Новият MAN Lion's City 10 E

27.10.2022

Новият MAN Lion's City 10 E

Новият електрически автобус MAN Lion's City 10 E бе представен от MAN Truck and Bus по време на събитието MAN eMobility Experience в Мюнхен през октомври.



На тестовата си писта край Мюнхен MAN Truck and Bus разкри последните новости около електрификацията на автобусите си, както и стратегията си и проектите, по които работи в посока на градски транспорт с нулеви емисии.



Един ден от събитието бе отделен за членовете на международното жури Автобус на годината, срез които и представител на списание КАМИОНИ. А електрифицираните автобуси на MAN бяха на разположение за тестови шофирания на пистата.

Малък електрически лъв
С новия 10,5 -метров градски мидибус MAN Lion's City 10 E MAN Truck & Bus обяви, че завършва серията си от електрически автобуси Lion's City E. Сега тя се състои от електрически автобуси с дължина 10,5 м, 12,2 м и 18,1 м. А новият електрически лъв идва с впечатляващ капацитет на батерията от 400 кВтч и заявка за пробег с едно зареждане от 300 км. В същото време диаметърът на завой от 17,2 м е сред най-малките в сегмента на мидиавтобусите. Производството на новия Lion’s City 10 E ще започне в полския завод за градски автобуси MAN в Стараховице, Полша, в началото на 2023 г.



Според MAN, размерът определено има значение – особено при градските автобуси, а 10-метровите автобуси ще стават все по-важни в бъдеще. Стъпвайки на ходовата част на стандартните 12-метрови автобуси, те имат същата товароносимост и почти същия капацитет за пътници. В същото време са по-леки, по-ефективни и по-маневрени – все характеристики, които са важни при електрическата мобилност в градовете.

Lion's City 10 E е базиран на модулната система на неговия по-голям брат - Lion's City 12 E, който е актуалният Автобус на годината 2023. Ширината, височината и надвесите са непроменени, както и концепцията за задната част, където липсва кула на двигателя и са осигурени четири седящи места повече от конкурентите в този сегмент.

Намалена е само общата дължина – чрез скъсяване на колесната база от около 6 на 4,40 м, като от това са спестени и 350 кг от собственото тегло. Така при салон с две врати автобусът предлага място за до 33 седящи или до 80 пътници общо, както и за инвалидна количка. При три врати седящите места са 29 места, придвижването на пътниците се подобрява значително. С това май се изчерпват разликите с 12-метровата версия.



Новият MAN Lion's City 10 Е предлага цялото оборудване и всички технологии, познати от по-дългите модели на марката - съвременни системи за безопасност като ESP, асистент за завиване с активно предупреждение, ярки LED фарове през деня и базирана на камери система за обратно виждане MAN OptiView. Новият модел използва доказаните литиево-йонни батерии (NMC) на групата, които се отличават с висока енергийна плътност и дълъг експлоатационен живот. Монтирани са на покрива, като могат да бъдат четири или пет.

При 5 батерии капацитетът е 400 кВтч, от които 320 кВтч (80 %) са използваеми, а обещаният пробег с едно зареждане е до 300. При четири батерии показателите са съответно 320 кВтч, от които 250 кВтч – използваеми и пробег – до 235 км. Зареждането на 10-метровия eBus, подобно на 12-метровите и 18-метровите версии, става в депото чрез CCS конектор от станция с мощност до 150 кВт.

Пълното зареждане на четири батерии отнема по-малко от два часа и половина, а автобусът с пет батерии се нуждае от около три часа. Задвижването се осъществява от същия централно разположен електродвигател, както при по-дългите версии. Пиковата му мощност е 240 кВт (326 к.с.), а продължителната мощност - 160 кВт (217 к.с.).



На пистата в Мюнхен се убедихме, че новият малък лъв е наистина пълноценен автобус. Усещането от шофирането му и пътуването с него са същите, както и при Автобус на годината 2023. Той е пъргав, безшумен, комфортен, с плавна возия… Салонът е просторен, светъл и приветлив, а използваните в него материали – качествени и добре напасвани.

И още новости
За шофиране на пистата в Мюнхен на разположение, разбира се, бяха и 12-метровата, и 18-метровата (снабдена с две двигателни оси) версии на електрическия MAN Lion’s City Е. По този начин MAN Truck & Bus демонстрира подобренията по електрическите си автобуси, върху които се работи постоянно. Целта е на операторите да бъде осигурена възможно най-добра подкрепа в ежедневната работа чрез нови технологии и индивидуални решения.

Възприети са вече две стратегии за използване на батериите, като се предлагат различен брой пакети. Така се постига максимален пробег от 350 км или надежден пробег от 270. Новата климатична инсталация работеща с CO2 и подобрената отоплителна верига обещават още по-голяма ефективност.



А другата голяма новост на пистата в Мюнхен беше версията на междуградския модел MAN Lion’s Intercity LE с нисък вход, която вече се предлага и като мек хибрид - MAN EfficientHybrid, за градски и крайградски операции. Моделът ще покрива дължини 12,44, 13,5 и 14,46 м. Деветлитровият, шестцилиндров дизелов двигател D1556 LOH се предлага с мощност от 280 к.с. (206 кВт), 330 к.с. (243 кВт) и 360 к.с. (265 кВт), с максимален въртящ момент от 1200 до 1600 Нм. Силовият агрегат работи с горива FAME, хидрогенирани растителни масла и синтетични горива (XtL) без допълнителна адаптация. Предавателната кутия е автоматична - ZF EcoLife 2 или Voith DIWA.6.



В Мюнхен домакините от MAN представиха и цялостната – холистична подкрепа, която вече предлагат на потребителите на електрифицирани автобуси. Тя включва всичко – от планиране и проектиране на зарядна инфраструктура през изграждането й до планиране на линии, маршрути и следенето на работата на автопарка и организацията на графиците за експлоатация и зареждане. Представена бе и мегаватова зарядна станция за автобуси и камиони от партньора ABB.

Лъчезар АПОСТОЛОВ
Мюнхен – София

<< Обратно към новините