Scania представи новата си гама двигатели Super
Премиерата на новата гама двигатели Scania Super, както и на още редица иновативни продукти и услуги на шведския производител, бе разделена на два основни етапа.
Атрактивното онлайн представяне на новостите при Scania беше през първата половина на ноември, което беляза и старта на новия дигитален портал на Scania, съдържащ полезна информация за потребителите. След това, в средата на същия месец, от компанията организираха и събитие на живо за представителите на специализираните медии в централата си в Сьодертеле, Швеция. На събитието присъства и редактор от списание КАМИОНИ.
Бъдещето е тук и ето как изглежда
Процесът по създаването на Scania Super е продължил 5 години и е несравнимо научно и инженерно постижение при двигателите с вътрешно горене, а инвестицията е за над 2 млрд. евро. Според производителя, новите двигатели предлагат най-добрата горивна икономичност и то по устойчив начин. Двигателите са по-здрави и имат по-дълъг експлоатационен живот. Всичко е създадено така, че да спомага за максимална икономия на гориво. От компанията заявяват, че постигнатите икономии ще бъдат 8% и дори повече в някои случаи. Новата гама двигатели включва най-новите технологии и притежава изключителни горивни характеристики за транспортната индустрия. Или както казват от Scania, бъдещето е Super!
Първоначално 13-литровият дизелов двигател Scania Super ще се произвежда с четири различни нива на мощност при Евро 6 - 420, 460, 500 и 560 к.с., което го прави подходящ за много различни приложения.
Работният обем на новите редови 6-цилиндрови двигатели на Scania е 12,74 л, а степента на сгъстяване е 23:1. DC13 176 предлага максимална мощност от 420 к.с. при 1800 об./мин и максимален въртящ момент от 2300 Нм. DC13 175 е с 460 к.с. максимална мощност при 1800 об./мин и 2500 Нм максимален въртящ момент. DC13 174 има 500 к.с. максимална мощност при 1800 об./мин и максимален въртящ момент от 2650 Нм. DC13 173 предлага максимална мощност от 560 к.с. при 1800 об./мин и 2800 Нм максимален въртящ момент.
Генерална новост при двигателите Super e цялата цилиндрова глава, която заменя шестте отделни глави при предишното поколение 13-литрови силови агрегати на шведския производител. Това може да се обясни с факта, че новите двигатели вече са с два горно разположени, а не със странично позициониран разпределителен вал. Новите двигатели на Scania имат и внимателно проектирани всмукателна и изпускателна системи, които осигуряват добър поток през двигателя. Турбината и интерфейсът към колектора са оптимизирани по същата причина. Пиковото налягане вътре в цилиндрите вече е 250 бара, което заедно с оптимизираните инжектори осигурява много добро и пълно използване на енергията от горивото.
При постигане на горивна ефективност и висока мощност предизвикателства са свързани с емисиите на NOx – високите температури могат да доведат до неприемливи нива на NOx. Scania се справя с това чрез Scania Twin SCR. Системата за двукратно впръскване на Adblue бe въведена за пръв път в новия V8 през 2020 г. Чрез инжектиране на първата доза AdBlue към турбокомпресора, непосредствено след клапата на моторната спирачка, където изгорелите газове са все още много горещи, драстично се увеличава общата ефективност на системата за последваща обработка. Втората доза се инжектира на обичайното място в системата за последваща обработка. Филтърът за твърди частици, който е разположен между двата SCR катализатора, се регенерира без допълнително впръскване на гориво към изпускателната система. Новата система за последваща обработка на отработените газове на Scania е много компактна и може да се монтира в три стандартни позиции за повишена гъвкавост при надстройчиците. Може да се поръча с различни посоки на изхода с по-ниска изходяща скорост благодарение на по-големия отвор, което намалява проблемите с праха.
Scania ProCare
ProCare е друга нова премиум услуга на Scania, която ще намали непланираните престои до нула. Тази система се фокусира върху подновяване на компонентите, преди да се повредят. Отчетите за състоянието на автомобила непрекъснато се оценяват от производителя.
Новата услуга на Scania се въвежда на европейските пазари след успешна пилотна програма в Швеция и Полша. ProCare е приложима за всички камиони Scania, произведени от 2019 г. нататък. Основата на услугата е това, че свързаните с ProCare камиони редовно съобщават за техническото си състояние, което предизвиква превантивни действия и подновявания от страна на Scania.
Дигитални огледала и нови интериорни опции
Заедно с новото задвижване и услуги, Scania въвежда и няколко функции и опции за своите камиони. Най-забележимата промяна е новата система на Scania Mirror View Camera (SMVC), чиито уникални решения извеждат интерфейса човек-машина по отношение на цифровите огледала на съвсем ново ниво. Актуализирана линия от тапицерия и цветови схеми за интериора и четирите различни опции за легла са сред другите нови артикули, предлагащи допълнителен комфорт на водача.
Scania също така въвежда нови текстилни опции за различните видове легла. Първокласните матраци ще имат изцяло черни текстилни плотове, докато другите две легла ще имат калъфи с тонирани шарки. Сгъваемата маса от страната на пътника също е преработена, което води до по-елегантен и по-модерен вид.
Мартин Славчев
Сьодертеле-София
Всичко за премиерите на Scania четете в декемврийския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн на www.transport-press.bg