Automechanika 2014

сп. Камиони, 2014, Бр. 8
23.10.2014

Automechanika 2014

Уникалeн е спектърът на това изложение: части за вграждане, резервни части, консумативи, оборудване за сервизи, автомивки и зарядни станции, IT продукти и услуги, принадлежности, тунинг – всичко, което може да дотрябва още в деня след покупката на новото транспортно средство и което може да се пласира на пазара

Точно преди началото на изложението бяха обявени две сделки с глобално значение, засягащи и вторичния пазар. Първо Robert Bosch GmbH изкупи срещу необявена сума 50-те процента на ZF Friedrichshafen AG в съвместното им предприятие ZF Lenksysteme GmbH (ZFLS). ZFLS разработва, произвежда и продава кормилни системи за леки и товарни автомобили по света (над 13 000 служители, производства в Европа, САЩ, Китай, Индия, Бразилия, Малайзия, продажби през 2013 г. за 4,1 млрд. евро).
Часове по-късно ZF Friedrichshafen AG обяви, че придобива TRW Automotive Holdings Corp. Резултатът: глобален лидер в света на доставките за автомобилния бизнес с годишни продажби за около 30 млрд. евро и 138 000 служители. TRW, чиято продуктова гама включва интегрирани системи за управление на автомобилите и подпомагане на водачите, спирачни и кормилни системи, системи на окачване, предпазни колани и въздушни възглавници, части за двигатели и др. за OEM и вторичния пазар, ще бъде отделно бизнес поделение на ZF.
„Какво още следва?“ е въпрос, който вълнуваше и посетители, и изложители. Трудно е да се предскажат следващите ходове, но засилващата се концентрация оставя все по-малко място за конкуренция. Замирисва на монополи.


Европа вече не е
обетованият пазар

Повод за притеснение имаха и организаторите: за първи път кризата се усети и на изложението – отсъстваха традиционни участници, настроението бе миньорно, видяхме не напълно подготвени участници и формално отношение към клиенти. Automechanika във Франкфурт остава лидер в своя сектор, но застоят в Европа и бур-ното развитие в Китай и други страни поставят въпроса: Докога ще запази позициите си?
Продължителното свиване на европейския пазар и изнасянето на още производства извън Европа, ограничаването на ремонтопригодността на новите превозни средства, засилването на ценовия подход и при професионалните приложения са факти, които ерозират пазара на стоки и услуги за следпродажбения период.
Болезнен става и проблемът с работната сила за сервизите. Затова през т.г. на Automechanika засилено се предлагаха и обучения, и средства за тяхното провеждане. Все по-често производители предлагат обучения под различни форми. Например Elring (марката на Elring-Klinger за резервни части) лансира през дните на изложението Elring Academy – средство за онлайн обучение, даващо на ремонтни работилници добре илюстрирана и запомняща се информация за гарнитурите за цилиндрови глави и как да се работи правилно с тях.
Удължаването на пробезите между обслужванията, намаляването или пълното отпадане на дейности, свързани с тях (напр. регулировки, гресиране и т.п.), налагат агрегатния подход като основен начин за действие. Производителите на резервни части наблягат на необходимостта да се сменят не само най-износените (видимо) елементи, но и принадлежащите (уплътнители, скрепителни елементи, фиксатори, притискащи лагери и/или др.), предлагани в ремонтните комплекти – това е начинът да се използва пълният ресурс на сменения възел.

С логото Truck Competence
Вниманието ни бе насочено към приложенията, свързани с товарните автомобили. А през тази година, с логото Truck Competence, като такива бяха обявени продукти и услуги при над 1000 изложители. Е, разнообразието е значително по-малко, тъй като преобладават търговците, а не производителите и доста често търговци от различни краища на света предлагат едно и също.
Видима тенденция е използването на саморегулиращи се съединители. Освен че пестят време за регулировки, те позволяват притискателят да работи по един и същи начин през целия експлоатационен период на съединителя. Освен това усилието, необходимо за задействане на съединителя, остава постоянно, докато в конвенционалните съединители при износване то нараства с около 50%, което налага съответното преоразмеряване и утежняване на конструкцията. Саморегулиращите се съединители щадят и предавателните кутии, затова все повече компании ги предлагат на вторичния пазар: LuK (в състава на Schaeffler), Sachs (ZF), Valeo…
Отново експозицията на Schaeffler Automotive Aftermaket под лозунга „Очаквайте повече“ бе аранжирана великолепно. Представени бяха гамите на марките LuK, INA, FAG и Rouville. На първи план бяха продукти от нови поколения: съединители, лагери и други. Особено внимание бе отделено на дейностите, свързани с обслужване и ремонт на превозни средства. Периодични демонстрации онагледяваха предимствата на новите и интелигентни решения.
Едно от производствата с традиционно силни позиции в Европа, предимно в Германия, е това на цилиндрови втулки, бутала, бутални болтове и пръстени (сегменти): тук са много мощни играчи като Federal-Mogul, Mahle, KSPG Automotive, зад които стоят структури с големи финансови ресурси, много десетилетия опит, интензивна изследователска и развойна дейност и сериозно технологично оборудване – дадености, необходими за справяне с предизвикателствата на съвременните двигатели Евро-6.
Ръстът на специфичните мощности и намаляването на работните обеми на двигателите (от това печелят производителите, не клиентите), постави на „острието на бръснача“ и производителите на турбокомпресори: повишените свръхналягания и термични натоварвания са постоянно изпитание и за най-солидните конструкции. За да задоволят пазарните потребности при възможно най-малки разходи за себе си и за клиентите, големите производители използват рециклирането.
Рециклирането на части, възли и агрегати впрочем не е мода от вчера: ценово ефективно, пестящо време и дефицитни суровини, то е важно перо в дейността на всички големи производители и важен канал за снабдяване на вторичния пазар. Само един пример, за да не бъда голословен: ZF Services рециклира индустриално в 14 предприятия по света широка гама продукти.
Behr Hella Service представи част от широката си гама средства и решения за управление на температурите на течности и газове: охладителни системи, компресори и кондензатори за климатици, разширителни съдове, разширители и разширителни клапани, филтри-изсушители, компресорни масла…
В сектора на филтрите – въздушни и за течности (горива, масла), също се усеща засилване на концентрацията. Продължават да присъстват и множество неголеми производители, но увеличаващата се потребност от развойна дейност и особено от скъпоструващо технологично оборудване ги оставя все по-далеч от лидерите.
Подобна е ситуацията и при фрикционните материали: след присъединяването и на Jurid технологичното лидерство на Federal-Mogul изглежда безспорно и компанията предлага широка тама от спирачни накладки под няколко марки в различни ценови сегменти.
Повишава се вниманието към вторичния пазар и сервизната дейност: пресните примери за това са обособяването на Federal-Mogul Motorparts и създаденото от Mahle ново направление – Service Solutions, насочено към разширяване на гамата от сервизно оборудване (за климатици, смяна на различни течности, управление на въздуха и на масла, системи за бутало-мотовилковата група, охлаждане на двигателя)...
Групата Bilstein отбеляза 250 години „опит на вторичния пазар“, позовавайки се на факта, че нейните марки Febi, SWAG и Blue Print навършват 170, 60 и 20 години от основаването си.


БГ участие
Държавата-мащеха и този път с нищо не бе помогнала на българските фирми, участващи в изложението. Трима изложители представиха консумативи, търсейки клиенти извън България: Приста Ойл (масла, AdBlue, антифризи и др. течности), Монбат (стартерни батерии) и Людал (сертифицирани спирачни накладки за товарни превозни средства).
На щанда на съседна Македония тъкмо държавата представяше чуждите производители, имащи вече свои производства в тази страна, условията, облекченията, предимствата – т.е. канеше нови инвеститори. Чудно ли е, че напоследък производителите заобикалят България и все по-често предпочитат Македония?

Франкфурт – София

Радослав Гешов

<< Обратно към новините

Галерия