Volvo Polska отбеляза четвърт век

09.09.2019

Във Вроцлав е най-големият европейски завод за автобуси на шведския производител

Volvo Polska отбеляза четвърт век

От 40 души персонал през 1994 г. до 4 хиляди служители и работници сега, които произвеждат по 6 автобуса дневно. Това е Volvo Polska, най-големият автобусен завод на Volvo Buses в Европа, с който за 25 години шведската компания се е превърнала във водещ работодател в полския град Вроцлав и цяла Долна Силезия.

Заводът на Volvo Buses във Вроцлав, видя на място списание КАМИОНИ, е не само фабрика за автобуси. Тук е съсредоточена научноизследователската и развойна дейност на компанията по отношение на автобусите. От тук тръгва мрежа за продажби и сервиз на автобусите с марка Volvo. Вроцлав е и център за продажба и обслужване на камиони и строителна техника Volvo. Тук са организирани и глобални центрове за бизнес услуги, свързани с информационни технологии, финансирани и човешки ресурси на шведската компания.



Volvo присъства в Полша от 70-те години на 20 век. В началото на 90-те компанията започва производствена дейност във Вроцлав в началото на 90-те години и през 1996 г. е напълно завършен и открит заводът за производство на автобуси, който днес е най-големият за Volvo в Европа. Модерен и високотехнологичен той е изграден изцяло по стандартите на шведската компания. От поточните линии във фабриката сега слизат всички типове и модели автобуси на марката - градски автобуси, междуградски и туристически, дизелови, хибридни и електрически. Дневното производство е 6 напълно завършени автобуса – като четири от тях са градски и междуградски, а два – туристически. Годишният капацитет на завода е около 1300 автобуса. Поточните линии са изградени така, че едновременно може да върви производство на автобуси с различен тип задвижване – конвенционално, хибридно или напълно електрическо.



Във Вроцлав са базирани също развойният (R&D) център на Volvo Buses и центърът за бизнес услуги. Всичките отдели на завода имат над 4000 служители, като близо 1000 от тях са инженери. Работата на завода осигурява поръчки за над 130 полски доставчици, като над 40% от материалите, необходими за производството идват от полски партньори. „Гордеем се с постигнатото в Полша. С години ние изграждаме своята позиция, като подкрепяме и електрическата мобилността, развивайки нашата фабрика и R&D център. Всеки автобус на Volvo по пътищата на Полша или дори на цяла Европа, е произведен от начало до край във Вроцлав, от полски инженери и с използването на полски компоненти, казва Хокан Агневал, президент на Volvo Buses.



Плановете на Volvo са през следващите години да бъде увеличен делът на производството и предлагането на хибридни и електрически автобуси за обществен транспорт. От години компанията участва активно и в развитието на транспорт с ниски емисии. Volvo е единственият производител на градски автобуси, който спря производството на модели, задвижвани само на дизел. Всички автобуси, които в момента се произвеждат във Вроцлав за целите на градския обществен транспорт, използват електрически задвижващи системи. Така популярният модел 7900 се предлага като хибрид, електрически plug-in хибрид или 100% електрически автобус.



Характерно за всички градски и междуградски модели на марката е, че скелетът им е изграден изцяло от алуминиеви детайли. Така, че при производството не се използват никакви заваръчни инструменти, а само болтови съединения. Във Вроцлав домакините демонстрираха бързо зареждане на градския plug-in хибрид 7900 чрез пантограф, монтиран не на автобуса, а на зарядното устройство.



В сегмента на туристическите автобуси през миналата година Volvo Polska пусна два нови модела, с което напълно обнови гамата си. Volvo 9700 е нов, модерен и функционален туристически автобус, който се предлага в няколко дължини. През октомври по време на Busworld Europe в Брюксел ще бъде премиерата на най-новата му версия – с три моста и дължина 15 метра. При визата във Вроцлав домакините дадоха възможност на присъстващите журналисти да тестват прототип на модела на писта край града. Тестовият автобус бе с дължина 15 м, височина 3,65 м. Дизеловият двигател е шестцилндровият редови Volvo D11K с работен обем 11 л и максимална мощност 460 к.с. Предавателната кутия е автоматизираната I-Shift. Автобусът е със самоносеща конструкция и независимо предно окачване Volvo IFS. Снабден е с интелигентен темпомат Volvo I-See, който сменя предавките съобразно релефа на терена за движение. Двигателният мост е с увеличена до 12,6 т товароносимост.

Салонът на 9700 е с 61+1+1 седящи места и едно място за инвалиден стол, като платформата за стола е при втората врата. Моделът се предлага и с втора врата и тоалетна в задния край, както и за пръв път – с отваряща се навътре първа варат. На пистата особено се понрави работата на електромеханичното кормилно управление Volvo VDS, благодарение, на което 15-метровият гигант с лекота и като на шега преодоляваше, подреденият на пистата слалом от конуси.



Вторият нов модел, пуснат на пазара през 2018 г. е луксозният Volvo 9900, който също бе наличен за тест на пистата във Вроцлав. Хайдекерът е с дължина 13,1 м, височина 3,85 м и също лежи на три моста. Двигателят, предавателната кутия и оборудването са идентични с тези на 9700,като при луксозният модел се използва и активно окачване Dynamic Chassis Lowering, позволяващо автоматично снижаване на автобуса при движение с висока скорост за повече стабилност и аеродинамика. Салонът на 9900 е с 53+1+1 седящи места.

Външният дизайн на двата модела показва ясно принадлежността им към новото поколение на Volvo Buses. Основната разлика е в страничните панели – при 9900 те са по-атрактивни, с повече хром, а прозорците са разположени стъпаловидно. Хайдекерът е и с 200 мм по-висок, като 100 мм са придадени към външните багажници, а останалите 100 – към вътрешната височина на салона. И двата модела, които са намерили вече път към над 150 клиенти, са проектирани и произведени от началото до края във Вроцлав. Volvo 9900 вече бе отличен с наградата за дизайн Red Dot Award 2019.



В завода си във Вроцлав Volvo внедрява модерни технологии, включително AI и VR, в областта на системите за сигурност на служителите и производствените линии, в сферата на обучението – за анализи, прогнози и отстраняване на грешки, както и за оптимизиране на производствените процеси и разходи.
Volvo прилага в продуктите си редица иновативни решения като система за разпознаване на пешеходци и велосипедисти или система за понижаване на скоростта при опасност от удар. В университетски кампус в Сингапур пък вече се тества градски електрически автономен автобус. От години Volvo си сътрудничи тясно с Вроцлавския технологичен университет при разработването на иновативни научни проекти и изследванията на производството на съвременни автобуси и машини. Студентите от Вроцлавския технологичен университет пък имат възможността да стажуват във Volvo и най-често заводът става предпочитано от тях място за работа.

Вроцлав – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините