Пази живота на пътя – шофирай трезво и отговорно

18.08.2019

Пази живота на пътя – шофирай трезво и отговорно

Под този девиз протече двудневният семинар в Пловдив по проблемите на безопасността на движението, организиран от Главна Дирекция „Национална полиция“.

[✕]

Само през последните тридесет години по пътищата и улиците в България при пътни инциденти загинаха повече хора, отколкото е населението на Лом (за сведение - убитите българи през Междусъюзническата война са 26 606). Държавата най-сетне дава сигнали, че възнамерява да предприеме действия за намаляване броя на произшествията по пътищата и улиците. Дали създаването на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП) е правилният път? Мненията са противоположни до крайност, но тя е факт.

Само за първите 7 месеца на 2019-а убитите при ПТП са 318 (!) и очевидно непостижима е целта броят им през 2020-а да бъде намален с 50% спрямо 2010 година, т.е. не повече от 388. И вината за това не е на новородената ДАБДП. Трудно за преодоляване е колосалното изоставане в борбата за повече ред и култура при движението, за по-грамотни решения при изграждането на пътищата и тяхното поддържане, както и за промяна на всички фактори, които формират това, което наричаме безопасност на движението. Но друг път няма.

На откриването присъстваха зам.-министърът на вътрешните работи Милко Бернер, гл. комисар Ивайло Иванов – главен секретар на МВР, Малина Крумова, председател на наскоро сформираната Държавна агенция по безопасността на движението по пътищата, Бойко Рановски – директор на ИА Автомобилна администрация, гл. комисар Христо Терзийски – директор на ГДНП-МВР, директорът на ОДМВР-Пловдив Йордан Рогачев, проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция Пътна инфраструктура, прокурор Любомира Вулджева от Районната прокуратура в Пловдив и други отговорни лица, свързани пряко или косвено с проблемите на безопасното движение по пътищата и улиците на България.



Организаторите от Пътна полиция предложиха на присъстващите гости и служители на МВР майсторски подбрана програма от отлично поднесени лекции и информация по различни проблеми, пряко свързани с очаквания прелом в борбата с пътно-транспортния травматизъм, както и с културата на различни категории участници в движението. Информацията на комисар Росен Рапчев, ГДНП, потвърди, че България не се справя с поставените цели за значително намаляване на ранените и убитите при катастрофи с ПТП, а изложението на Банита Фидьова от FEVR (Европейска федерация на жертвите по пътищата) потвърди, че и Европейският Съюз е далеч от постигане на амбициозните цели в това направление и отлага целта „Vision 0“ за края на следващото десетилетие. Партньорствата и добрите практики на TISPOL – Европейската мрежа на службите на пътна полиция, представи гл. инспектор Дамян Владинов, ГДНП, като стана ясно и, че през 2019-а Европейският ден без загинали на пътя (проект EDWARD – European Day Without A Road Death) ще бъде на 26 септември.

Проф. Олег Асенов представи принципите на изгражданата в страната ТОЛ система и с какво тя може да помогне при превенцията на ПТП при товарните превози.

Роберт Ахабабян, КЕРАГОН ЕООД, презентира нови, все още неизползвани в България средства за бързо и на място установяване на алкохол и наркотични вещества. Доц. Васил Атанасов, р-л на химикотоксикологичната лаборатория към ВМА, компетентно и на разбираем и за неспециалистите език разказа какви са резултатите, но и нерешените проблеми след 2 години лабораторен опит в прилагането на Наредба №1 от 2017 година. Виолета Богданова, директор на МРКДНТН, Национален център по наркомании се спря на проблема с употреба на непредписани медикаменти и обясни какви са последствията от това при хора, които управляват превозни средства.

Д-р инж. Илиян Дамянов от Техническия университет в София докладва за работата в научноизследователската лаборатория по организация и управление на автомобилния транспорт по оценяване безопасността на движението по относителни показатели, за да се получават сравними резултати. Той изтъкна, че извършването на многофакторен анализ е начинът точно да се отчитат действителните причини за произшествията при взаимодействие на трите основни фактора „Хора-превозни средства- инфраструктура“. Д-р инж. Дурхан Салиев от същия университет представи тревожни факти – в ешелоните на властта се говори за поврат в безопасността на движението, но повече от четвърт век висшите ни учебни заведения не са подготвили и един специалист за това направление, а в същото време самозвани „експерти“, без необходимите образование, знания и възможности, обикалят телевизионните студия и дават мнения, чиято стойност е по-ниска и от тази на предизборни обещания.



Оптимизъм внесоха представители на пивоварите в България – техният съюз има лидерска роля в социалната отговорност, а производители като Каменица АД повече от десетилетие работят за отговорно поведения на пътя. Такова настроение създаде и екипът на ОДМВР, Шумен, който разказа как, с подкрепата на Алкомет, много успешно са провели след децата масова кампания „С колани на задните седалки“.

<< Обратно към новините