228 нови автобуса са регистрирани през 2019 г.
228 нови автобуса от категория М3 са регистрирани в България през 2019 г. Това показват данните от официалната статистика на Министерството на вътрешните работи.
Ако искате да четете списание КАМИОНИ в електронен вариант, моля абонирайте се тук.
Пазарът на нови автобуси от най-високата категория (М3 обхваща пътнически превозни средства с повече от 8+1 седящи места и допустима максимална маса над 5 т), където влизат типичните големи градски, междуградски и туристически модели, никога не е бил особено силен. През 2019 г. на всичкото отгоре той отбелязва и спад от над 23%, след като през 2018 г. бяха регистрирани 297 превозни средства категория М3.
В категория М3 на практика освен класическите големи автобуси с дължина над 10 м попадат и мидибуси под тази граница с допустима максимална маса над 5 т, някои от които са изградени на базата на големите ванове, предлагани от различни автомобилни марки. Според марките, цитирани в статистиката, и моделите, които те предлагат, на българския пазар може да се предположи, че делът на такъв тип пътнически превозни средства в общия брой регистрации М3 през 2019 г. не е особено голям.
*Категория М3 - моторни превозни средства за превоз на пътници с повече от 8+1 места за сядане, с технически допустима максимална маса над 5 т.
**Категория М2 - моторни превозни средства за превоз на пътници с повече от 8+1 места за сядане, с технически допустима максимална маса не повече от 5 т.
Пазарът на автобуси у нас продължава да е силно зависим основно от поръчки за градския транспорт и за държавни ведомства. Така 2019 г. започна силно с доставката на поредните 60 съчленени газови автобуса MAN Lion’s City G за София. С доставки за различни оператори Isuzu за поредна година е безспорен лидер в сегмента М3 с 92 автобуса – с 25 повече от тези през 2018 г.
Марката Akia (31 бр.) продължи с доставките си за образователното министерство. На фона на общата стагнация може да се отчете, че представянето на Mercedes-Benz с 11 доставки в сегмента на големите автобуси е повече от добро. Стабилно е и представянето на Otokar и Iveco. Както и на Scania, чийто модел Touring присъства в статистиката на МВР, хомологиран като Higer. Четирите доставки на VDL също трябва да се отбележат.
Запазва се тенденцията новорегистрираните употребявани превозни средства в категория M3 да бъдат в пъти повече от новите, като на този пазар продължава доминацията на Mercedes-Benz и Setra.
При миниавтобусите от категория М2 (с повече от 8+1 седящи места и допустима максимална маса до 5 т) през 2019 г. са регистрирани 160 нови и 268 употребявани превозни средства. Тук ръстът спрямо 2018 г. при новите е сериозен – тогава са били доставени 108 превозни средства. В този сегмент имаме увеличение за втора поредна година, а лидер при новите превозни средства е Mercedes-Benz с 47 доставки. При употребяваните М2 е на лице спад от 335 регистрации през 2018 г. на 268 през 2019 г.
В официалната статистика на МВР фигурира и отчет за регистрации на превозни средства през 2019 г. по вид и екологична категория. В графата автобуси е логично да попадат категориите М2 и М3. Това също дава някаква представа за пазара въпреки лекото несъответствие в бройките между регистрациите по вид и екологична категория и сумата от регистрациите на нови превозни средства по категория.
Лъчезар АПОСТОЛОВ