Българският пазар на лекотоварни автомобили

сп. Камиони, 2014, Бр. 1
05.02.2014

4650 нови вана през 2013 година

Българският пазар на лекотоварни автомобили отбеляза лек общ спад от 1,3% (спрямо 2012 г.), което на пръв поглед свидетелства за стабилизиране на търсенето. В действителност обаче се наблюдава средно увеличение с около 11-12% във всички класове с изключение на сегмента на пикапите, където липсата на големи търгове...

Българският пазар на лекотоварни автомобили отбеляза лек общ спад от 1,3% (спрямо 2012 г.), което на пръв поглед свидетелства за стабилизиране на търсенето. В действителност обаче се наблюдава средно увеличение с около 11–12% във всички класове с изключение на сегмента на пикапите, където липсата на големи търгове (съвсем нормална на фона на огромното недоверие в безпринципното правителство и подкрепяните от него монополисти) „поряза“ с близо 75% продажбите на предпочитаната марка от държавните институции – Great Wall. Въпреки това общото съотношение между товарни и пътнически модификации се запази на добре познатото ниво 3:2.

Адмирации заслужава представянето на новия модел Dacia Dokker, който буквално „разби“ конкуренцията със своите 935 продажби (над 20% от целия пазар!) още през първата си пълна година на пазара. Успехът на Dokker се дължи както на атрактивната цена (от 13 908 лв. без ДДС), така и на отличната му конструкция.
Вторият в класацията – VW Caddy, отбеляза спад до 426 бр., но все още е масово предпочитан от таксиметровите фирми заради фабричната си метанова версия. Импулс към продажбите му добавиха и двете нови модификации Caddy Edition 30 и Cross Caddy.
Отбелязвайки традиционно силното представяне на бестселъри като VW Transporter (270 бр., вкл. Multivan, Caravelle и California) и Peugeot Partner (263 бр.), стигаме до възхода на Peugeot Bipper, чиито 261 продажби съответстват на почти десетократно увеличение спрямо 2012 г.
Качествата на този модел получиха признание с отлични продажби в цяла Европа още преди 3–4 години, но едва сега потенциалът му беше реализиран и в България.
Най-неочаквано напред в подреждането излезе поостарелият Ford Transit, който регистрира цели 252 продажби (+53% спрямо 2012-а) само няколко месеца преди да бъде заменен от новия модел (съвсем скоро ще имаме възможност да тестваме новия Transit, за който ще научите повече подробности още в мартенския брой на КАМИОНИ). Без съмнение сериозен принос за тази „лебедова песен“ имаше силната рекламна кампания на вносителя на Ford („Последните 34 Ford Transit ’13“, „Последните 21 Ford Transit ’13“…).
Тазгодишният списък с наистина важни за икономиката ни модели на пръв поглед приключва със Citroën Berlingo (247 бр.) и Renault Master (241 бр.). И двамата „французи“ бележат ръст, който се предопределя от сравнително скорошното освежаване на конструкцията им, както и от прецизното им ценово позициониране.
Най-голямата изненада обаче поднесе Renault Kangoo, чиято електрическа модификация Z.E. (Zero Emission) най-накрая беше пусната официално в продажби у нас. Това повлия на (или по-скоро се повлия от) желанието на куриерската фирма Спиди да пусне в експлоатация първите 20 истински лекотоварни електромобила в България. Въпросните 20 продажби следва да се тълкуват не само като технологичен, но и като чисто търговски пробив на свободния пазар, тъй като сделката не е свързана с изпълнение на „задължителни“ европейски програми.

Продажби на ванове (по класове) през 2013 година
Клас Модификация Продажби Пазарен дял
Малък ван 2776 59,70%
  Товарен 1298
Пътнически 1478
Среден ван 409 8,80%
  Товарен 101
Пътнически 308
Голям ван 1012 21,76%
  Товарен 920
Пътнически 92
Пикап 453 9,74%
  Товарен 453
Oбщо 4650 100,00%


Щеше ми се за финал да направя прогноза за развитието на продажбите през 2014 г., но за съжаление ширещото се беззаконие и липсата на управленски ресурс в държавата прави това абсолютно невъзможно. Вместо това ще изброя какви нови модели се очаква да раздвижат пазара през следващите 12 месеца: Ford Transit ’14, Mercedes Vito/Viano ’14, Ford Courier, Renault Trafic и Opel Vivaro ’14, Fiat Ducato ’14 и Iveco Daily ’14 (по реда, в който се очаква тяхното представяне). Вече сме получили покани за първите им тестове, които ще бъдат свое-временно отразени в изданията на Българска Транспортна Преса.

Продажби на ванове (по марки и модели) през 2013 година

Марка/модел Модификация Клас Продажби Пазарен дял
Citroën 487 10,47%
Nemo Товарен Малък ван 19
Пътнически Малък ван 13
Berlingo Товарен Малък ван 116
Пътнически Малък ван 131
Jumpy Товарен Среден ван 11
Пътнически Среден ван 7
Jumper Товарен Голям ван 181
Пътнически Голям ван 9
Dacia 1121 24,11%
Logan Van Товарен Малък ван 14
Logan MCV Пътнически Малък ван 172
Dokker Товарен Малък ван 425
Dokker Van Пътнически Малък ван 510
FIAT 100 2,15%
Fiorino Товарен Малък ван 1
Doblo Товарен Малък ван 47
Пътнически Малък ван 1
Ducato Товарен Голям ван 50
Пътнически Голям ван 1
Ford 424 9,12%
Connect Товарен Малък ван 32
Пътнически Малък ван 29
Custom Товарен Среден ван 16
Пътнически Среден ван 21
Transit Товарен Голям ван 206
Пътнически Голям ван 46
Ranger Товарен Пикап 74
Great Wall 160 3,44%
Steed Товарен Пикап 160
Isuzu 54 1,16%
D-Max Товарен Пикап 54
Mitsubishi 6 0,13%
L 200 Товарен Пикап 6
Nissan 17 0,37%
NP300 Товарен Пикап 1
Navara Товарен Пикап 16

Продажби на ванове (по марки и модели) през 2013 година

Марка/модел Модификация Клас Продажби Пазарен дял
Opel 80 1,81%
Combo Товарен Малък ван 18
Пътнически Малък ван 32
Vivaro Товарен Среден ван 3
Пътнически Среден ван 22
Movano Товарен Голям ван 5
Peugeot 733 15,76%
Bipper Товарен Малък ван 255
Пътнически Малък ван 6
Partner Товарен Малък ван 45
Пътнически Малък ван 218
Expert Товарен Среден ван 1
Пътнически Среден ван 15
Boxer Товарен Голям ван 169
Пътнически Голям ван 24
Renault 458 9,85%
Kangoo Товарен Малък ван 142
Пътнически Малък ван 32
Trafic Товарен Среден ван 7
Пътнически Среден ван 36
Master Товарен Голям ван 230
Пътнически Голям ван 11
Škoda 92 1,98%
Roomster Praktik Товарен Малък ван 17
Roomster Пътнически Малък ван 75
Toyota 123 2,65%
Hilux Товарен Пикап 123
VW 795 17,10%
Caddy Товарен Малък ван 167
Пътнически Малък ван 259
Amarok Товарен Пикап 19
Transporter Товарен Среден ван 63
Multivan Пътнически Среден ван 207
Crafter Товарен Голям ван 79
Пътнически Голям ван 1
Общо Товарни 2772 59,61%
Пътнически 1878 40,39%
Общо 4650 100,00%

 

<< Обратно към новините