Състезанието за ефективно шофиране на Renault - много емоции и награди

18.10.2019

Състезанието за ефективно шофиране на Renault - много емоции и награди

Тази седмица в Лион се проведе световният финал на състезанието за ефективно шофиране Optifuel Challenge, организирано от Renault Trucks. Българският представител Пламен Иванов от фирма Съни Ко се класира на пето място сред 25-те финалисти от 25 държави и спечели специална награда за най-бърза смяна на гума на камион. Как протече състезанието и какво научихме, наблюдавайки на живо цялото състезани

[✕]

В глобалния финал на шампионата, организиран от Renault Trucks в Лион, взеха участие общо 25 състезатели от различни държави. Те бяха излъчени в националните кръгове на Optifuel Challenge 2019 от общо 2600 участника. Това е петото издание на едно от най-големите състезания за шофьори на камиони в света, насочено към ефективното шофиране. Организаторите специално подчертаха, че става дума за ефективно, а не за икономично шофиране, т.е. не се гонеше най-нисък разход, а оптималната комбинация от разход и добра скорост.


[✕]


Как протече състезанието

Глобалният финал се проведе в две части. В първия кръг финалистите попълваха въпросник, който проверява знанията им за принципите на екологично шофиране и как може да се намали разходът на гориво. Въпросникът включваше 20 въпроса, на които трябваше да бъде отговорено в рамките на 20 минути. В крайната оценка за финалното класиране представянето в теоретичната част обаче даваше само 10%. Останалите 90% бяха на база на резултатите от 40-минутно шофиране в реални пътни условия.



Къде и с какво се състезаваха финалистите

Състезателите управляваха изцяло натоварена 40-тонна композиция, теглена от влекач Renault T High от най-новия модел, пуснат на пазара през 2019 г. Той се задвижваше от 13-литровия двигател DTI13 с мощност 480 к.с., Евро 6D. Предавателната кутия беше 12-степенната OptiDriver, а диференциалът беше бърз - предавателно число 2,31. За спирането състезателите разчитаха на най-мощната налична моторна спирачка Optibrake+. Конфигурацията включваше пакет Fuel Eco+, т.е. водачът разполагаше с всички налични системи за икономично шофиране.


Трасето в околностите на Лион определено беше предизвикателно. То минаваше както през магистрала, така и по междуградски пътища, индустриална зона и… много кръгови движения, които се появяваха едно след друго без добра видимост. Никой от състезателите не знаеше предварително какъв ще е точният маршрут, за да може да подготви стратегията си за най-печелившо шофиране.



Как се отчитаха резултатите

Крайният резултат от шофирането се определяше от комплексна оценка от няколко показателя. Те включваха средна скорост на движение, средна консумация на гориво, процентът от време, в което композицията се е движила, без да е натиснат педалът на газта (т.нар. coasting), процентът от време, в което двигателят е бил в зелената икономична зона на оборотомера, както и броя на натисканията на педала на спирачката на 100 км. С най-голяма тежест при оформяне на крайния резултат беше комбинацията от средна скорост и среден разход, но и останалите показатели даваха допълнителни точки.

Победителите

Състезанието беше изключително оспорвано. Тази година купата за 2019 година и голямата награда камион Renault Trucks T High 480 модел 2019 година отидоха при представителя на Словакия. Само на половин точка след него на второ място се класира представителят на Полша.


Въпреки високата си комбинирана оценка, Пламен Иванов, който спечели световната титла в предишното издание на Optifuel Challenge през 2017 година, този път остана пети. Пламен постигна феноменални резултати по отношение на coasting-a - над 50% от времето се беше движил, без натиснат педал на газта и 97,3% от времето оборотомерът му е бил в зелената зона. А броят на натисканията на спирачката му беше най-нисък от всички състезатели - само 4 пъти за цялото трасе. Постигането на тези отлични показатели обаче се беше отразило на средната скорост, която беше малко по-ниска от тази на победителя, и това доведе до загуба на няколко точки. Пламен Иванов сподели: Аз загубих първото място с най-малко натискане на спирачките и с най-много каране, без да натискам педала на газта, но научих важни неща за това какви са изискванията за това състезание.



Като българи всички трябва да бъдем горди с представянето на Пламен, който за разлика от футболистите ни за пореден път защити достойно цялата българска гилдия. И не случайно самият президент на Renault Trucks - Бруно Блан, дойде да си поговори с него и да го поздрави.



Пламен доказа колко е добър и колко добре познава камиона и в паралелното състезание, което се провеждаше за най-бърза смяна на предна гума на камиона. Той успя да извърши операцията за феноменалните 1 минута и 24 секунди без нито едно излишно движение и беше поздравен от овациите на колегите си.

Изводите

Много са ползите от едно такова състезание. Да, разбира се, най-голяма е радостта на победителя, който си тръгва с новия влекач, но има и още много други неща. По време на едно такова състезание се раждат приятелства, споделя се опит, научава се много за възможностите на камиона и как те да се използват по най-добрия начин… После всеки от присъстващите на вълнуващия финал може да сподели този свой опит и така се създава една вълна…, която като цяло подобрява уменията на водачи и води до по-добри печалби за собствениците. Да не говорим, че едно такова преживяване остава завинаги.

Снежина БАДЖЕВА
Лион - София

<< Обратно към новините