С новите MAN по пътя и извън него

21.10.2020

С новите MAN по пътя и извън него

Точно преди да започне да расте броят на заразените и отново да започнат по-сериозни ограничения, MAN успя да покани журналисти в Мюнхен за тест драйв на новите модели. Ето какви модели тествахме и какво видяхме за няколко часа

[✕]

 

Тъй като по време на премиерата през февруари акцентът беше поставен върху флагмана TGX, сега вече имаме шанс да пробваме повече от цялата гама, която е налична за продажби от септември. Очаква ни флота от 6 камиона от сериите TGX и TGS, като са включени както камиони за строителството с различни кабини, двигатели и колесни комбинации, така и композиция, теглена от луксозния влекач TGX Individual, който може да се поръча с оборудване по желание на клиентите. В тестовата флота са представени цялата гама двигатели на MAN – от 9-литровия D15, който през миналата година замени небезизвестния D20, класическият 12,5-литров D26 и най-мощния 16-литров D38. Караме както по магистрала, така и по междуградски пътища, а камионите за строителството – и по офроуд терен. Времето е мрачно и дъждовно и офроуд трасето е доста разкаляно, но това е добре – тъкмо условията са по-трудни.

Хайде на кариерата

[✕]




Тъй като съм максималистка, веднага се насочвам към самосвала 8х4. Леко съм разочарована, когато установявам, че конфигурацията - TGS 35.400 е с 9-литровия двигател D15, който ми предлага максимална мощност 400 к.с. и максимален въртящ момент 1800 Нм, налични от 1000 до 1500 оборота. Добре де, и това е вариант – не е нужно винаги да имаме най-мощния двигател и може би точно това са имали предвид специалистите от MAN, когато са искали да ни демонстрират тази конфигурация. Завъртам ключа – на новия цифров дисплей пред мен елегантно се появява логото на MAN и постепенно и елементите от приборното табло. На дисплея се задържа знак STOP, който ми позаква да изчакам, докато всички системи влязат в готовност. Потегляме по магистралата към мястото на офроуд теста.



Предавките на 12-степенната MAN TipMatic Overdrive се превключват от лостче, вдясно зад волана, от същото лостче сменям автоматичен или ръчен режим за превключване, както и режимите на смяна на предавките в зависимост от терена – в конкретния случай имам Economy – за най-икономично каране, Performance – когато теренът е по-труден, и Manoeuvre – който включвам на офроуда за прецизно маневриране. В другите два модела за строителството, които пробваме, има и режим Offroad, а на влекача, който тегли самосвално полуремарке има и т.нар. Rock-free function за преминаване по скалисти терени.





Още с първото си сядане през февруари зад волана на новия MAN имах усещането за изключително удобно работно място. Сега, докато карам по магистралата и оглеждам детайлите, това усещане се затвърждава. Не мога да дам конкретна причина – примерно заради новия панел с инструменти, чийто дисплей е изцяло дигитален и с нов изглед, или заради функцията Smart Select, с която управлявам функциите на допълнителния монитор. Но усещането за удобство е там и аз преставам да търся обяснение, защото си спомням, че при представянето на новите модели специалистите от MAN казаха, че са обърнали особено внимание на връзката между човека и машината. Е, явно добре им се е получило.



Кабината на този камион е с означение NN – тя е част от новоразработените кабини с широчина 2,24 м, приложими при сериите TGL, TGM и TGS. Разбирам защо домакините ни от MAN са конфигурирали този самосвал точно с тази кабина. Независимо от компактната си дължина от 1,88 м тя предлага достатъчно пространство зад седалките, където могат да се поставят работни инструменти и дрехи. Кабината е оборудвана със стоманена броня от 3 части, гъвкаво най-долно стъпало и има и стъпенка и дръжка, за да може водача удобно да погледне състоянието на товара в надстройката. Видимостта в страничните огледала определено е подобрена.



При движението по магистралата наблюдавам как при включена система за круиз контрол MAN Efficient Cruise, камионът задейства системата Efficient Roll и пести гориво, а също и как се задейства системата за предупреждение за напускане на лентата на движение, когато се доближавам плътно до маркировката. Така неусетно стигаме до офроуд площадката. По разкаляния терен самосвалът 8х4 елегантно преодолява неравностите, не се притеснява от големите локви и потегля по наклон без никакъв проблем, защото системата за потегляне по наклон ми осигурява 2 секунди, за да преместя спокойно крака си от педала на спирачката към този за газта.



Маневреността ми се струва доста добра и после забелязвам, че на контролното табло е включен бутонът за т-нар. Steering brake – когато се използва тази специална спирачка, тя може да намали до 2 м диаметърът на завъртане на камиона. Тя се прилага при сдвоени задни мостове и когато е активирана, всъщност спира по определен начин вътрешните колела и по този начин намалява радиуса на завиване.



На офроуд площадката се прехвърлям на още един вариант от камионите за строителството – той вече е с най-мощния вариант на двигателя D26 – 510 к.с., с конфигурация 6х4 и системата MAN HydroDrive на предния мост, снимам набързо и влекача със самосвално полуремарке, който е третият вариант от строителните камиони в този тест драйв. Той също е оборудван с MAN Hydrodrive и се задвижва от типичния D26 с 470 к.с. Посланието е ясно – вариантите и комбинациите за строителните камиони са много и всеки може да подбере конфигурацията за своите нужди. Времето за офроуд тестове ни изтича и се връщаме обратно в изходния пункт, като минаваме този път през междуградски пътища и красиви баварски селища, където пък тестваме системата за активно поддържане на камиона в лентата за движение.

Луксът да бъдеш уникален



Още при представянето на новите TGX от MAN обърнаха внимание и на серията Individual, която позволява на клиентите да избират как да оборудват камиона си. В случая имам възможност за едно кръгче с такъв луксозен камион – големият 16-литров двигател D38 с мощност 580 к.с. осигурява комфортно преживяване на пътя, особено след като съм слязла от камион с D15. Но най-впечатляващото тук е вътрешният лукс на кабината – най-просторната кабина GX, кожен волан, кожени седалки с лумбална опора, настройка за раменете, подпора за главата и всевъзможни нагласявания – например 9 нива на височината в зависимост от теглото на водача, кабината е оборудвана и с микровълнова печка и кафе машина... И този лукс може да бъде специфициран и поръчан, стига клиентът да прецени, че му е необходим.



Лъвска работа

След толкова месеци на липса на тестове преживяването с MAN беше вдъхновяващо, още повече че в новата гама на MAN определено има какво ново да се види и да се тества, а и новият TGX е сериозен кандидат за Камион на годината. С две думи, лъвска работа.



Снежина Баджева
София - Мюнхен

<< Обратно към новините