203 нови автобуса - регистрирани в България през 2021 г.
Над 70 на сто от новите градски автобуси са електрически
150 нови автобуса от тежката категория М3 са регистрирани в България през 2021 г. Това показват данните от официалната статистика на МВР. 53 са регистрираните нови автобуси в по-леката категория М2. През 2020 г. бройките са били съответно 129 и 51.
Пазарът на нови автобуси от най-тежката категория М3 (пътнически превозни средства с повече от 8+1 седящи места и допустима максимална маса над 5 т), където влизат типичните градски, междуградски и туристически модели с дължина над 10 м, по традиция не е особено силен в България.
Регистрациите на нови автобуси от категория М3 през последните години бележат сериозен спад, достигайки до най-ниската си точка от 129 броя през 2020 г. На този фон може да се отчете, че през 2021 г. имаме леко раздвижване на регистрациите, които обаче все още не могат да се върнат дори на нивата от иначе слабата 2019 г., когато бяха регистрирани 229 нови автобуса от категория М3. Все пак, за статистиката, през 2021 г. отчитаме ръст в категорията от малко над 16 на сто спрямо 2020 г.
1 Категория М1 – превозни средства за превоз на пътници с не повече от 8+1 места за сядане и без места за правостоящи пътници;
2 Категория М2 – превозни средства за превоз на пътници с повече от 8+1 места за сядане, с технически допустима максимална маса до 5 т, в които освен местата за сядане, може да има места за правостоящи пътници;
3 Категория М3 – превозни средства з превоз на пътници с повече от 8+1 места за сядане, с технически допустима максимална маса над 5 т, в които освен местата за сядане, може да има места за правостоящи пътници;
В категория М3 освен типични автобуси попадат и мидибуси с допустима максимална маса над 5 т, някои от които са изградени на базата на големите ванове, предлагани от автомобилните марки. Преглед на марките в статистиката за 2021 г. и на регистрираните модели показва, че от 150 превозни средства - категория М3, типичните автобуси са 140. От тях 28 са туристически автобуси, един е междуградски, а 111 са градски.
Това показва, че пазарът в категория М3 в България продължава да се движи основно от държавни, общински и частни поръчки за доставка на градски автобуси. На това се дължи, открояващото се на общия фон, представяне на Akia, Higer, Isuzu, Menarinibus, SOR, Yutong. Не може да не се отбележи и пробивът на испанската марка Irizar, с първите доставки в България на електрическия градски високотехнологичен модел ie bus.
Интересен детайл от статистиката за 2021 г. е, че 80 броя или над 72% от доставените 111 градски автобуси, са с напълно електрическо задвижване. С алтернативно гориво – компресиран природен газ (CNG) са други 13 броя. През 2020 г. делът на регистрираните у нас нови градски автобуси М3 с алтернативни задвижвания, спрямо общия брой нови регистрации в сегмента е бил около 55%.
В категория М2 са пътнически превозни средства с над 8+1 седящи места и допустима максимална маса до 5 т. В повечето случаи това са мини- и мидибуси изградени на базата на лекотоварни модели. В таблицата са показани и някои пътнически превозни средства от категория М1, където по принцип са леките автомобили. За да се добие обаче по-реална представа за пазара сме оставили в тази графа, популярните като микробуси, средни и големи пътнически ванове с до 8+1 седящи места.
При мидибусите от категория М2 ситуацията през 2021 г. като брой регистрации, е съизмерима с тази през 2020 г. Там доминират Renault Master и Mercedes-Benz Sprinter, като добро включване прави и литовският бодибилдер Altas с минибуси, базирани на Mercedes-Benz Sprinter. Ford, Renault и Volkswagen са марките, формиращи основния брой нови микробуси от категория M1, регистрирани в България през 2021 г.