Hyundai H350: Тигърът е готов за скок

сп. Камиони, 2016, бр. 10
08.12.2016

Hyundai H350: Тигърът е готов за скок

Hyundai H350 e първият голям ван на корейския производител. Прототипът му бе представен още през септември 2014 г. по време на изложението IAA в Хановер. Моделът вече се предлага на нашия и на европейските пазари, а списание КАМИОНИ направи първия му тест в България.

През 2016 г., освен че бе звезда на щанда на компанията в Хановер, H350 бе и сред участниците в надпреварата за наградата Международен ван на годината 2017, като достигна до финалното гласуване между петте най-сериозни конкуренти. Като "новобранец" в сегмента през тази година H350 не спечели престижната награда. Но достигането на корейския тигър до финалната петица си е изключително постижение за чисто нов модел, при това от производител, който сега нагазва в дълбоките конкурентни води на горния лекотоварен клас в Европа.

Очакванията
Да, преди години на нашия пазар се предлагаха леки камиони Hyundai, но сега говорим за сегмента на големите ванове, в който запазена територия имат всички големи европейски производители, трупали десетилетия опит и имащи в гамите си десетки товарни и пътнически варианти на големи ванове. С какво ще им се противопостави H350? Списание КАМИОНИ имаше възможността да провери това, след като Индустриал Комерс, официален представител на Hyundai Motor Company за България, ни предостави за тест товарен вариант на новия ван H350.
Изпреварвайки събитията, ще кажем, че на пътя от София до Плевен и обратно, при това в отвратително за шофиране време, при непрестанен дъжд и вятър, ненатовареният Hyundai H350 се представи отлично.

Тестовият автомобил
Предоставеният за тест автомобил бе товарен ван със закрит фургон – вариант с дълга колесна база (3670 мм) и обща габаритна дължина 6195 мм. Габаритната височина (версията ван е само с висок покрив) е 2690 мм, а общата ширина - 2038 мм, а с огледалата - 2436 мм. Собственото тегло на дългата версия е 2240 кг. Когато се прибави товароносимостта от 1260 кг, се вижда, че допустимата максимална маса е точно 3,5 т. Тя е същата и при късата база и при шаси-кабината (също предлагана с две колесни бази), но там товароносимостта е по-голяма. Тук се вижда идеята на производителя да атакува с новия си продукт най-търсения сегмент (около 80 %) при големите ванове - този до 3,5 т, в който товароносимостта е задоволителна, а в същото време габаритите позволяват маневреност, като превозното средство може да се управлява от водач с категория В.

При H350 допустимата максимална маса е по-висока само за пътническата версия, където тя достига 4 т, но за там така или иначе се изисква категория D заради броя на местата, който е над 8+1.

Тестовият ван бе оборудван с дизелов Common Rail двигател 2,5 CRDI DOHC 16V с работен обем 2,5 л, 16 клапана на цилиндър, максимална мощност от 170 к.с. и максимален въртящ момент от 422 Нм. Това е по-мощният от двата предлагани силови агрегата. Другият е със същия работен обем, но мощността е 150 к.с., а моментът - 373 Нм. Съединителят е с двумасов маховик, а предавателната кутия е 6-степенна механична. H350 се предлага само със задно предаване - нещо, което говори за сериозността на амбициите за присъствие в сегмента.

При теста на пътя наличната мощност и въртящ момент на двигателя се оказаха предостатъчни за ускоряване, поддържане на максимална скорост и уверено преодоляване на наклони. Силовият агрегат реагира бързо при нужда от рязко ускорение, а на стрелката на оборотомера не се налага да превишава 2000 об./мин. Още повече, че при около 1900 об./мин на дисплея на арматурното табло се появява стрелка, подсещаща водача да премине на следващата предавка.

Предният мост при H350 е разчетен за натоварване 1850 кг, а задният - за 2250 кг. Окачването отпред е независимо - тип Макферсън с напречна стабилизираща щанга, а задното окачване е на параболични листови ресори, също с напречна стабилизираща щанга. Спирачките с ABS са дискови отпред и отзад, а колелата са 16-инчови, оборудвани с гуми 235/65 R16. резервоарът за гориво е 75 л.

Дизайн и комфорт
Външният дизайн е модерен и в духа на съвременните тенденции при вановете. Кристалните фарове, регулируеми по височина, предните дневни LED-светлини и светлините за мъгла подчертават това, а предната хексагонална решетка показва принадлежността към марката. Любопитен детайл са интегрираните в двата края на предната броня стъпала за достъп до предното стъкло. Задната част също е в тон с модерните схващания в сегмента, а третата стоп-светлина е изнесена високо.   

Оборудването на кабината е с доста екстри и на доста високо ниво. Многофункционалният волан е с приятна тапицерия от изкуствена кожа и може да се регулира по височина и дълбочина. От него с бутони се управляват функциите на информационния дисплей и автопилотът. Приборният  панел е с добре подредена и разпознаваема информация. Всички уреди за управление са разположени интуитивно, ергономично и на удобни места. Върху централната конзола са дисплеят за вграденото радио с USB-вход и управлението на отоплението и климатика. В по-високото ниво на оборудване H350 е с 8-инчов цветен дисплей на централната конзола, който се използва и за навигация, и за камерата за обратно виждане. В нашия случай камерата за обратно виждане бе вградена в централното огледало и се активираше при включване на задна предавка. Работи с картина и звук и е особено полезна при маневри предвид дължината на превозното средство.

Особено приятно впечатление прави седалката на водача. Тя е с хидравлично окачване, снабдена е с функции за регулиране във всички посоки, включително и според теглото на водача. Вътрешната ширина на кабината от 1582 мм позволява конфигурация на седящите места 2+1. Просторът е дал възможност да бъдат обособени 25 отделения за съхранение на вещи с различна големина и три извода за ток с напрежение 12 В. С комфорта, практичността, качеството на използвани материали и изработка кабината създава комфорт, характерен за бизнес офис. В същото време видимостта за водача навън е отлична. Неслучайно от Hyundai казват, че това е лекотоварният автомобил с най-добра видимост встрани. Към удобствата трябва да прибавим централното заключване, безключовото отваряне на товарния отсек, електрическите стъкла и огледала...

При шофиране усещането е като при управление на лек автомобил. Ванът е изключително удобен дори и за високи над 1,90 м водачи и е приятен за шофиране, а управляемостта и маневреността са отлични. Справка - впечатляващият диаметър на обратен завой от 12,9 м при дълга база и 12 м - при къса.

Безопасност
Активната и пасивна безопасност включват въздушна възглавница за водача и пътник, система за самопритягане на коланите, асистентите на водача EBD, ABS, TCS, ESC, HBA, HAC, ROM, EDC, ESS. Активната система за динамичен контрол VDS (Vehicle Dynamic Control) предпазва автомобила от поднасяне и загуба на стабилност на пътя, като комбинира всички електронни асистиращи системи и задейства необходимите в момента колесни спирачки. И наистина, при движение по магистралата към Правец въпреки мократа настилка, силния страничен вятър и празния фургон нашият H350 запазваше стабилност дори при скорост 140 км/ч. 

Пасивната безопасност е осигурена от здрава рама, като три четвърти от нея са изработени от високоякостна стомана. За 98 на сто от каросерията е използвана легирана стомана, а цялата структура е галванизирана преди боядисването. Каросерията, кабината, подът на автомобила, арките на калниците са с шумопоглъщащо покритие, което тушира до голяма степен шумовете, характерни за движението на празен фургон.

Товарното пространство
Тестваната от КАМИОНИ дълга версия на товарния ван предлага товарно пространство от 12,9 куб. м., за което производителят отбелязва, че е най-доброто в класа. Дължината на товарния отсек е 3780 мм (3100 мм при къса база), а фургонът побира точно 5 европалета. H350 с къса колесна база може да натовари 4 европалета, а товарният му обем е 10,9 куб. м.

Максималната височина на товарния отсек е 1996 мм, ширината му е 1796 мм, а тази между калниците - 1380 мм. Височината на светлия отвор на вратите е 1810 мм, като страничната плъзгаща врата е с впечатляваща ширина от 1280 мм, а задната двукрила е широка 1550 м и двете й половини се отварят на 270 градуса. Товарната височина на фургона е 690 мм.

Не са малко решенията, с които е оптимизирано и направено по-ефективно товарното пространство. Като се започне от преградната стена към кабината, която е равна и без изпъкнали зони и позволява пълно използване на товарната дължина по цялата ширина и височина на фургона. Оборудването на товарното пространство включва и лампа за осветление, горен рафт за товар, анкерни релси за товарене, 14 точки за укрепване на товара, странично и задно помощно стъпало...

В заключение ще кажем, че европейските производители на големи ванове не бива да са спокойни, защото от изток идва сериозен конкурент, който е събрал и отсял по най-практичния начин най-доброто от целия световен опит в сферата на големите ванове. А за това говорят и гаранционните условия, с които се предлага новият Hyundai H350. Клиентите могат да избират между тригодишна пълна гаранция без ограничение в пробега или петгодишна пълна гаранция с ограничение на пробега до 200 000 км.   

Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините