HVS показа първия британски тежък водороден камион

20.04.2023

HVS показа първия британски тежък водороден камион

Иновативната компания за автомобили за работа с нулеви емисии, задвижвани с водород, Hydrogen Vehicle Systems (HVS), изложи наяве плановете си да влезе ударно в индустрията за превоз на товари, разкривайки чисто водородно-електрическо тежкотоварно превозно средство.


 

Със своя водороден задвижващ механизъм, представен „в облеклото“ на 40-тонен камион, HVS прави заявка да пусне на пазара първия проектиран и разработен в Обединеното кралство водородно-електрически тежкотоварен автомобил.

Основаната през 2017 г. в Глазгоу компания HVS се фокусира върху дузайна и разработката на задвижвани с водород автомобили с нулеви емисии. Компанията се движи от специалисти в индустрията с богат опит в областта на автомобилостроенето, енергетиката, водородните технологии, силовата електроника, устойчивостта и управлението на околната среда.

Предвид целите на британското правителство да ограничи продажбите на всички тежкотоварни автомобили с вредни емисии в диапазона 3,5 -26 т до 2035 г., и да забрани продажбите на въпросните до 2040 г., от HVS смятат, че с водещата си технология имат потенциал да играят решаваща роля в процеса за намаляване на емисиите.

Компанията е предначертала пътя си към пазара. В допълнение към осигуреното финансиране от Advanced Propulsion Centre, Innovate UK, Scottish Enterprise and Energy Technology Partnership, стратегически инвестиционен партньор на HVS е корпорацията за бензиностанции и хранителни стоки - EG Group, предлагаща и инфраструктура за зареждане с водород,с голяма клиентска база автопаркове и с потенциал за глобално мащабиране на проекта.

Джавад Куршийд, главен изпълнителен директор на HVS, споделя: „Имаме удоволствието да разкрием нашия 40-тонен тежкотоварен камион. Този високо технологичен демонстрационен автомобил показва новаторски дизайн на водородно-електрически камион с усъвършенствана технология за задвижване. Нашите тежкотоварни камиони с нулеви емисии ще играят ключова част в декарбонизирането на логистичния сектор.“

Според Куршийд водородът е идеалното гориво за транспортната индустрия, защото предлага възможности за пробег за дълги разстояния и бързо зареждане, благодарение на лесното интегриране на станциите в съществуващите ключови транспортни мрежи.

„Нещо повече, ние ще снабдим нашите клиенти с най-модерния тежкотоварен автомобил в сектора, гарантиращ положителна промяна в шофирането и в ефективността“, добавя той.

Разбиване на стереотипите

Влекачите на HVS ще бъдат изградени върху изцяло ново шаси, проектирано вътрешно около водородното задвижване. Самото задвижване се състои от водородни цилиндри под налягане, горивни клетки, система за съхранение на енергия и електрифициран заден мост.

Вътрешният дизайн е на Пийт Кларк, който има богат опит в проектирането на автомобили за работа. Крайният резултат е уникален камион с иновации във външния вид, производителността, ефективността, теглото, обхват, консумация, поддръжка и ползи от жизнения цикъл. Показаният демонстрационен модел, според производителя, е със значително подобрена аеродинамика в сравнение с настоящите марки камиони, използващи двигател с вътрешно горене.

Сред останалите предимства на влекача на HVS се изтъкват подобрената горивна ефективност при пътувания на дълги разстояния и пространствената ергономичност на кабината, включително с по-добър достъп и повече място при контролния панел, „да не говорим за водещата в сектора естетичност“.

Производителят се е погрижил за комфорта на водача и за намаляването на нивата на стрес, като всичко това следва да допринесе за по-безопасно и ефективно оперативно изживяване. Освен това камионът „вдъхва доверие“, тъй като водачът веднага ще разбере, че е в крак с най-новите технологии.

Най-съвременният пакет горивни клетки

Задвижването на превозното средство на HVS работи със система от горивни клетки и система за съхранение на енергия, разпращаща електричество към електрически мотор, който от своя страна предава мощност към колелата. Влекачът използва KERS (система за възстановяване на кинетична енергия), за да възстанови изразходваната енергия при спиране и докато намалява скоростта си.

Интегрираното задвижване на HVS се контролира от усъвършенствана система за управление „SEMAS“, която следи взаимодействието между водачите и системите за управление с цел да осигури първолкасна горивна ефективност и издръжливост.

Производителят разяснява, че горивната клетка на камиона позволява по-дълъг пробег, по-висока товароподемност и по-бързо зареждане, отколкото електрическата батерийна технология на батерии. Времето за зареждане е сравнимо с това при дизела, или около 20 минути за пълнене на резервоарите за водород под високо налягане.

Именно в сегмента на тежкотоварните автомобили за превози на дълги разстояния водородните горивни клетки имат най-много предимства. Единствената емисия от автомобила е водна пара, което означава, че няма вредни емисии на парникови газове от какъвто и да е вид.

Голям пробег и бързо пълнене с гориво

В зависимост от спецификата на пътуването – маршрутът, пътните условия и стила на шофиране, камионът на HVS има капацитет да измине до 370 мили, или 600 км.

Автомобилите, задвижвани с водород, не се нуждаят от зареждане като електрическите превозни средства, захранвани с батерии. Използва се водороден газ, съхраняван под налягане във водородни бутилки. Зареждането с гориво отнема много по-малко време от зареждането на еквивалентен батериен автомобил и е сравнимо със зареждането на дизелов камион (15 до 20 минути). В обозримо бъдеще много станции за зареждане с водород ще бъдат разположени в Европа на съществуващата инфраструктура за автомобили за работа. Помпите ще използват дозатори, много подобни на конвенционалните бензинови и дизелови, но с различна дюза.

Повече по темата четете в следващия брой на сп. КАМИОНИ.

<< Обратно към новините