Остават острите противоречия около проекта за промяна на Наредба 37

21.10.2020

Остават острите противоречия около проекта за промяна на Наредба 37

Представители на държавни институции, браншови организации и неправителствени организации се събраха по покана на вестник „24 часа“, за дискусия на тема „Предложенията за промени в нормативната уредба, засягащи обучението на кандидатите за водачи на МПС“.

[✕]

Във встъплението си зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов отново представи картина, според която определящ фактор за произшествията по пътищата са новите водачи на МПС. Т-н Попов не скри, че вина за ниското ниво на тяхното обучение има и ИА Автомобилна администрация, но изтъкна, че направените проверки в последните 3 седмици доказват, че грешки и пропуски има по цялата верига на обучение.

Изпълнителният директор на ИА АА Бойко Рановски описа предимствата, които носят предлаганите промени, особено намаляването на административната тежест с въвеждането на система за електронно водена документация, вместо на хартия. Той засегна и част от „горещите“ проблеми като този за трудово-правните отношения между школи и преподаватели, както и чия собственост трябва да бъдат учебните машини. От 928 валидни разрешения за обучение на кандидат-водачи, носителите на 434 нямат нито едно собствено превозно средство. От 5284 ПС, вписани в разрешителните, собственост на Учебните центрове са 1562, 49 са на лизинг и 3673 не са собственост на УЦ. Г-н Рановски съобщи, че през периода на срока за обществено обсъждане на Проекта за промени в Наредба 37, който изтече на 14 октомври, са получени 24 предложения, като 10 от тях изобщо отхвърлят Проекта.

[✕]


Малина Крумова, председател на ДА „Безопасност на движението по пътищата“ напомни, че коментираният проект трябва да бъде само елемент от подготвяната концепция за безопасност по пътищата, която да създаде цялостната рамка за това какво да бъде обучението и как то да се провежда на различните етапи от живота на хората.

Комисар Звезделин Колев, началник отдел „Пътна полиция“ в ГД НП, поднесе смесица от статистически данни, които не убедиха присъстващите, че тъкмо младите водачи са основната причина за тежки ПТП. През първите 9 месеца на годината в страната са настъпили 20 947 ПТП. 4361 от тях са тежки, като загиналите са 337, а ранените са 2446. Водачите със стаж до 1 година, участвали в тежки и леки ПТП, са 402, а със стаж 1 година – 2263, със стаж 2 години – 1515, с 3 години – 862, с 4 години – 605 и със стаж 5 години - 2137.

След това Стефан Малковски от Националния автоинструкторски съюз заяви, че техните членове ще продължат да протестират, докато Проектът за изменения в Наредба 37 не бъде обсъден с бранша. Той изтъкна, че направените предложения по никакъв начин не засягат най-важния проблем – качеството на подготовка на самите преподаватели. След което напусна дискусията. Същото стори и Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, след като заяви, че в стратегията за безопасност на движението, приета през миналата седмица от Министерския съвет, обучението на водачи на МПС за периода има основно място за периода 2021-2030 година. „А лобистката наредба, създадена на тъмно от определени хора с определени цели, не отговаря на стратегията, която ще определи бъдещата подготовка на водачи на МПС. В нея има противоконституционни и лобистки текстове. Очакваме сваляне на наредбата и обсъждане в контекста на концепцията за обучение с хората от бранша, а не с хора, които непрекъснато сноват из етажите на Министерство на транспорта и на Автомобилна администрация.“

След тези обвинения дискусията загрубя, подхвърлиха се взаимни обвинения, пролича и нетърпимостта между представителите на браншовите организации на т.нар. „малки“ и „големи“ участници на пазара на този специфичен вид услуга, към която годишно се ориентират до около 100 000 българи.

<< Обратно към новините