117 нови автобуса са регистрирани в България през 2020 г.
Едва 117 нови автобуса от категориите М3 и М2 са регистрирани на българския пазар за първите 7 месеца на 2020 г. Данните са от официалната статистика на МВР, публикувана през август.
Данните сочат, че през юни са регистрирани общо 31 нови автобуса в двете категории, след като полугодието беше приключено с 86 регистрации.
89 са новите регистрации на автобуси само от категория М3 (пътнически превозни средства с над 8+1 места за сядане и допустима маса над 5 тона, в които влизат мидибусите и големите автобуси с дължина 12 и повече метра) в България за първите седем месеца на 2020 г. За първото полугодие на 2020 г. бройката беше 59, което показва, че през юли са регистрирани 30 превозни средства.
В по-леката категория M2 (над 8+1 места и допустима маса до 5 т, където попадат минибусите и големите пътнически ванове) регистрациите от началото на годината са 28, а за шестмесечието са били 27.
Тежката криза, свързана с пандемията, продължава да удря силно и без това анемичния български пазар на автобуси. За сравнение – за първото полугодие на 2019 г. регистрациите в категория М3 са били над 100, а тези в М2 - повече от 60.
Статистиката обаче показва, че през карантинните месеци май и юни са били регистрирани само 9 нови автобуса от тежката категория М3. За периода януари-април регистрациите са били 50, а сега – само през юли бройката е 30. 21 са били новите регистрации в категория M2 до края на април. Към тях са добавени само още 7 превозни средства през последните 3 месеца.
В статистиката на МВР освен данни за новите регистрации по категория на превозните средства фигурират и данни за регистрациите по тип. Там в графата Автобуси би трябвало да влизат новите превозни средства от категории М2 и М3. Бройката тук, не знайно защо, леко се разминава с данните за регистрациите по категория, но пак дават представа за състоянието на пазара.
Справката с таблицата на регистрациите показва, че ако друг път обществените поръчки за големи градски автобуси правеха общата бройка по-прилична, то сега и те са сведени до минимум.
На фона на стагнацията като повече от добро може да се определи представянето на традиционно силните на нашия пазар турски производители Temsa и Isuzu. На същия фон стабилно е представянето и на Mercedes-Benz, Irizar и Yutong. Редица традиционни автобусни марки обаче отсъстват от статистиката.