borsa.kamioni.bg - обяви само за автомобили за работа. Вижте ги!  Публикувайте вашата сега!  Абонирайте се още сега за 2019 г.  Изберете и спечелете с комбиниран абонамент  + 

Karsan Jest electric потегли към Европа

08.11.2018

Новият напълно електрически автобус със силова линия от BMW излезе официално на пазара

Karsan Jest electric потегли към Европа

Какво е общото между новият минибус Karsan Jest Electric и иновативния лек автомобил BMW i3? Освен това, че и двете превозни средства са напълно електрически и целта им е да променят градската среда. Отговорът е: силовата линия, която e напълно идентична и идва от BMW!

[✕]

В началото на ноември турският производител Karsan официално лансира пазарно новият си електрически минибус Karsan Jest Electric, който вече бе демонстриран пред широката публика по време на Busworld Europe 2017 в Кортрейк и през септември 2018 по време на IAA Nutzfahrzeuge в Хановер.



Официалният пазарен старт на модела, съвсем неслучайно, бе даден в BMW Driving Academy в Майзах, край Мюнхен. Там представители на търговската мрежа на Karsan, на транспортни оператори и журналисти от цяла Европа, освен, че се запознаха с "Позитивната енергия на града", носена от Jest Electric имаха възможност и да изпробват като водачи и пътници симпатичния екологичен мъник на тестовата писта.

Домакините от Karsan не пропуснаха да се похвалят и със следващата си електрическа стъпка - 8,1-метровият мидибус Atak, който също е плод на сътрудничество с BMW. Разработката при него е на ниво последен прототип, а моделът също бе показан по време на IAA Nutzfahrzeuge 2018 в Хановер.

Jest Electric има автономен пробег с едно зареждане (по NEDC) от 80 до 210 км, благодарение на пакета от батерии от BMW. В зависимост от желанието на клиентите ще се предлага с високоволтови (360 В) тягови акумулатори с капацитет 33, 44, 66 или 88 кВтч. Пакетите с литево-йонни батерии са един (33 и 44 кВтч) или два (66 и 88 кВтч) и са разположени над задния мост на нископодовия градски модел. Както и позната дизелова версия на Jest, Jest electric e с предно предаване.

Електрическият двигател с мощност 125 кВт (170 к.с.) е разположен зад предния мост и предлага максимален въртящ момент от 290 к.с., който както се убедихме при тестовете е на разположение веднага след потегляне. С цел пестене на енергията максималната скорост на движение е ограничена на 70 км/ч, като водачът може да задава лимит и от 50 км/ч. Максималният наклон, преодоляван от превозното средство е 25%.

Степента на рекуперация на енергията от спиране може да се регулира на две нива, като при избор на икономично ниво, минибусът на практика се кара само с педала на "газта", тъй като при отнемането й спира без използване на работната спирачка. В този случай системата за енергиен мениджмънт връща в батериите чрез рекуперация до 25 на сто от изразходваната енергия.

Два са способите за зареждане на батериите, като конекторите са стандартни. При идеални условия при зареждане с променливотоков източник с мощност 7,4 кВт (AC Type 2) за 6 часа се възстановява 80 на сто от пълният заряд на батериите. С постояннотоков източник (DC Type 2) с мощност 50 кВт същото ниво на заряд се достига за 40 минути.

Както и познатата от години дизелова версия на Jest, Jest electric притежава всички предимства на компактния градски минибус. Компактните външни размери - дължина 5845 мм, при колесна база 3750 мм, ширина - 2520 мм с огледалата, височина - 2800 мм с климатик, преден надвес - 1200 мм и заден надвес - 895 мм осигуряват радиус на завой от само 6800 мм. В същото време вътрешното пространство е предостатъчно, като максималната височина в салона е 2185 мм, а минималната - в задната част - 1945 мм. Допустимата максимална маса е 5000 кг.



Вратата на салона за пътниците е с ширина 1200 мм, като може да бъде двукрила или еднокрила и е оборудвана с рампа за инвалидни колички. В зависимост от конфигурацията седящите места в салона могат да бъдат от 8 до 10, плюс 2 или 3 сгъваеми седалки и едно място за инвалиден стол. Правостоящите пътници са от 10 до 17, а общият капацитет на минибуса е от 20 до 26 пасажери.

Салонът е светъл, с приятен дизайн и добро качество на използваните материали и сглобките. Пътниците и водачът разполагат с отделна климатизация и отопление с електрическо захранване, както и с USB-портове се зареждане на мобилни устройство и безжичен интернет.



Водачът разполага с отделна врата от лявата страна на минибуса. При тестовите шофирания установихме, че мястото му е ергономично с перфектна видимост във всички посоки. На централната конзола е разположен 10,1-инчов сензорен екран, на който се извежда пълна информация за всички системи на превозното средство, откъдето те могат да бъдат управлявани. напълно дигитален е и приборният панел пред водача, на който се извъжда информация за скоростта, заряда на батериите, степента на рекуперация на енергията...

Електробусът е без предавателна кутия, а ръчната спирачка е електрическа и се активира и деактивира с бутон вдясно от волана. Кормилното управление е електрохидравлично. Jest electric e оборудван стандартно с всички системи за сигурност - ABS, ESP, EBD, ATC, DTC, BAS, HAS. Моделът е със самоносеща конструкция и независимо окачване на четирите колела, като размерът на гумите му е 215/75 R 16C.

При тестовете на пистата край Мюнхен можеше да се усети отличното пътно поведение на натоварения до пълен капацитет Jest electric - динамика, отлично ускорение и спиране, стабилност при завои и слалом с висока скорост, плавен ход, липса на шумове и вибрации в салона и естествено - липса на шум от двигател с вътрешно горене. Към предимствата на модела трябва да се добави и това, че конструкцията на Jest минава през катафорезна антикорозионна защита и има 10 години гаранция срещу корозия.

Цената на Jest electric в зависимост от капацитета на батериите и оборудването започва от около 165 000 евро и стига до малко под 200 000 евро, казаха от Karsan. За сравнение - дизеловият вариант на модела, в зависимост от оборудването струва около 55 000 евро.

Трябва да се подчертае обаче, че електрическият беземисионен минибус има значително по-ниски експлоатационни разходи от дизеловата версия и неограничен достъп в нискоемисионните зони на големите европейски градове. За това може да се каже, че електрическият минибус с нулеви емисии уверено поема към европейските пазари, като поръчки за него вече са направени от Португалия, Испания, Словакия, и Франция, а в Румъния вече са доставени първите пет бройки.

Изпълнителният директор на Karsan Окан Баш подчерта, че за компанията, базирана в Бурса, развитието на електрическите автобуси е много важно, поради което използването на доказаните на пазара технологии на BMW продължава. Следващата стъпка ще е споменатият 8,1-метров Atak Electric. Той използва пакет от пет батерии на BMW с общ капацитет 220 кВтч, като четири от тях са монтирани в задната част на автобуса, а една - на покрива. Електродвигателят е с мощност 230 кВт, а пробегът с едно зареждане ще достига до 300 км, обещават от Karsan. По бързия способ зареждането ще става за 2,5 часа, а по бавния - за 8 часа. Серийното производство започва през следващата година.

Мюнхен - София
Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините