Първи клиенти ще тестват 25-тонен електрически Actros

27.02.2018

Първи клиенти ще тестват 25-тонен електрически Actros

Mercedes-Benz Trucks разбули 100% електрически Actros – еActros. В следващите няколко месеца 10 електрически Actros ще бъдат доставени до 10 различни клиента, които ще го тестват в реални работни условия в продължение на една година.

Електрическият камион на Mercedes-Benz не се появява изневиделица. Още преди две години производителят от Щутгарт демонстрира на изложението на Хановер прототип на електрически камион, наречен Future eTruck. После нещата сякаш затихнаха, но само привидно. Оказа се, че през изминалите две години е текла усилена работа, за може днес Mercedes-Benz да представи електрически камион от ново качество, готов за полеви тестове.

 

Технически характеристики на eActros

Електрическият eActros ще се предлага в два варианта – като 18- и 25-тонен двуосен или триосен соло камион. На външен вид, както и кабината той изглежда като обикновен Actros, но „под капака“ всичко е различно. Силовата линия е изцяло електрическа. Задвижващата система се състои от два електродвигателя. Тези трифазни асинхронни мотори работят с номинално напрежение от 400 волта, като всеки от тях генерира изходна мощност от 125 кВт с максимален въртящ момент 485 Нм всеки. Предавателните числа преобразуват тези 485 Нм от всеки електромотор в 11 000 Нм на всяко колело и в резултат поведението на пътя може да се сравни с това на дизелов автомобил.

Задвижващият мост е базиран на ZF AVE 130, който вече е доказал качествата си в хибридните автобуси и автобусите с горивни клетки, произвеждани от Mercedes-Benz. За електрическия Actros обаче този мост е реконструиран и монтиран значително по-високо.

Големият въпрос при всяко електрическо превозно средство са батериите. В eActros те са монтирани в 11 „кутии“, като 3 от тях са разположени в шасито, а останалите 8 под него. От съображения за сигурност батериите са монтирани в стоманени корпуси, които да ги предпазят в случай на инциденти. Тези високоволтови батерии не само осигуряват енергия за задвижване на камиона, но и за всички допълнителни системи като въздушния компресор за спирачната система, помпата за управлението, компресорът за климатика в кабината и когато е необходимо, за хладилната надстройка на камиона.

Този набор от батерии позволява на натоварен електрически eActros автономен пробег около 200 км при средно натоварен градски трафик. Разредените батерии могат да бъдат напълно заредени в рамките на 3 до 8 часа при реалистичен заряден капацитет от 20 до 80 Квт от мобилно зарядно устройство в гаража на съответната фирма. Що се отнася до полезния товар, според Mercedes-Benz той е с около 1,5 тона по-малък в сравнение със съответния дизелов камион.

 

Първите клиенти за полеви тестове

До няколко месеца 10 камиона еActros ще бъдат доставени за полеви тестове на 10 различни компании. Това са водещи фирми в областта на дистрибуцията, като спецификата на дейностите им е коренно различна. По този начин електрическият Actros ще може да бъде тестван при най-разнообразни реални условия. Mercedes-Benz поема и ангажимента да достави и всичко необходимо за нормалната ежедневна работа на eActros – инфраструктура, зарядни станции, непрекъсната техническа помощ.

Работата на десетте експериментални eActros ще се следи плътно и непрекъснато от Mercedes-Benz. Тестовите превозни средства са оборудвани с измервателна апаратура, която ще следи топографията на пътя, консумацията на енергия, процесите на разреждане и зареждане на батериите, полезния товар в реални работни условия. Получените резултати от тези измервания веднага ще се включват в следващите фази на процеса на разработка.

Полевите тестове ще продължат две години, като след първата година тези 10 камиона ще бъдат предоставени на още 10 фирми за още една година.

 

Очакванията за бъдещето

Шефът на Mercedes-Benz Trucks Щефан Бюхнер потвърди, че целта е от 2021 година да стартира серийно производство на eActros и според него, до 10% от камионите за дистрибуция ще бъдат електрически до това време.

Въпросителните обаче остават доста. Някои от тях са политически. Например какви регулации и кога ще бъдат въведени за влизане в центъра на големите градове, както и какви и колко стимули ще бъдат дадени за закупуване на електрически камиони. Други предизвикателства са чисто технически, свързани с това до каква степен ще се развият технологиите при батериите, ще се използват ли други технологии, как ще се движат цените за кВтч и т.н.. А има и бизнес въпроси от рода на кой, как и в какъв срок ще изгради инфраструктура за зареждане на тези автомобили, когато те навлязат по-масово. Така или иначе обаче едно е ясно – в близко бъдеще ще бъдем свидетели на силно развитие в областта на електрическите камиони, при това с бързи темпове.

Снежина Баджева

<< Обратно към новините