Тест: Volvo FH Electric и FM Electric - мисията е възможна
Аплодирана или отричана, електрическата мобилност си пробива път, макар и бавно, в света на тежкотоварния автомобилен транспорт. А един от основните двигатели на това е Volvo Trucks.
За това през април журналисти от Централна и Източна Европа имаха възможност да тестват на пътя гамата от тежки електрически камиони на Volvo Trucks.
Отправна и крайна точка на тестовите шофирания на гамата от тежки електрически камиони на Volvo Trucks бе световната столица на бирата – Пилзен, а главни действащи лица – един влекач Volvo FH Electric и два влекача Volvo FM Electric. КАМИОНИ имаше двама представители в тестовете, които седнаха на кормилото на електрическите камиони – Снежина Баджева, издател на списанието и член на международното жури Камион на годината и Лъчезар Апостолов, главен редактор на изданието.
Електрическата гама на Volvo Trucks
Шведската компания започна серийно производство на електрически камиони още през 2019 г. с моделите FL Electric и FE Electric, като бе една от първите марки камиони, която направи това. През есента на 2022 г. пък започна серийното производството на тежкотоварните изцяло електрически модели Volvo FH Electric, Volvo FM Electric и Volvo FMX Electric и така Volvo вече разполага с пълна гама от електрически камиони, която е и най-широката в света.
Електрическите предложения на Volvo Trucks в тежкия клас са FM, FMX и FH. Флагманът Volvo FH Electric и моделът за регионални превози и тежка дистрибуция Volvo FM Electric покриват тегловия клас до 44 т. Като влекачи са налични в конфигурации 4×2, 6×2, 6x4, а като шаси-кабина – в 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4. FH Electric се предлага с ниска спална кабина, спална кабина, кабина Globetrotter и Globetrotter XL. При FM кабините са ниска дневна, дневна, ниска спална, спална и Globetrotter.
Батериите в тежкия клас на Volvo са от 2 до 6 с общ капацитет от 180 до 540 кВтч, който осигурява пробег с едно зареждане до 300 км, при вариант влекач 4x2. Бавното зареждане става за 9,5 часа с променлив ток 43 кВт, а бързото – за 2,5 ч с постоянен ток до 250 кВт.
Силовата линия се състои от 2 или 3 електродвигателя в общ блок с познатата 12-степенна автоматизирана предавателна кутия Volvo I-Shift, настроена приоритетно да използва най-икономичните предавки от 7-ма до 12-а и с изцяло нова стратегия напервключване. Непрекъсната мощност на електродвигателите е от 330 кВт до 490 кВт (от 450 до 666 к.с.). Предлагат се три варианта на PTO – електрическо, механично и от трансмисията.
Моделът за строителни приложения FMX Electric също покрива тегловия клас до 44 т и е със същите конфигурации, характеристики и силова линия както FM Electric. Всичките електрически камиони на Volvo имат идентична конфигурация на шасито и разположените в него модули.
По време на IAA Transportation 2022в Хановер през миналата година Volvo Trucks представи изцяло нов, напълно електрически заден двигателен мост с интегриран в него електродвигател. От 2025 г. той ще замени сегашната конфигурация, която е с два или три електродвигателя, интегрирани в шасито. Това ще освободи място и тегло за повече батерии в камионите на Volvo и ще гарантира по-дълъг пробег с едно зареждане.
Камионите в теста
По време на теста в Чехия на разположение са един FH Electric и два FM Electric, които чакат заредени и сторени в центъра на Volvo Trucks в Ниржани край Пилзен. Флагманът е в композиция с аеродинамично полуремарке тип фургон на финландската марка Ekeri.
Натоварен е с добре укрепен товар, като общото тегло на композицията е над 36 т. Същото полуремарке, със същия товар тегли и единият от двата FM Electric, докато вторият е в комбинация с бордово брезентово полуремарке Kögel и е натоварен до общо тегло почти 39 тона.
Спецификациите
И трите влекача са с колесна формула 4х2. FH Electric е с колесна база 3800 мм, докато при FM Electric междуосието е 3900 мм. Силовата линия е напълно еднаква и при трите влекача и се състои от по 3 електродвигателя с обща максимална мощност 490 кВт (666 к.с.) и с максимален въртящ момент от 2400 Нм. Батериите са по 6 пакета с общ капацитет 540 кВтч. Предавателните кутии са l-Shift AT2612F. И при FH и при FM предното и задното окачване са пневматични, а задният мост RSS1244B и е с предавателно отношение на главното предаване 2,64.
Шаситата са с еднаква средна височина, а пневматично окачените кабини - Globetrotter High Sleeper Cab. Естествено при FH кабината седи малко по-високо, което - както ще усетим и видим при шофирането, не е без значение. Идентичната спирачна уредба на трите влекача включва дискови спирачки с EBS, асистент за потегляне по наклон, автоматичен контрол на спирачките на ремаркето, автоматичен спирачен асистент. Логично интериорът също е еднакъв в трите тестови влекача – кожен регулируем волан, пневматично окачена шофьорска седалка De Luxe с подгряване и пътническа седалка Comfort, тапицирани в черна кожа. Леглата са със ширина 800 мм.
При трите влекача разполагаме с богато оборудване за безопасност и в помощ на водача. На разположение са адаптивен круизконтрол с функция Stop&Go, предупреждение за дистанция от предното превозно средство, предупреждение за използване на ESP, предупреждение за опасност от челен сблъсък и аварийна спирачка, активен асистент за поддържане на лентата за движение, асистент при смяна на лентата за движение, предупреждение за неволно напускане на лентата за движение, предупреждение за избягване на страничен удар. Кормилното управление, разбира се, е електрическо - Volvo Dynamic Steering с възможност на няколко персонални настройки.
На пътя
Потегляме от центъра на Volvo Trucks в Ниржани с флагмана FH Electric. Още първото впечатление е, че електрическата версия на FH не се отличава като бордно табло, ергономия, удобства, комфорт, организация на уредите за управление от версията с ДВГ. По магистралата на запад тръгваме към Кодова Плана, където ще бъде първата смяна на камионите.
36-тонната композиция напредва уверено, а ние следим показанията на приборния панел. Той е дигитален, като на практика е модифициран надграден вариант на клъстера от конвенционалния FH. Предоставя информация за избрания режим на силовата линия, предавката на която сме в момента, средния разход на енергия, за изразходваната до момента енергия, оставащия заряд в батерията, моментния разход, рекуперацията на енергия…
При шофирането силовата линия е в режим Standart, при който можем да изискаме от електродвигателя мощност до 466 к.с. Останалите два режима са Performance, при който на разположение е пълната мощност от 666 к.с, но пробегът с едно зареждане е по-малък и Range, когато имаме на разположение само 373 к.с. и съответно – най-голям пробег. Режимите се избират от бутон до скоростния лост. По магистралата управляваме на круизконтрол при зададена скорост на движение от 85 км/ч.
Натрупаният висок среден разход на енергия заради потеглянето и градското движение в началото бързо започва да се топи и стойностите влизат в очакваните оптимални граници. За това се грижат и системите на автомобила. При продължително спускане, когато това позволява, I-roll функцията поставя предавателната кутия в неутрално положение и използваме за движение кинетичната енергия на композицията. Системата за предвиждане I-see пък знае и следи топографията и оптимизира превключването на предавките според нея, като избира най-подходящия момент за това.
В Кодова Плана е време за първата смяна на камионите. Тук сядаме на кормилото на композицията от Volvo FM Electric с полуремарке Kögel. Потегляме на северозапад, успоредно на немската граница, по посока на Хеб. При шофирането и поведението на FM Electric на пътя няма особени разлики от FH Electric. Водачът седи малко по-ниско, уредите за управление, интелигентните системи и принципите на шофиране са същите. След магистралата идва ред на двупосочен двулентов път с изкачвания, спускания, завои, населени места... Тук, на моменти изключваме круизконтрола и управляваме ръчно - само педала на газта.
Сега си проличава важността на лоста от дясно на кормилната колона - там, където при камионите с ДВГ, обикновено е лостът за управление на ретардера. При електрическите камиони на Volvo това моторна спирачка, която има важна роля в рекуперацията на енергия в батерията. Има три положения. По подразбиране е в най-горното – „А“ (Auto), на което управляваме. В този случай при отпускане на педала на газта няма почти никаква рекуперация, но камионът не забавя ход и не хабим енергия за последващо ускоряване. Ако обаче в даден момент преценим, че скоростта ни е висока, достатъчно е да чукнем отривисто педала на спирачката. Композицията забавя ход, а рекуперацията започва и продължава докато не подадем отново газ.
Средното положение на лоста е „0“. При него нямаме никаква рекуперация, независимо дали отпускаме газта или чукваме спирачката и зареждането на батериите стартира единствено при сериозно натискане на педала на спирачката. Третата позиция е „1“. Когато в движение изберем това положение, имаме функция, подобна на спиране с ретардер при конвенционалните камиони, като в същото време върви и рекуперация на висока степен. Ако оставим лоста в това положение и подадем газ рекуперацията спира, а камионът ускорява нормално. Зареждането на батериите и забавянето са осезаеми обаче при всяко отпускане на педала на газта. Функцията е известна като „управление с един педал“ и е полезна при натоварен трафик с чести спирания и потегляния.
Пак в Кодова Плана правим нова смяна на камионите. Вече сме зад кормилото на FM Electric с аеродинамичното полуремарке Ekeri. В последния участък от маршрута по магистралата към Пилзен имаме предимно спускане. Тук не само значително подобряваме разхода, но и вдигаме леко процента оставащ заряд в батериите. Виждаме, че автоматичната рекуперация е особено полезна, когато напускаш магистралата. При наближаване на изхода чукваме педала на спирачката. Камионът започва да спира, рекуперацията пълни батерията и композицията влиза с безопасна скорост в отклонението.
Трите композиции достигат до центъра на Volvo Trucks в Ниржани, като в батериите си връщат между 28% - при FH и 19 % - при FM от енергията. Сега е време за отчета на резултатите от флийт системата на Volvo Trucks и за зареждане на камионите на монтираната тук зарядна станция с мощност 300 кВт.
Кой спечели вътрешното първенство на Volvo Trucks по ефективност - в майския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.
Видео от теста очаквайте в канала на Българска Транспортна Преса в YouTube и в профилите на списание КАМИОНИ във Facebook и на Българска Транспортна Преса в LinkedIn.
Пилзен – София
Екип КАМИОНИ