Volkswagen Crafter – aвтомобил за много работа
сп. Камиони, 2012, Бр. 6
03.08.2012
Volkswagen Crafter e най-тежкият от лекотоварната гама автомобили на популярния немски производител. Моделът се ползва сред потребителите с цялото доверие на доказаната марка. И, изглежда, го оправдава. През 2011 г. на пазара излезе второто поколение на лекотоварния автомобил. Тук обаче ще стане дума за първата му версия, пусната на българския пазар през 2007 г., от която по пътищата в България се движат над 700 автомобила

Volkswagen Crafter e най-тежкият от лекотоварната гама автомобили на популярния немски производител. Моделът се ползва сред потребителите с цялото доверие на доказаната марка.
И, изглежда, го оправдава. През 2011 г. на пазара излезе второто поколение на лекотоварния автомобил. Тук обаче ще стане дума за първата му версия, пусната на българския пазар през 2007 г., от която по пътищата в България се движат над 700 автомобила
История на модела
Volkswagen Crafter е качен на производствената линия през 2006 г. На българския пазар се продава от 2007 г. Оттогава до 2011 г. официалният


Гамата
Най-тежкият от лекотоварната гама на Volkswagen покрива диапазона на максимално допустима маса от 3,5, 4,6 и 5 т. Автомобилът е само със задно предаване и 16-инчови колела. Гумите отзад на 5-тонната версия са двойни (при 4,6 тона – суперсингъл), а разнообразието от варианти е голямо. При фургоните се произвеждат 8 варианта. На практика, казва Мартин Бърнев, търговец от София Изток, най-малкият вариант с къса база и фургон с товарен обем 7,5 м3 не се предлага у нас, тъй като по параметри се застъпва с горната част от гамата на Transporter. Оттам нататък обаче следват средна и дълга база, дълга база с удължен заден надвес, нисък, среден и висок таван.

Вариантите за товарен обем са – 9, 11, 11,5, 14, 15, 15,5 и 17 м3. Обикновено в България най-търсени са Crafter Kasten с товароносимост до 3,5 т и товарен обем 14 м3, с товароносимост 4,6 т и обем 14 м3, както и най-тежката версия – 5 т и 17 м3. Любопитното е, че петтонният вариант може да бъде поръчан с максимално допустима маса по документи до 3,5 т и да бъде управляван с категория В.
При шаси-кабините с надстройки разнообразието също е голямо: 3 колесни бази, 6 дължини и 2 ширини на товарното помещение плюс общо 7 варианта на товарната площ. Кабините са единична с 2+1 места и двойна – 6+1 места. И тук най-малкият Crafter не се предлага в България. А сред най-търсените варианти е двойна кабина с дълга база. Обикновено изпълнението с единичната шаси кабина се доработва в България, като се монтират специализирани надстройки.
Volkswagen Crafter има и пътнически изпълнения с от 9+1 до 19+1 места – при петтонната версия.
Двигателят
Crafter идва през 2007 г. с редови 5-цилиндров дизелов двигател Common Rail на Volkswagen с работен обем 2,5 л,
който покрива нормите Евро-4. Мощностният ред включва версии с 90 к.с., 110 к.с., 136 к.с. и 163 к.с. Ограниченията на Евро-4 се постигат с EGR и

Според Борислав Димитров, ръководител на сервиза на Порше София Юг, двигателят 2,5 е изключително надежден и безпроблемен. В практиката си е срещал Volkswagen Crafter на пробег и над 850 000 км без никакви сериозни намеси по силовия агрегат. Повечето автомобили, които се обслужват в сервиза на Порше София Юг, са на пробег около 200 000 км. Двигателят работи стабилно. Проблеми с електрониката и горивната уредба липсват, не са наблюдавани случаи на прегряване, течове и повтарящи се дефекти. Сервизните интервали за обслужване са по избор, в зависимост от условията на експлоатация. Фиксираният е на пробег от 20 000 км и се прилага предимно при градски режим на работа. Удълженият е до 40 000 км пробег – предимно за извънградски движение. Моторното масло, предписвано от производителя е VW 50700 – синтетично. В България предпочитани са двигателите с мощност 136 к.с.
Силово предаване
Сервизните специалисти не са отчели сериозни повреди и намеси и по силовото предаване на Volkswagen Crafter. Колкото и условно да е и да

Предавателната кутия стандартно е 6-степенна, механична, а като опция се предлага автоматизираната Shiftmatic. За времето, откакто Volkswagen Crafter е в употреба, не са наблюдавани никакви проблеми с механичната предавателна кутия.
При карданното предаване единствено при най-дългите версии на около 200 000 км пробег е имало смени на висящи лагери. Никакви проблеми не създават и главното предаване, диференциалът, полуваловете и колесните лагери.
Окачване и ходова част
Типично за немски автомобил ходовата част и окачването са сред най-силните страни на Volkswagen Crafter. Окачването отзад е на два полуелиптични ресора и амортисьори. Отпред ресорът е един и е


Volkswagen Crafter е сред най-търсените лекотоварни автомобили на вторичния пазар, казват специалистите. Въпреки че цената му там е сравнително висока, моделът се харчи бързо. И все пак при покупка на употребяван Volkswagen Crafter трябва да се обърне внимание на определени детайли, казват сервизните специалисти. Външните белези в случая не са най-важното. По-важно е да се чуе двигателят, да се усети съединителят и плавността на хода. Най-сигурното си остава диагностика в оторизиран сервиз на марката. От самото начало оторизираната дилърска мрежа у нас има компютърна връзка с глобалната система на немската марка и може да извади пълна сервизна история на автомобили, които идват от определени страни като Австрия, Германия, Швейцария…

МНЕНИЕТО НА ПОТРЕБИТЕЛЯ
Симеон Симеонов, мениджър автопарк в Кавен Орбико ЕООД:

Експлоатираме 12 автомобила Volkswagen Crafter, които купихме наведнъж още през 2007 г. при появата на модела. Всичките са от най-голямата, петтонна версия – със 17 м3 фургон, дълга база, удължен заден надвес, висок таван и двигател с мощност 163 к.с.
Към Crafter се насочихме, защото в един момент ни трябваха много автомобили от такъв тип. Оказа се, че тогава у нас няма вносител, който може да изпълни цялата поръчка наведнъж. Затова към преобладаващите ни в автопарка автомобили Mercedes-Benz Sprinter прибавихме и Crafter. Мога да кажа, че не сме сбъркали. Впечатленията ми са много добри. Не сме имали никакви проблеми и сериозни повтарящи се дефекти по двигател, силово предаване, окачване и ходова част. Повечето автомобили са на пробег около 200 000 км. Съединител не сме сменяли. На около 140 000 – 150 000 км пробег сме подменяли тампони на стабилизиращи щанги, което си е в реда на нещата. При нашия режим на работа спирачните накладки издържат от около 50 000 км нагоре. Интересно, че въпреки честото стартиране и гасене на двигателя не сме имали никакви проблеми със стартерите.
С двигател сме имали само един по-сериозен проблем, при който се наложи смяна на целия силов агрегат. Става дума обаче за автомобил, който бяхме командировали в Босна. След около 1000 км там двигателят блокира. Направих собствено проучване, което навежда на мисълта за силно прегряване вследствие на използване на гориво с много високо съдържание на керосин. Този случай обаче показа колко безупречен е стилът на работа на Порше БГ. Получихме пълно съдействие от официалния представител на марката у нас. Новият двигател бе транспортиран от Германия до Босна и ремонтът безпроблемно бе направен в сервиз на Volkswagen там.

В заключение мога да кажа, че Volkswagen Crafter е идеален автомобил за работа. Никакви проблеми с електрониката. Безотказен при температури от минус 25 до над 40 градуса. Разходът на гориво се движи около 14 л на 100 км пробег с товар около 2700 кг.
Не на последно място е важна и сервизната мрежа, която в България е много добре организирана.