6,11% по-малко нови автобуси в Европа през 2022 г.
Регистрациите на нови автобуси в Европа през 2022 г. са намалели с 6,11 % - от 35 803 през 2021 г. на 33 615 през изтеклата година. Това показват данните от статистиката на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА).
Статистиката обхваща страните от ЕС, напусналата общността Великобритания, както и членките на Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ) – Исландия, Норвегия и Швейцария. Данните се отнасят за пътнически превозни средства с допустима максимална маса над 3,5 т и на практика включват, освен тежките автобуси и леки автобуси, изградени на базата на средни ванове, както средни автобуси. Спадът в новите регистрации само в страните от ЕС е от 29 908 броя през 2021 г. на 28 376 броя през 2022 г. или 5,12 %.
От АСЕА отчитат, че спадът е налице въпреки увеличения брой на регистрации, отбелязан през месеците март, май и октомври на миналата година. Покачването в регистрациите тогава не е било достатъчно да компенсира общия спад. Това е така защото тенденцията за силни март, май и октомври и слаба като цяло година е била характерна и на три от основните пазари в Европа, които обичайно формират общата картина. Статистиката сочи, че и в трите държави има сериозен спад в регистрациите на нови автобуси през 2022 г. – в Германия той е с 24,6%, във Франция – с 14,2%, а в Италия - 6,2%.
Показателна за общата годишна картина е ситуацията през последния месец на 2022 г. През декември 2022 г. в сравнение с декември 2021 г. пазарът на нови автобуси в ЕС се е свил със 17,2%. И то при положение, че четвъртият основен пазар - Испания отбелязва ръст от 60,1%, следвана от Италия със солидното повишение от 19,4%. Това обаче не е било достатъчно, за да компенсира двуцифрения спад през декември, регистриран във Франция (-26,3%) и Германия (-25,4%), тъй като само тези два пазара дават почти 50% от общите регистрации на нови автобуси в ЕС.
България фигурира в статистиката на ACEA с регистрирани 212 нови автобуса през 2022 г., срещу 203 броя през 2021 г., което означава лек растеж от 4,43%, след като преди година пазарът у нас отчете ръст от 12,8% през 2021 г. спрямо 2020 г. За сравнение - статистиката на АСЕА е отчела, че през 2020 г. в България са били регистрирани само 180 нови автобуса, а през 2019 г. - 387 нови автобуса. Данните за България се припокриват с тези от статистиката на МВР за регистрациите през 2022 г. От там, обаче, се вижда, че от общия брой регистрации само 153 (150 броя през 2021 г.) са на средни и големи автобуси от категория М3, докато останалите 59 броя (53 през 2021 г.) са в по-ниската категория М2, която обхваща пътнически превозни средства с над 8+1 седящи места и допустима максимална маса до 5 т, като в повечето случаи това са мини и мидибуси, изградени на базата на лекотоварни модели.
В общата статистика за 2022 г. правят впечатление резултатите на два иначе по-скромни пазара. И ако на хърватския пазар, който е съизмерим с българския, увеличението на новите регистрации със 114,29% - от 119 през 2021 г. на 255 през 2022 г. е капка в морето, то в Португалия през миналата година са били регистрирани 1405 нови автобуса при 586 броя през 2021 г., а регистрираното увеличение е близо два пъти и половина или 139,76 %.