Volvo FH Reloaded - с до 10 % по-нисък разход на гориво

30.04.2018

Тестове на актуализирания флагман на шведската марка в Чехия

Volvo FH Reloaded  - с до 10 % по-нисък разход на гориво

Volvo FH Reloaded e влекач за далечни разстояния със спецификация, целяща да се постигне по-високо ниво на комфорт за водача и по-висока с 10% горивна ефективност. Актуализираната версия на флагмана на Volvo Trucks бе достъпна за тестване от журналисти от регион Volvo Central East Europe. Шофиранията по традиция се проведоха в Чехия, с начало и край околностите на столицата Прага.

[✕]

През тази година за тест в Чехия бяха налични две напълно натоварени композиции от седлови влекач и полуремарке. Влекачите FH 420 и FH 460 бяха с пакет на оборудване FH Reloaded и теглеха идентични полуремаркета, тип фургон, които бяха оборудвани с пакет за аеродинамика по изискванията на Volvo Trucks. В тестовете взеха участие и двама редактори от списание КАМИОНИ.

Влекачите се задвижваха от 13-литровия редови шестцилиндров дизелов двигател D 13K с мощност съответно 420 и 460 к.с. предавателните кутии бях роботизирани - I-Shift AT2612F с ретардер, а предавателното отношение на главното предаване бе съответно 2,47 и 2,31.

[✕]


Кабините бяха Globetrotter Sleeper Cab - с едно легло. Задните окачвания и при двата влекача бяха пневматични. Предното окачване при FH 420 беше пневматично, а при по-мощния FH 460 – механично. Разликите в оборудването между двата камиона се изчерпваха с това, че FH 420 бе оборудван с електронно контролираното кормилно управление Volvo Dynamic Steering (VDS). Подразбира се, че влекачите са оборудвани с адаптивен круиз контрол и целия набор от системи за сигурност и в помощ на водача.



До тук – нищо изненадващо. Новостите обаче са в пакета FH Reloaded. Той включва допълнителни мерки, които са по няколко направления.
Мерките за повишаване на горивната ефективност и намаляване на емисиите на CO2 без влошаване на характеристиките започват от по-ниското предавателно отношение на главното предаване. И продължават с топографска карта I-See map based, използвана от интелигентния софтуер I-See за превключване на предавките според релефа на терена, която вече е инсталирана в бордовия компютър на камиона, а не в облака на Volvo. Обновен е и софтуерът за управление на парка. Гумите трябва задължително да са от енергиен клас А или В.

Комфортът за водача е повишен чрез допълнителна шумоизолация на кабината, окето също намалява разхода на нетргия за отопление и охлаждане. Управлението на предавателната кутия става от бутони на арматурното табло, които обаче не бяха налични при демовлекачите от теста. Другата новост в тази посока са допълнителните акумулатори - Gel batteries, които могат да бъдат един или два с капацитет по 210 Ач. Това не изключва използването на правотоковите оловни акумулатори, които обаче се използват само за пускане на двигателя. Предимството на Gel batteries е, че те могат многократно да се разреждат почти до нула и да се зареждат отново, без това да влошава характеристиките им и качеството на отдаваната енергия.

За повишаване на производителността на камиона към пакета се предлагат „Сини” сервизни договори и постоянна свързаност със сървърите на Volvo за онлайн диагностика на системите на камиона, като това цели намаляване на престоите. Чрез познатия софтуер за управление на парка Dynafleet, наличен и за мобилни устройства и приложението Driver coaching се следи представянето на шофьора в реално време и той може да коригира действията си.



Тестовият маршрут от центъра на Volvo Trucks край Прага до детелината на магистралата при Либерец и обратно бе с дължина 175 км. Включваше основно движение по магистрала със сравнително натоварен трафик и множество стеснения заради ремонти. След първата сравнително равнина част следваха продължителни изкачвалия и спускания с много остри завои. Тестовият маршрут бе изминат за около 2 часа и 10 минути. Целта бе композициите да се управляват през цялото време на круиз контрол, без използване на адаптивната функция за поддържане на дистанцията. Скоростта трябваше да е зададена на 85 км/ч и да се коригира при нужда единствено с бутона от волана. До минимум трябваше да се ограничи използването на ретардер, моторна и крачна спирачка.

Така можеше да се усети перфектната работа на софтуера за интелигентно превключване на предавките и ползата от базираните на борда топографски карти. В режим ECO 3 софтуерът позволяваше скоростта на камиона да спадне до 76 км/ч или да се увеличи до 93 км/ч без управлението на предавателната кутия да смени предавката.

Например при I-Roll функцията, когато при спускане или равен участък предавателната кутия преминава в неутрално положение още по-пълно се използва кинетичната енергия на 40-тоната композиция. Така по пътя до Либерец и обратно често можеше да се види как кутията остава в неутрално положение дори при започването на изкачване, което всеки водач би преодолял с подаване на гази и минаване на по-ниска предавка. Резултатът е наистина впечатляваща горивна ефективност. При теста в Чехия, въпреки натоварения трафик, честите задръствания в стесненията, изключително силните приви на вятъра и дъжда в определени периоди, композициите, управлявани от редакторите на КАМИОНИ показаха разход на гориво 26,87 л/100 км при FH 460 и 28,22 л/100 км при FH 420. По същото трасе при по-добри атмосферни условия при тазгодишните тестове край Прага са били постигнати и резултати под 25 л/100 км разход на гориво.

Повече за теста в Чехия – в броя на списание КАМИОНИ от юни 2018 година

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините