Американската заплаха – мит или реалност?

16.05.2019

Американската заплаха – мит или реалност?

При следващата търговска битка на американския президент Доналд Тръмп може би САЩ ще наложат големи мита върху вноса на автомобили и автомобилни части от Европа.

[✕]

Това обаче всъщност няма да бъде крайната цел на Белия дом, споделят експерти. „Този ход може да се окаже „троянски кон“ за по-голяма сделка в селското стопанство“, твърди Дейвид Хаунър, ръководител на стратегическо подразделение за Европа, Близкия изток и Африка в Bank of America Merrill Lynch.

Сега, след като Тръмп въведе още мита за китайските стоки, всички погледи са насочени към евентуално заформящата се търговска война между САЩ и Европа. Президентът заплаши още миналата година да наложи мита от 25% върху вноса на автомобили и автомобилни части от Европейския съюз. Засега такива мита не са наложени, но се очаква Тръмп да обяви решението си по въпроса до 18 май.

Според Хаунър обаче на Белия дом може би предстои труден път. „Според нас ще има поне опит САЩ да окажат натиск за повече отстъпки от Европа. Ще бъде твърде трудно, особено ако Тръмп наистина започне дискусии за земеделието“, посочи експертът пред телевизия CNBC.

„Някои мислят, че автомобилните мита може да са „троянски кон“, за да се започне дискусия за селското стопанство, защото това е областта, в която нещата биха били наистина сериозни за САЩ и Европа. Селското стопанство в Европа е много, много чувствителен въпрос от политическа гледна точка, когато се стигне до разрешаване на американски внос“, казва Хаунър.

Фермерите, ключова политическа база гласоподаватели за Тръмп, виждат как благосъстоянието им се топи заради търговската война с Китай и това може да стане повод за притеснение за президента преди опита му да бъде преизбран в изборите през 2020 година. След като отправи заплаха към европейските автомобили, Тръмп се срещна с председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер и двамата решиха да се опитат да постигнат споразумение по търговските въпроси и да избегнат митата. Близо година след срещата им двете страни все още не са започнали тези официални преговори.

Анализатори обаче възприемат митата за китайските стоки като сигнал за това, което предстои да сполети Европа. В началото на миналата седмица акциите на европейските производители на автомобили поевтиняха с над 3%, след като Тръмп вдигна митата за китайския внос. Все още е възможно да бъде постигнато споразумение, доколкото САЩ продължават да водят търговски преговори с ЕС само за автомобилите, твърди Хаунър.

Според експерта обаче ако дискусиите включат и селското стопанство, нещата стават наистина, наистина опасни. „Европа всъщност е косвена жертва в случая, тъй като няма достатъчно вътрешен растеж. Тя наистина силно зависи от търговията и това е ахилесовата й пета“, допълва експерта.

Автомобилният внос от европейските страни през 2018 година е бил за 56,4 милиарда долара. Като цяло американският дефицит в търговията с ЕС се е равнявал на 169,3 милиарда долара през миналата година, което е повишение с 11,8% спрямо 2017 година, по данни на търговското ведомство.

Откакто дойде на власт, Тръмп обвинява основните търговски партньори на Вашингтон, включително ЕС, Китай и Канада, за несправедливи според него практики, които вредят на американските работници и компании. Евентуални американски мита за европейските автомобили биха засегнали особено тежко важния автомобилен сектор на Германия. САЩ са най-голямата индивидуална дестинация за германския износ след партньорите на Берлин в блока.

<< Обратно към новините