MAN спечели първата TRUCK INNOVATION AWARD

25.09.2018

MAN спечели първата TRUCK INNOVATION AWARD

MAN Truck & Bus спечели новоучредената награда Truck Innovation Award за 2019 г. с предложения от нея aFAS - обезопасяващ камион, който се движи автономно без водач. Наградата се присъжда от Международното жури Камион на годината и беше връчена на Йоахим Дреес, главен изпълнителен директор на MAN Truck & Bus през първия ден на изложението IAA Commercial Vehicle в Хановер.

Съкращението aFAS идва от “automated driverless safety vehicle for jobs on Federal motorways” – автономно управлявано без водач превозно средство за обезопасяване при извършване на дейности по федералните магистрали“. Това е много иновативно решение, осигуряващо безопасност, което е разработено от MAN за период от 4 години с подкрепата на Германското Министерство на икономиката и енергетиката. В процеса на разработката са били включени и технически институции, както и няколко ключови доставчици на компоненти. Повече за aFAS може да прочетете тук.



Какво е Truck Innovation Award

Отличието Truck Innovation Award се присъжда за първа година. То е учредено от Международното жури Камион на годината, състоящо се от журналисти и издатели, представящи най-важните издания в областта на комерсиалните превозни средства в Европа и Южна Африка. Фокусът на тази награда е високотехнологични превозни средства с обща маса над 3,5 тона с алтернативни начини на задвижване. Идеята на новото отличие е да отрази и да даде признание на усилията на производителите на камиони и компоненти за инвестирането и разработването на нови нетрадиционни камиони, опазващи природната среда. Номинираните за наградата Truck Innovation Award трябва да предлагат алтернативно задвижване – хибридно или изцяло електрическо или да ползват алтернативно гориво като например течен или компресиран природен газ или водородни/горивни клетки. Друг вариант е номинираните решения да включват специфични високо технологични решения за свързаност – системи за полу или изцяло автономно управление, възможности за платуунинг (движение в конвой) или модерни услуги за поддръжка като например отдалечена диагностика.
Предлаганите решения трябва да се на етап прототип или производство в малки серии, т.е. камионите трябва да може да се карат и тестват. Не се допуска номиниране на концептуални камиони.

Номинираните

Тази година номинирани за престижното отличие Truck Innovation Award бяха:

  • Хибридният камион DAF Ecochamps;
  • Електрическият Mercedes-Benz eActros;
  • Автономно управляваният MAN aFAS
  • Второто поколение електрически камиони от Renault Trucks – гамата Z.E;
  • Електрическите камиони Volvo Trucks FL/FE;
  • ZF Innovation Truck.

Изборът на журито не беше лесен, защото всички номинирани представяха отлични решения с алтернативни задвижвания, като всички представени електрически камиони вече се тестват от реални клиенти и се очаква до 1-2 години да влязат в серийно производство. В крайна сметка MAN aFAS събра най-много точки – 93. Резултатите от гласуването се отчитат от независимата организация Road Haulage Association – асоциация, обединяваща над 6000 транспортни фирми от UK.



Членовете на Международното жури Камион на годината се запознаха в дълбочина с проекта aFAS по време на специално събитие, организирано в Линц, Австрия, където можахме да проследим работата на този обезопасяващ камион, който се движи без водач и представя високо ниво 4 на автономно управление.
Иновативният камион – MAN TGM 18.340 – автоматично следва друг камион, който е ангажиран с работа по поддръжка на магистралите. Бяхме впечатлени от факта, че aFAS вече е тестван по реални пътища в реални ситуации в продължение на над 4000 км и не е възникнал нито един инцидент.
Стандартно във втория обезопасяващ камион по време на мобилни дейности по магистралата има водач, което е високо рисково и често се случват удари отзад. Така че с проекта aFAS реално се спасяват човешки животи.
Членовете на журито оцениха и лекотата на работа, високото ниво на активна безопасност и използването на стандартни компоненти в този проект, както и факта, че това е първото автономно превозно средство без водач по публичните пътища на Европа.
Президентът на Международното жури Камион на годината Джаненрико Грифини обобщи вота на журито: “С проекта aFAS MAN не само предоставя ефективно решение за обезопасяване на мобилните дейности и реконструкции по магистралите, но и прави важни стъпки по отношение на бъдещото техническо разработване на изцяло автономно управлявани превозни средства.”

Снежина Баджева, член на Международното жури Камион на годината

<< Обратно към новините