Битката на новите електрически пикапи

30.03.2020

Битката на новите електрически пикапи

Пазарът на пикапи се развива все по-динамично в посока на електрификацията.

Най-сериозната конкуренция в този сегмент логично се развива на пазара в САЩ, където пикапът отдавна си е извоювал привилегироват статут. Nikola, Tesla, Rivian, Ford и GM вече показаха новите си електрически разработки, които със сигурност ще се борят и за благоволението на европейците.

Nikola, стартъпът от Финикс, Аризона, разкри, че бъдещият пикап на компанита ще може да работи на захранване от собствени водородни горивни клетки, на батерии, или като комбинирана система. Той ще бъде изграден чрез партньорство със засега неназован производител на превозни средства. Компаниите ще обявят официално плановете си на пресконференция на Nikola през септември.

Собственикът на Nikola Corp. Тревър Милтън извади някои доста впечатляващи спецификации на пикапа. Милтън твърди, че Badger ще може да генерира повече от 906 конски сили и 1328 Нм въртящ момент. Пикапът ще има приблизителен пробег от 965 км с едно зареждане.

Електрическият Bader ще ускорява от 0 до 100 км/ч за около 2,9 секунди. Хибридното задвижване на пикапа ще му позволява да изминава 482 км само на батерия, в случай, че няма близка станция за зареждане с водород.
Nikola се стреми да постигне тези параметри, както за тежкотоварните си камиони, така и за лекотоварните превозни средства. Компанията планира да изгради 700 водородни станции, с които да осигури покритие на Северна Америка. Милтън ще обяви местоположението им през следващите месеци.

Според анонсите Badger ще може да се справи с "изстрелвания" от 0-160 км/ч с минимална загуба на производителност. Той ще работи на степени чрез усъвършенствано софтуерно смесване на заряд от батерии и горивни клетки.

С напълно натоварено ремарке и комбинирана маса на превозното средство от 8 тона, Badger ще може да стартира от място на 30-процентов наклон без засядане на ротора на електродвигателя. Компанията Heavy D, позната от телевизионното шоу "Братя Дизел", работи с Nikola по проектирането, изграждането и тестването на Badger. Heavy D вече приемат и предварителни поръчки.

Главният изпълнителен директор на Tesla Inc.Илон Мъск представи новия изцяло електрически пикап Cybertruck на събитие в Лос Анджелис в края на миналата година. Превозното средство е с начална цена от 39 900 долара. Cybertruck ще се конкурира с F серията на Ford, която е най-продаваният пикап от 40 години в САЩ, както и с Chevrolet Silverado на GM.



Tesla иска да позиционира базовия си модел под 50 хил. долара и че стилът е киберпънк, вдъхновен от филмите Blade Runner и The Spy Who Loved Me. Очааква, се търсенето на пикапа на Tesla да е по-малко от Model S и на Model X като се има предвид уникалния му дизайн, макар че интересът към него досега е доста сериозен.

Всички версии на пикапа ще разполагат със системата Autopilot. Пакетът за автомомно управление ще струва 7000 долара, ако потребителите са склонни да чакат новите функции, които ще бъдат развивани.
Cybertruck може да ускори от 0 до 60 км/ч за по-малко от 6,5 секунди за базовия мотор и за 2,9 секунди за високия клас. Версията от среден клас постига това за 4,5 секунди.

Базовата версия на Cybertruck с един мотор има пробег от 400 км с едно зареждане. Версията с два мотора, която ще струва 49 900 долара, издържа около 480 км, а тази с три мотора ще е на цена от 69 900 долара за 804 км. Компанията очаква производството на най-евтините модели Cybertruck да започне в края на 2021 г., а на тези с три мотора – през 2022 г.

Футуристичният Rivian R1T е изцяло електрически пикап от новата американска стартираща компания Rivian. Приоизодителят обещава повече от 640 км пробег с едно задеждане ускорение, съпоставимо с това на супер автомобил. Пикапът не е концептуално превозно средство и ще влезе в производство като Rivian R1T от 2021 година. Екипажната кабина на R1T го позиционира между пикапите със среден размер, като новия Ford Ranger, и големите пикапи като Ram 1500.

Задвижването на всички колела при 2021 R1T е подобно на Tesla Model X - всяка ос се задвижва от собствен електромотор. Предлагат се гама от батерии от 105, 135 и 180 кВтч за пробег съотетно над 400, 480 и 650 км. Моделът с мощност 135 кВтч е най-бързият от трите, със 754 конски сили и ускорение от нула до 100 км/ч за 3,0 секунди. Всяка версия на R1T има задвижване на всички колела и ще може да тегли товар до 5 тона. Трето ниво на автономност ще бъде стандартно за всички версии, заедно с регулируемото въздушно окачване.

Отътре интериорът на R1T направен с вкус. Покритията са о кожа, а дисплеите на контролния панен и информационно-развлекателната система са достатъчно големи. R1T има голям багажник под предния капак, просторно място за съхранение зад кабината пред леглото, и заключващо се спално отделение.
Rivian R1T ще влезе в продажба в края на 2020 г., като началната цена е 69 000 долара за версията със 105 кВтч. Заредените с всички екстри 180-кВтч R1T ще бъдат първите модели, които ще влязат в производство, а 135-кВтч R1T идва скоро след това. Моделът със 105 кВтч ще бъде наличен в рамките на 12 месеца след началото на производството.

Пикапът ще се продава директно на потребителите, въпреки че Rivian казват, че ще организират мрежа от сервизни и шопинг центрове, подобни на тези на Tesla. В продажба скоро след R1T ще излезе и Rivian R1S - пътнически SUV за 7 души със сходни характеристики.

Едва ли електрическата революция в сегманта на пикапите би могла да премине без участието на Ford. Подвластна ма максимата, че действията говорят по-силно от думите в света на лекотоварните автомобили, Ford извади най-новият си прототип EV F-150 и прикачи към него 10 двуетажни железопътни вагони, натоварени с 42 пикапа Ford F-150.

За да се увери, че демонстрацията ще стигне до масовата публика, компанията събда на презентацията си обикновени американци, почитатели на F-150, които импорвизирано и цветисто коментираха видяното. Главният инженер на Ford F-150 Линда Жанг собственоръчно натовари 42-та пикапа на вагоните, заедно с екипа си. А зрителите се питаха от какъв материал от космическа епоха е изработен тегличът, за да издържи на подобно натоварване от над 566 тона!



Всъщност, огромната мощност, демонстрирана от прототипа F-150 EV, не е твърде изненадваща. Едно от основните предимства на електродвигателя пред двигателя с вътрешно горене е способността му плавно да одстигме до оптимален въртящ момент дори от място, в спряло положение.

Проблемът е друг – мястото за съхранение на енергия. С увеличаването на капацитета на батерията нараства и интервалът между циклите на зареждане. Съответно трябва да съществува и добре изградена мрежа от зарядни станции, включително близо до строителните обекти.

General Motors също ще се включи в наддаването със супермощна електрическа пикап версия на Hummer, който трябва да излезе през 2022 година. Най-невероятното нещо в новия пикап GMC Hummer EV ще бъде мощността му. Електромоторите на Hummer ще произвеждат до 1000 конски сили, което ще му позволи да ускорява от 0 до 100 км/ч само за три секунди. Цифрата на конските сили му сили надминава повечето високопроизводителни спортни автомобили. Новият Corvette на General Motors, например, има по-малко от половината конски сили.

Hummer също ще има поразително висок въртящ момент от над 15 000 Нм. За сравнение, пикапът GMC Sierra 3500 Heavy Duty с дизелов двигател може да генерира 445 конски сили и въртящ момент от 1300 Нм.
С подобна мощност, Hummer EV скача „в дълбокото“ в предстоящата битка между висококачествените електрически пикапи.

Цифрите за висок въртящ момент като този на Hummer EV, не чак толкова показателни, коментира Майкъл Брайм, основател на EV West, калифорнийска компания, превръщаща класическите автомобили във високопроизводителни електрически превозни средства.

Силата на бързо въртящите се електродвигатели, е че те могат да преминат много по-бързо от газовите или дизеловите двигатели до режим на висока мощ на дърпане при ниска скорост – добявя експертът - Но реалната употреба на тази мощност е ограничена от фактори като способността на гумите да получат достатъчно сцепление, за да преместят тежък товар. Много по-полезно е да се знае какъв капацитет за теглене има пикапът, както и неговият пробег и товарно пространство. За повечето от таз е важно дали можем да закачим 4-тонна каравана и да отидем с нея на къмпинг, казва Брайм. Подобми детайли за Hummer EV ще бъдат разкрити през месец май.

Новият GMC Hummer EV ще бъде пуснат в продажба през 2022 г. и се очаква да се продава в лимитирани серии. От GM все още не разкриват колко ще струва той. Пикапът ще бъде направен в завода Детройт-Хамтрамк на GM, който е пригоден изцяло на производството на електрически превозни средства. Там ще бъде изграден и автономният електрически автомобил GM Origin.

<< Обратно към новините