Кой ще бъде Автобус на годината 2020

16.09.2019

Coach Euro Test 2019, който определя победителя, се проведе в Румъния

Кой ще бъде Автобус на годината 2020

Coach Euro Test 2019 е вече в историята. Престижната международна надпревара, която определя носителя на наградата Автобус на годината 2020, се проведе от 10 до 13 септември в Румъния. За приза се състезаваха най-новите модели на някои от най-големите европейски автобусни производители. Това бяха Iveco Crossway CNG, MAN Lion’s Coach, Setra S 531 DT, VDL Next Futura и Volvo 9900.

[✕]

В продължение на три дни членовете на международното жури Автобус на годината, сред които и списание КАМИОНИ изпробваха като водачи и пътници кандидатите за славата. Домакин на паралелния Европейски автобусен тест 2019 (Coach Euro Test 2019) през тази година бе румънското списание Tranzit, членуващо в международното жури. Тестовите шофирания се проведоха в разположения в централна Румъния град Сибиу и околностите му, както и в района на Трансилвания и по планинските пътища на Карпатите. По традиция основни спонсори на теста бяха гигантът ZF и Busworld Europe.
Петте туристически автобуса трябваше да демонстрират качествата си в сгъстен трафик по неособено широките улици на Сибиу, по крайградските скоростни магистрали, по 300-километрово двупосочно трасе в Трансилвания, по криволичещите и стръмни пътища на Карпатите. Ден преди шофиранията на затворена писта бе измерен спирачния път на петте автобуса от 80 до 0 км/ч. След това, през първия ден от теста, шофиранията се проведоха по 50-километров затворен маршрут, който тръгваше и завършваше в базата на една от големите румънски автобусни фирми Atlassib. По трасето в града на основно изпитание бе поставена маневреността на участниците, повечето от които бяха с дължина 13 и 14 м. Какво по-добро за това от остри десни завои по тесни улици, при които можеха да се изпробват и системите за сигурност, с които бяха оборудвани автобусите? На крайградските магистрали пък можеше да се усетят динамиката, работата на предавателните кутии, поведението и комфортът при движение с максимална скорост, както и системите в помощ на водача и работата на адаптивния круиз контрол.


[✕]


През втория ден от теста колоната пое на изток през Трансилвания по натоварения двупосочен път, свързващ Сибиу с друг голям румънски град – Брашов. След стотина километра маршрутът пое на юг и равнинният терен бе заменен от 50 км тесни и лъкатушещи планински пътища водещи към дебрите на Карпатите. Остри десни и леви завои при изкачване или спускане се редуваха с участъци преминаващи през тесни проломи. Крайната точка на пътуването бе притегателно за туристи от цял свят място - замъкът Бран, известен като замъкът на граф Дракула. По обратния път към Сибиу автобусите бях изпробвани и при шофиране на фарове.

За пореден път конкуренцията за престижната международна награда Автобус на годината (Coach of The year) бе оспорвана, а изборът на журито не бе лесен. Петимата конкуренти бяха сред най-новите продукти на петима от най-големите европейски производители. Излишно е да се казва, че това означава нови технологии, множество системи за сигурност и в помощ на водача, качествени материали, комфорт на високо ниво, прецизни настройки на силовата линия, множество мерки за ефективности снижаване на разхода. Така могат да се обобщят качествата на петте автобуса, които журито оцени по сложен комплекс от критерии, отчитащи гледните точки на транспортните оператори, на водача и на пътниците.



Iveco Crossway NP бе представен от IVECO Bus във версията си LD, на два моста, с дължина 12 097 мм и височина 3455 мм. Многофункционалният туристически автобус е предназначен за междуградски пътувания и превози на къси и средни разстояния и се позиционира между туристическите и междуградските автобуси. Разполага с 55+1+1 седящи места. Обемът на външните багажници е 5,7 куб. м, а на вътрешните – 2,2 куб. м. Основното предимство на Iveco Crossway NP е свързано с екологичността и ниските разходи за гориво. Причината е, че е оборудван с 8,7-литровия шестцилиндров двигател Cursor 9, Евро-6, работещ на метан. Максималната мощност е 360 к.с., а максималният въртящ момент – 1200 Нм – при 1620 дб./мин. Предавателната кутия е автоматична – ZF Ecolife. Резервоарите за метан са с вмстимост 1260 л, интегрирани са в покрива, с което се снижава центъра на тежестта на автобуса и се подобрява стабилността му. Пробегът с едно зареждане надхвърля 800 км.



MAN Lion’s Coach е най-новият туристически автобус на MAN Truck and Bus. Немският гигант участва в теста с версията MAN Lion’s Coach C, на два моста, с дължина 13 091 мм. Хайдекерът е с височина 3870 мм. Салонът бе оборудван с 48+1+1 седящи места, чийто брой се намалява с 4, ако клиентът реши, че иска да използва рампата за инвалиди. Външните багажници са с обем 11 куб. м., а вътрешните – около 2,2 куб. Шестцилиндровият дизелов двигател MAN D2676 LOH, Евро-6d е с работен обем 12,4 л, максимална мощност 470 к.с. и максимален въртящ момент 2400 Нм. Предавателната кутия е 12-степенната MAN TipMatic Coach от ZF. Освен, че бе в изключително луксозно изпълнение новият Lion’s Coach се представи в Румъния с най-сериозната иновация сред конкурентите си – системата MAN OptiView. При нея страничните огледала са заменени от камери, образът, от които водачът вижда на два екрана, разположени от вътрешната страна на А-колоните. Предимствата на системата са много – кристален образ при всякакви атмосферни условия и осветеност, намален външен габарит на автобуса, по-малка вероятност за повреди на огледалата при маневри… Сред екстрите в автобуса бяха и множество системи за сигурност, сред които прихващане на знаците за ограничение на скоростта, асистент за обекти в сляпата зона на видимост за водача.



Дабълдекерът Setra S 531 DT, представен от Daimler Buses, бе най-големият и тежък участник в теста. Двеутажният гигант, който за двете години от премиерата си се утвърди като европейски лидер при продажбите в сегмента, лежи на три моста и е с дължина 14 000 мм и височина 4000 мм. Въпреки внушителните габарити, завиващият трети мост осигурява на автобуса впечатляващ диаметър на завой от 23 138 мм. Автобусът е с 83+1+1 седящи места. Външните багажници са с обем 8,4 куб. м, а вътрешните – 1,3 куб. м. Двигателят е шестцилиндров, 13-литров, редови OM 471, Евро-6d с максимална мощност 510 к.с. и максимален въртящ момент от 2500 Нм. Предавателната кутия е осемстепенната автоматизирана GO 250 8 PowerShift, разработена специално за автобуси. Ефективност, ниска обща стойностна притежание и безкомпромисна сигурност са основните ценности при Setra S 531 DT. Въпреки размерите си, немският гигант има коефициент на въздушно съпротивление Cx 0,35. Това и пакетът от мерки за горивна ефективност, сред които интелигентният темпомат PPC, предопределят ниския разход на гориво, което съотнесено към големия брой пътници прави дабълдекерът най-ефективният автобус в теста. Адаптивен круиз контрол от ново поколение, активен спирачен асистент, асистент за обекти в сляпата зона, са само част от системите за сигурност, с които разполага той. За качеството на материалите и изработката, когато става дума за Setra не е нужно да се говори.



VDL Futura FHD2-135 бе представен от VDl Bus and Coach преди около 2 години като ъпгрейдната версия на модела, станал Автобус на годината 2012. Обновеният флагман на холандската марка е с около 100 кг по-лек от предшественика си и въпреки внушителната си дължина от 13 475 мм лежи на два моста и има собствено тегло от 13 900 кг. Височината му е 3700 мм. Обемът на външните багажници е 12,6 куб. м, а салонът е със 52+1+1 седящи места. Другата основната новост при Next Futura е силовата линия. Двигателят е 11-литровият DAF PACCAR MX 11-330, Евро-6 с работен обем 10,8 л. Максималната мощност е 450 к.с., а максималният въртящ момент от 2300 Нм се достига още при 900 об./мин. Двигателят е перфектно съчетан с новата 12-степенна автоматизирана предавателна кутия ZF Traxon. При тестовете особено приятно впечатление правеше добрата работа на силовата линия и на интелигентния круиз контрол PPC.



Volvo 9900, новият туристически флагман на Volvo Buses, имаше своята световна премиера преди година, а сега в Румъния се показа в пълния си блясък. Моделът е изцяло обновен и типично за шведския производител покрива най-високите стандарти за качество и безопасност. Участващият в теста вариант бе с дължина 13 100 мм, височина 3850 мм и лежеше на три моста. Автобусът е с обновен външен и вътрешен дизайн и самоносеща конструкция с независимо окачване на предния мост. Салонът е с оригиналната амфитеатрално разположение на пода и седалките, които са 53+1+1. Външните багажници са с обем 9,2 куб. м, а тези в салона – 2 куб. м. Дизеловият двигател е 11-литров, Volvo D11K, Евро-6 с максимална мощност 460 к.с., пригоден за HVO и биодизел и снабден с моторна спирачка Volvo EBS 2.0. Предавателната кутия е Volvo I-SHIFT Fq 12-степенна, автоматизирана. Управлението на 13-метровия автобус е изключително прецизно и приятно благодарение на патентованото от Volvo електрически контролирано кормилно управление VDS.

В последния ден от Европейски автобусен тест 2019 (Coach Euro Test 2019) 22-членното жури на закрито заседание обсъди резултатите от теста и с явно гласуване избра победителя. Той ще бъде обявен на 17 октомври по време на галавечер на наградите в рамките на международното изложение Busworld Europe 2019 в Брюксел. Тогава отличеният туристически автобус ще получи наградата си и правото да бъде брандиран като Coach of The Year 2020. В преминалият с много емоции Coach Euro test 2020 участваха три класически туристически автобуса от висок клас - MAN Lion’s Coach, VDL Futura и Volvo 9900, един супер луксозен дабълдекер - Setra S 531 DT и един иновативен газов модел - Iveco Crossway NP, а автобусната индустрия остава в очакване да бъде обявен победителят.



В нечетни години европейският автобусен тест, който се организира от международното жури Автобус на годината, е за туристически автобуси - Coach Euro Test, а в четни - за градски автобуси - Bus Euro Test, като съответно присъжданата награда е Coach of The Year или Bus of The Year. В момента International Bus and Coach Jury - Международното жури Автобус на годината е съставено от 22 професионални журналисти, специализирани в автобусите и пътническия транспорт. Журналистите са представители на 22 водещи специализирани издания от 22 държави. Всяка година международното жури организира Европейски автобусен тест за определяне на носителя на наградата Автобус на годината. Членовете на журито участват доброволно в теста и спазват строги правила за безпристрастност.

Лъчезар АПОСТОЛОВ
Член на международното жури Автобус на годината


Подроности за теста в броя на списание КАМИОНИ от октомври 2019 г.
_______________________________________________________________________________________________________
Членове на международното жури: ÖPV Österreichischer Personenverkehr (Австрия); Transporama (Белгия); Камиони (България); Kamion & Bus (Хърватия); Danske Busvorgnmand (Дания); Auto, tekniikka ja kuljetus (Финландия); Bus & Car Connexion Transports Territoires (Франция); TROXOI&TIR (Гърция); Omnibusrevue (Грмания); Bus & Coach Buyer (Великбритания); Camion Truck & Bus Magazin (Унгария); Fleet Management Magazine (Ирландия); Tuttotrasporti (Италия); Touringcar & Bus (Холандия); Buss-Magasinet (Норвегия); Autobusy (Полша); Tranzit (Румъния); Autobuses & Autocares (Испания); Res och Trafikforum (Швеция); TIR transNews (Швейцария); Transport & Logistika (Slovenia); Transport a Logistika (Чехия).

<< Обратно към новините