borsa.kamioni.bg - обяви само за автомобили за работа. Вижте ги!  Публикувайте вашата сега!  Абонирайте се още сега за 2019 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

Общината отне трамвая на Лозенец

06.12.2018

Общината отне трамвая на Лозенец

Преди да е завършил скандалният ремонт на трасето на трамвай № 10 по улиците „Алабин“ и „Граф Игнатиев“, който трябваше да приключи в началото на октомври, Столична община пристъпи към разрушаването на трамвайна линия № 6 в участъка от последната й спирка при басейна „Спартак“ до подлеза на НДК.

[✕]

След като от средата на март 2016 година преустановиха движението на трамвай № 6 от НДК до Лозенец и го пренасочиха към кв. „Иван Вазов“, заблуждавайки жителите на Лозенец, че това е временно решение, наложено от строителството на метродиаметър 3, в общината избраха доста скъпото решение да премахнат съществуващо и работещо трамвайно трасе и контактна мрежа, за да ги заменят с тролейбусно и нова контактна мрежа.



За новата тролейбусна линия бе обявено, че ще има маршрут от кв. „Манастирски ливади“ по булевардите „Арсеналски“, „Черни връх“, „Фритьоф Нансен", наляво по бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Скобелев“ до V градска болница и обратно - по бул. „Скобелев“, тунела при НДК, бул. „Фритьоф Нансен“.


Вместо безопасно влизащия в тунела трамвай - тролейбус в претовареното дясно платно.

Такъв маршрут създава допълнителни конфликтни точки между потока от автомобили и автобуси и тролейбусите. Като най-тежка се очертава ситуацията в тесния участък на бул. „Фритьоф Нансен“ между булевардите „Евлоги Георгиев“ и „Васил Левски“, а и в частта му до бул. „Патриарх Евтимий“, която е еднопосочна и в нея тролейбусът ще се движи срещу автомобилния поток. На столичани тази тролейбусна линия ще донесе нови солидни разходи, по-натоварен и изнервящ трафик, отколкото с трамвай № 6, и по-скоро отрицателен ефект върху чистотата на въздуха.



Противно на оптимистичното мнение на общинския съветник от ГЕРБ Зафир Зарков обявеният срок за ремонта е 4 месеца: афишираното начало на ремонта е 7 ноември 2018, а обещаната му продължителност – 120 дни. Т.е. ако срокът бъде спазен (?!), за празника на жените може и да има нова работеща тролейбусна линия!

Решението „временният“ маршрут на трамвай № 6 до квартал „Иван Вазов“ да стане постоянен не подобрява с нищо и абсурдната ситуация с трамваи № 1 и № 7, които минават по „козята пътечка“ по бул. „Скобелев“ между „Петте кьошета“ и бул. „Витоша“. Демонтирането на релсовия път по бул. „Витоша“ от НДК до „Алабин“ лиши тези две доста натоварени линии от нормалния им път за отиване в посока Витоша и ги превърна в заложници на идеята „пешеходна зона на всяка цена“. И поради липсата на алтернатива всяка по-сериозна катастрофа по релсовия път на бул. „Хр. Ботев“ и особено на „Петте кьошета“ блокира трамвайното движение в споменатата посока. И кой се интересува, че № 7 е основен превоз за живеещите около бул. „България“ западно от НДК?
Според общинарите вариантът да се пробие тунел, който да извежда трамваи № 1 и № 7 на бул. „Витоша“, е скъп. Ставаше въпрос за 20 млн. лева - по-малко, отколкото трябваше да струва скандалният ремонт на ул. „Граф Игнатиев“. Но входът на тунела към НДК откъм „Петте кьошета“, строен преди 40 години, е в тежко състояние и то допълнително се влошава от минаването на трамваите отгоре, по бул. „Скобелев“. Преди две зими се чу, че ще бъде ремонтиран, но за общината бе къде по-важно да оправи фонтана пред НДК и да лъсне фасадата за европредседателството. Да, ама въпросният ремонт става все по-наложителен, за да не се стигне до авариен ремонт! Че за него никой не може да каже колко милиона ще са нужни, колко време ще продължи? И какви последствия за градския транспорт и за въздуха в София ще има?



Враждебността, която Столична община показва в последното десетилетие към трамвайния транспорт (ликвидиране на линия № 9 и на трамвайното трасе по бул. „Витоша“, възпрепятстването на продължаването на трамвайната линия по „Ботевградско шосе“ в посока Враждебна, мълчанието по въпроса за изграждане на линия към кв. Дървеница) поражда въпроса кой какви икономически интереси прокарва там. Дали не се ликвидират работещи линии и подвижен състав, които съвсем не са изчерпали ресурса си и в които са направени сериозни инвестиции, за да се отвори място за нови „обществени“ поръчки и работа на „удобни“ фирми?

Радослав Гешов

<< Обратно към новините