По 2000 евро на камион годишно за въглеродни емисии в Германия

15.10.2020

По 2000 евро на камион годишно за въглеродни емисии в Германия

Германското правителство прие по-високи цени на емисии на CO2 за отоплителния и транспортния сектор от първоначално планираните. От следващата година допълнителните разходи ще окажат влияние главно на логистиката и транспортния бранш.

[✕]

Наскоро Бундестагът и Бундесратът одобриха изменения на Закона за търговията с емисии от горива, който първоначално предвиждаше норми за емисии на CO2 от 10 евро. През май 2020 г. обаче федералното правителство избра по-високи тарифи. В резултат на това, от януари 2021 г. таксата за един тон емисии на CO2 за отопление и транспорт ще бъде 25 евро. След това ще се повиши до 55 евро до 2025 г., а през 2026 г. ще се прилага ценови диапазон от минимум 55 евро до максимум 65 евро.

Въвеждането на такси за емисии на CO2 има за цел да улесни постигането на климатичните цели и да финансира енергийния преход. Таксата трябва да се поема главно от рафинерии или доставчици на газ, но в крайна сметка разходите ще бъдат прехвърлени на клиентите. Бензинът и дизелът ще станат значително по-скъпи. Според Федералното министерство на околната среда, от 2021 г. бензинът ще струва с около седем цента на литър, а дизелът – с осем цента на литър повече.

[✕]


За транспортната и логистичната индустрия промяната на закона означава само едно: огромни допълнителни разходи. Според изчисленията на Федералната асоциация за превоз на стоки, логистика и прерабитка на отпадъци (BGL), публикувани от германския портал eurotransport.de, от януари 2021 г. германски компании с годишен пробег от 100 000 километра и разход на гориво от 32 литра на 100 км, могат да имат допълнителни разходи от 2000 евро на камион, а през 2026 г. дори и 5 200 евро.

Освен това, както посочва DSLV Bundesverband Spedition und Logistik (Федералната асоциация за спедиция и логистика), въведените през следващата година такси не са единствената тежест, свързана с емисиите на CO2 за транспортната индустрия. Организацията подчертава и новия компонент на пътните такси, предвиден в преразглеждането на Директивата за Евровинетката.

Това допълнително финансово бреме би имало отрицателно въздействие върху конкурентоспособността на германските компании спрямо международните им конкуренти. Няколко търговски асоциации предупредиха за тези последици в края на 2019 г. DSLV определи ставката от 25 евро за тон емисии на CO2 като неефективна, тъй като това ще увеличи предимно цените на транспорта и няма да допринесе за постигането на климатичните цели.

По принцип цените са правилният инструмент за контрол над участниците на пазара, но този модел (норми на емисии на CO2) изисква алтернативни сценарии, в противен случай той само ще запълни бюджета и целта за намаляване на емисиите ще остане на заден план. При липсата на готови за производство алтернативи на дизеловия двигател за автомобилен транспорт на дълги разстояния до 2021 г., и все още непълната инфраструктура за зареждане с гориво и ограниченият железопътния транспорт, товарният транспорт няма да може да допринесе значително за намаляване емисии въпреки високите цени“, смята Франк Хустер, управляващ директор на DSLV.

Холгер Льош, заместник генерален директор на BDI (Асоциация на германската индустрия), също е на мнение, че повишаването на цените на CO2 драстично ще влоши конкурентоспособността на германските компании. Льош посочи, че малките и средните предприятия ще бъдат особено засегнати и поиска компенсации.

<< Обратно към новините