БГ Тест: Дигиталният лъв MAN TGX 18.510

25.04.2023

БГ Тест: Дигиталният лъв MAN TGX 18.510

Мощна и ефективна силова линия, сигурност и комфорт за водача, революционни дигитални високи технологии от най-ново поколение, функции за автономно шофиране …



Това са само част от достойнствата на актуалния флагман на гамата на MAN – влекачът за превози на дълги разстояния TGX 18.510. И да не забравим - черешката на тортата е перфектно работещата система от камери и екрани за обратно виждане MAN OptiView.


На страниците на списание КАМИОНИ нееднократно сме разкривали подробности за модела и за поведението му на пътя. Сега, през април, обаче за пръв път на българска земя имахме възможност да изпробваме на пътя новото поколение на MAN TGX, оборудвано с MAN OptiView. А още преди да разкажем за теста ще издадем тайната, че системата от камери и екрани, заменяща традиционните огледала за обратно виждане е сред най-прецизно работещите, не само в сегмента на тежките камиони за превози на дълги разстояния.

Тестовата композиция

За теста в България разполагаме с демонстрационния влекач на официалния представител на немската марка у нас MVB Truck & Bus Bulgaria. Мюнхенският лъв в ефектен златист металик (Golden Topaz) е от стандартната за превози на дълги разстояния модификация TGX 18.510 4x2 BL SA. Колесната база е 3600 мм, а задният надвес – 800 мм. Допустимата максимална маса на влекача е стандартна – 18 000 кг, а техническата максимална – 20 500 кг. Съответно допустимото натоварване на предния мост е 7500 кг, а на задния – 11 500 кг. В комбинация с полуремарке допустимата максимална маса е стандартна – 40 т, при технически допустима максимална маса от 44 т.



Дизеловият двигател от последно поколение е познатият MAN D2676 LFAF, с максимална мощност от 510 к.с. и максимален въртящ момент 2600 Нм. Съчетан е с 12-степенната автоматизирана предавателна кутия MAN TipMatic 12.26 DD с ретардер. Силовата линия е снабдена с функцията Dynamic Еngine Torque Control, която оптимизира автоматично представянето на двигателя според натоварването на композицията и релефа на терена за движение.

Демовлекачът е с доста високо ниво на оборудване, като е снабден с почти всички високотехнологични системи, прилагани от производителя в гамата TGX, които използват предните и страничните камери и радари, както и свързаността и GPS-позиционирането на композицията.

Силовата линия е снабдена с познатите интелигентни функции и режими, осигуряващи ефективно и икономично шофиране - MAN EfficientRoll, MAN Idle Speed Driving, Rock-free Gearbox. Налице са ECO нива за Cruise Control, както и MAN Cruise Assist. Всички полезни и интелигентни функции на силовата линия – са обединени в системата MAN EfficientCruise 3. За комфорта при шофиране и за безопасността и сигурността напътя се грижат редица функции и системи, а водачът има цял отбор асистенти. При тестовия влекач кабината е GX предлагаща най-голямата височина и най-щедрото пространство при гамата TGX.

MAN OptiView

Но, както споменахме черешката на тортата при тестовият влекач е системата MAN OptiView. Видимият хардуер при нея включва на първо място външни камери, монтирани на А-колонките над вратите на кабината. От ляво има две камери – широкоъгълна и за близък обхват. От дясно освен тези двете е налице и предна, която заменя предното огледало. Камерите могат да се сгъват ръчно, устойчиви са на мокрене и се подгряват автоматично срещу заледяване. Филтри спомагат за високо качество на изображението, дори при слабо осветление и заслепяващи фарове, идващи отзад.



В кабината от ляво – до А-колонката има 12-инчов, а от дясно 15-инчов HD- дисплей с резолюция 1920 x 1080 пиксела. Яркостта и контрастът се настройват автоматично спрямо околното осветление. Разликата в размера е продиктувана от това, че десният екран е по-далеч от водача.



При теста пък теглим стандартно бордово полуремарке Schmitz Cargobull. То не е натоварено, но в случая и това си има предимство. По този начин пълноценно използваме функцията Dynamic Еngine Torque Control (DETC) и се движим ефективно и икономично.



DETC работи в комбинация със системите на автомобила и силовата линия, следящи позицията на камиона, натоварването на композиция и на двигателя, релефа на терена за движение, … По този начин максималната мощност на двигателя от 510 к.с. и максималният въртящ момент от 2600 Нм са на разположение само при нужда или при поискване.

Тестът

Избираме тестови маршрут от центъра на MVB Truck & Bus Bulgaria до София край шосето за Белград по околовръстния път на столицата, магистрала Люлин, до кръговото кръстовище при Перник и обратно. Така и в двете посоки по магистралата имаме сериозни изкачвания и продължителни спускания и можем най-пълно да оценим рdботата на интелигентните системи на MAN TGX.



Перфектни са първите впечатления от кабината. Мястото на водача е ергономично и удобно, видимостта навън е отлична. Пространството е щедро, всички уреди за управление са разположени на една ръка разстояние и на точното място. За пореден път се потвърждава това, че когато седнеш зад кормилото на нов модел на MAN, имаш усещането, че винаги си карал точно този камион. Нямаш нужда от опознаване и всичко е там където го очакваш. Новост, с удобството, на която бързо се свиква е големият джойстик под централната конзола, с който се управлява големият дисплей на централната конзола.

Ненатоварената композиция уверено превзема височините по магистралата към Перник. Естествено, мощност и въртящ момент имаме в излишък, но DETC си знае работата. През цялото време се стремим да използваме пълната функционалност на интелигентните системи за управление на силовата линия и в помощ на водача. За това се движим на круизконтрол при зададена максималната възможна скорост на движение от 85 км/ч. Задали сме и поддържане на максималната дистанция от предното превозно средство.

От там – нататък всичко е грижа на MAN EfficientCruise 3, а за водача е лесно – държи волана и следи пътната обстановка. Композицията прихваща скоростта на предното превозно средство и поддържа дистанцията до него. Ако преценим, че се движим бавно – ляв мигач, изпреварване и камионът ускорява сам, а след прибирането в дясната лента – отново възприема скоростта на автомобила отпред.

Идва ред на продължителните спускания и на няколко пъти сработва функцията MAN EfficientRoll. Предавателната кутия сама преминава в неутрално положение. Движим се по инерция, а набраната кинетична енергия ще ни позволи да изкачим следващата височина с по-малко гориво. Когато спускането е много дълго обаче отново се намесва MAN EfficientCruise 3.

Системата включва предавка и задейства автоматично ретардера. Това е особено важно при тежка композиция, за да се избегне прекаленото ускоряване превозното средство. Въпреки, че в избрания от нас режим системата допуска избраната скорост на движение от 85 км/ч да бъде надвишена с до 9 км/ч – до 94 км/ч. Това обаче се случва и MAN EfficientCruise 3 не реагира, само ако е безопасно.

През цялото време системите на автомобила следят трафика, инфраструктурата, маркировката и релефа на терена да 3 км напред. При отчитане на забавяне в трафика те да коригират избраната от водача максимална скорост на движение. MAN EfficientCruise 3 може дори да изключи автоматичните системи и да подкани водача - със звуков сигнал и съобщение на приборния панел, да поеме управлението. Това се случва при теста ни на няколко пъти и, когато навлизаме в участъци с ограничение на максималната скорост на движение. Разбира се с едно натискане нагоре на джойстика вляво на кормилото водачът може отново да активира интелигентния круизконтрол.

При теста прави добро впечатление и кормилното управление на TGX. То е прецизно, леко и послушно в ръцете на водача. Позволяваме си дори да изпробваме колко „умна“ е системата за поддържане на лентата за движение. При опит да пресечем осевата линия на магистралата без мигач, отчетливо усещаме кака воланът се „дърпа“ в на другата страна, след което стабилизира композицията в правата посока.

Километрите на теста – около 50, не са много и заради комфортното, приятно и лесно, като при лек автомобил, шофиране се изнизват бързо. Така, някак неусетно разбираме, че много бързо, без какъвто и да е дискомфорт сме свикнали и новата система за обратно виждане MAN OptiView, която работи перфектно и прецизно.

Дигиталните огледала

Много са предимствата, които предлага MAN OptiView в сравнение с конвенционалните огледала за обратно виждане. Те осигуряват по-ниско въздушно съпротивление на кабината, по добър обзор на водача през страничното стъкло, който вече не е стеснен от големите конвенционални огледала и не на последно място – по малък риск от механични повреди в тесни пространство. Но най-важното е, че работят много по-добре от обикновените огледала.



Образът предаван от камерите се влияе много по-малко от външната осветеност и атмосферните условия, от запрашаване, намокряне, зацапване, заледяване… Зрителното поле и изгледът не зависят от позицията на седалката на водача. Полето е много по-широко, обхваща и много по-отдалечени обекти зад автомобила, като в същото време се увеличава адаптивно.

В това се убедихме при теста на TGX 18.510. Всъщност много приятно е още първото впечатление от MAN OptiView. И тук е в сила правилото, че не е нужно време за привикване с новата система. Сядаш и тръгваш и имаш усещането, че винаги си разчитал на MAN OptiView. А възможностите на системата наистина са големи и ние ги използвахме в пълна степен.

При подаване на контакт на дисплеите излиза стандартен изглед. Зрителното поле на всеки от двата дисплея е разделено на четири несиметрични квадранта с дискретна вертикална и хоризонтална прекъснати линии. „Пъзелът“ е сглобен от изображенията предавани от различните камери – широкоъгълна, за близък обхват, като в този случай картината до голяма степен припокрива изгледът от конвенционалните огледала.

И от тук започва адаптивността. Излизаме на магистралата и при достигане на скорост от 60 км/ч на дисплеите автоматично се активира и започва да доминира изгледът от отдалечената камера. Това ни осигурява по-добър поглед към приближаващите от далеч превозни средства зад нас и към тези в съседните ленти. Така всички приближаващи обекти могат да бъдат забелязани много по-рано. Освен, че се активира автоматично увеличеният изглед може да се задейства и ръчно при нужда.

През цялото време на двата екрана – от страната на изображението на композицията, стоят и четири хоризонтални жълти прекъснати линии. Така водачът знае къде на платното е предният габарит на композицията, къде е задният мост, къде свършва ремаркето. Последната линия е на 50 м зад композицията и помага на водача да прецени кога е безопасно да се прибере в лентата след изпреварване.

Когато ни изпреварват други превозни средства се включва друга много полезна функция на MAN OptiView. Освен, че получаваме обичайното светлинно предупреждение за обект в страни от нас, ако в този момент включим мигача в същата посока, чуваме звуков сигнал, а ярка жълта рамка огражда съответния дисплей, като предупреждава, че моментът не е удачен предприемане на маневрата.



След завръщането в центъра на MVB Truck & Bus Bulgaria край София имаме възможност да изпробваме и останалите режими на MAN OptiView. Всъщност, още преди това – при няколко завоя под прав ъгъл сме установили, че изгледът в режим на завиване се задейства при скорости под 50 км/ч, когато съответният мигачът е включен или е достигнат определен ъгъл между превозното средство и полуремаркето.



На паркинга на центъра правим различни маневри – сгъване на ремаркето под остър ъгъл спрямо влекача, движение на заден ход, минаване през тесни пространства… Дисплеите автоматично са преминали в широкоъгълен изглед, защото сме в градски режим на MAN OptiView, а скоростта е под 45 км/ч. Любопитно е, че видимото поле назад наистина е обширно. Във всеки от екраните на MAN OptiView - левия и десния, можем да изброим, че виждаме поне по осем от паркираните в редица на около 50 м зад композицията ни камиони!



При широкоъгълния изглед на практика липсват слепи за водача зони около превозното средство. Доказва го това, че в зрителното поле попада пешеходец, който е на около 5-6 м встрани от кабината вляво.

Повече за теста - в майския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.

Видео от теста очаквайте в канала на Българска Транспортна Преса в YouTube и в профилите на списание КАМИОНИ във Facebook и на Българска Транспортна Преса в LinkedIn.


Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините