теста следният разход е по-висок – 28 кВтч. Разбира се, трябва да се има предвид, че върху консумацията влияят и множество други фактори – температура, трафик, стил на шофиране, климатик…

Така или иначе тестовете край Париж, наистина затвърдиха добрите впечатления от новите електрически ванове на Groupe PSA и показаха, че мисията за постигане на все по-приемливи пробези с едно зареждане при електромобилите е възможна. А на пазара в сегмента на електрическите ванове става все по-интересно.

Повече – в ноемврийския брой на списание КАМИОНИ

Париж – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините