HVS разработва британски тежък водородно-електрически камион
Hydrogen Vehicle Systems (HVS), компания, разработваща иновативни превозни средства с нулеви емисии задвижвани с водород за превози на дълги разстояния, изложи своите планове за влизане в индустрията за превоз на товари с новопроектиран водороден тежкотоварен камион.
Представяйки своето водородно задвижване под формата на 5,5-тонен технологичен демонстрационен влекач, HVS прави отправка към планирания 40-тонен HGV камион с нулеви емисии. Целта на компанията е това да бъде първото водородно-електрическо тежкотоварно превозно средство, проектирано и разработено в Обединеното кралство, което ще бъде пуснато на пазара.
Основана през 2017 г. в Глазгоу, HVS се фокусира върху проектирането и разработването на задвижвани с водород автомобили за работа с нулеви емисии. Компанията се състои от специалисти в индустрията с богат опит в областта на автомобилостроенето, енергетиката, водородните технологии, силовата електроника, устойчивостта и управлението на околната среда.
С целите на британското правителство да ограничи продажбите на тежкотоварни автомобили с ненулеви емисии в диапазона 3,5 -26 т, което трябва да влезе в сила до 2035 г. или по-рано, и спирането на всички продажби на нови тежкотоварни автомобили с ненулеви емисии до 2040 г., HVS и неговата технология имат потенциал да играят решаваща роля за постигане на целите за намаляване на емисиите.
Компанията има дефиниран път към пазара. В допълнение към финансирането от Innovate UK, Scottish Enterprise and Energy Technology Partnership, стратегическият инвестиционен партньор в HVS е корпорацията за бензиностанции и хранителни стоки, EG Group, предлагаща инфраструктура за зареждане с водород, клиентска база на флота и потенциал за глобално мащабиране.
Влекачите HVS ще бъдат изградени върху изцяло ново шаси, проектирано вътрешно около водородното задвижване, което се състои от водородни цилиндри, работещи под налягане, горивни клетки, система за съхранение на енергия, и eAxle.
Предимствата на камиона включват подобрена горивна ефективност при пътувания на дълги разстояния и подобрена пространствена ергономичност в кабината, включително по-добър достъп и повече място за контролите, както и водеща в сектора естетика.
Помислено е за комфорта на водача, нивата на стрес са намалени, което допринася за по-безопасно и по-ефективно оперативно изживяване. Водачът ще е наясно, че той или тя е в крак с най-новите технологии.
Задвижването на превозното средство на HVS използва система от горивни клетки и система за съхранение на енергия заотвеждане на електричество към електрически мотор, който предава мощност към колелата. Той използва KERS (система за възстановяване на кинетичната енергия), за да възстанови енергията при спиране и докато камионът намалява.
Интегрираното задвижване се контролира с усъвършенстваната система за управление на HVS „SEMAS“, която ще осигури водеща в класа си горивна ефективност и издръжливост, което допринася и за постигане на ниска цена на притежание, сравнима с тази на настоящите дизелови приложения.
Горивната клетка позволява по-дълъг обхват, по-висока товароподемност и по-бързо зареждане, отколкото би било възможно само с помощта на литиево-йонна технология за батерии - обичайното време за зареждане е сравнимо с дизел. Именно в сегмента на тежкотоварните автомобили за дълги разстояния водородните горивни клетки предлагат най-много предимства.
Единствената емисия от автомобила е водна пара, което означава, че няма вредни емисии на парникови газове от какъвто и да е вид. В зависимост от пътуването – маршрутът, пътните условия и стила на шофиране – HGV на HVS има капацитет за пробег над 500 км.
В преследване на максимална ефективност на шофирането, се разработва усъвършенствана система за контрол мониторинг на взаимодействията между водача и системите за управление, наречена SEMAS. Тя значително ще намали разхода на гориво, увеличавайки пробега на автомобила.
Автомобилите, задвижвани с водород, не се нуждаят от зареждане като електромобилите, захранвани с батерии. Те се зареждат с водороден газ, съхраняван под налягане във водородни бутилки. Зареждането с гориво отнема много по-кратко време от зареждането на еквивалентен батериен автомобил, и е сравнимо със зареждането на камион с дизел. Много станции за зареждане с водород ще бъдат разположени на съществуващите бензиностанции и ще имат помпи, които изглеждат много подобни на конвенционалните бензинови и дизелови, но ще са с различна дюза.