Тест: Новият Ford Ranger Raptor - през гори и реки 2
Новият Ford Ranger Raptor e върховният хищник в света на европейските еднотонни пикапи и безспорният властелин на офроуда. Инженерните решения и високите технологии, вложени в него от Ford Performance правят така, че безкомпромисният офроудър да не признава и да не познава граници на възможностите.
Това са категоричните впечатления след поредния и най-дълъг тест на новия Ford Ranger Raptor, направен от списание КАМИОНИ. Този път изпробвахме хищника в продължение на 3 дни, по българските пътища и планини при разнообразни условия. И можем да кажем, че нито за миг не изпитахме съмнение, че той може да преодолее, това което се изпречва на пътя му.
Нарекохме материала от теста „През гори и реки 2“ неслучайно. През пролетта на 2020 година, пак за три дни тествахме предишната, първата версия на Ranger Raptor и озаглавихме тогавашния материал „През гори и реки с Ford Ranger Raptor“.
И ако първото поколение на офроудъра впечатляваше с характеристиките и способностите си, то сега всичко е по две, а към здравината и уникалните за сегмента инженерни решения от Ford Performance са добавили много нови високи технологии, които правят всичко с Raptor още по-лесно. А специално разработеният за тежък офроуд и движение с висока скорост извън пътя еднотонен пикап си остава без аналог и конкуренция сред себеподобните на европейския пазар, дори ако се вгледаме внимателно в „наточените“ версии на конкурентните марки.
По-мощен, по-голям, по-висок, … новият Raptor
Както е известно новият Ranger Raptor дойде с трилитров EcoBoost V6 бензинов двигател с два турбокомпресора (Twin Turbo) с максимална мощност от 292 к.с. и максимален въртящ момент от 491 Нм. Почитателите на дизела ще трябва да почакат още малко за да могат да поръчат новия Raptor и с обещания от Ford при европейската премиера на пикапа 2.0 Bi-Turbo дизелов двигател с максимална мощност 205 к.с. и впечатляващия максимален въртящ момент от 500 Нм. И в двата случая предавателната кутия е познатата десетстепенна електронно управляема автоматична трансмисия на Ford.
Силовата линия на новия Raptor има 7 избираеми от въртящ се превключвател до скоростния лост режима на шофиране. Три от тях са за движение по пътя, а 4 са офроуд режимите, като сред тях е върховата атракция Baja (По името на световноизвестното мексиканско офороуд рали Баха). При Baja настройките на силовата линия и окачването позволяват шофиране с много висока скорост извън пътя.
Задвижването на колелата е в познатите избираеми от превключвател зад скоростния лост режими - 2H – само задно предаване, 4A – автоматичен 4х4 режим, когато интелигентна система преценява според моментните нужди на кое колело колко въртящ момент да подаде, 4H – 4х4 с разпределяне по равно на въртящ момент между двата моста, 4L – 4х4 с въртящ момент по равно между мостовете и допълнителна редукция в трансмисията за преодоляване на супер стръмни и тежки терени.
Адаптивното и електронно контролирано окачване при новия Raptor e сред уникалните решения в модела. То е с 2,5-инчови амортисьори FOX® 2,5 Live Valve с вградени байпаси и винаги е наясно с каква твърдост да работи. За комфортна возия задният мост е на спирални пружини. Рамата на пикапа е усилена, и както при първото поколение на Raptor e задигната в предната и задната част, което прави просвета над 272 мм.
Ключова новост в интериора е 12-инчовият портретно разположен сензорен екран на централната конзола. Интериор, без да е грубоват, има излъчване на здравина и безотказност, но същевременно е комфортен и дори луксозен, като при премиум автомобил – с кожени тапицерии, елементи и цветни шевове и апликации.
При новия Raptor е помислено дори за маниаците на скоростния офроуд. Електронно управлявана изпускателна система с клапи променя звука от двигателя на Тих, Нормален (това е звукът по подразбиране при офроуд режимите на шофиране - Normal, Slippery, Mud/Ruts и Rock Crawl), Спорт или Baja. Baja впечатлява най-много, а звукът при него е като от права генерация, но режимът е достъпен само при офроуд настройки на силовата линия, за да не дразним съседите в града.
При Raptor – няма: Няма
За тридневния тест в България разполагаме с Ranger Raptor, предоставен от официалния вносител на Ford за България – Moto Pfohe. Тестовият пикап е в ефектния марков цвят Code Orange, който заедно с внушителния външен вид кара можете по улицата да се обръщат след хищника.
Нивото на оборудване е високо. Всъщност при новия Raptor няма, няма. Всичко възможно като оборудване е включено. Клиентският избор е на цвят, а единствените допълнителни опции са стикери в стил Джурасик парк и електронно заключване и управление на задния капак и щората на товарното легло.
Магистрала, а след това – до Мургаш и обратно
През първия ден тестваме raptor основно на пътя. Маршрутът е от сервизния център на Moto Pfohe в столичния жк. Люлин, Западната дъга на околовръстния път, Северната скоростна тангента, околовръстния път, магистрала Тракия. Убеждаваме се, че шофирането на спортния пикап на асфалт винаги е по ръба на електронния фиш за превишена скорост.
Водачът е на високо, има прекрасна видимост, чувства се комфортно, а режещият звук от изпускателната система просто те провокира да натискаш газта. А могъщият силов агрегат пък изстрелва неусетно туловището на пикапа, тежащо 2454 кг, от 120 км/ч до над 160 км/ч. Разбира се, интелигентният круизконтрол и системата за следене на пътните знаци пазят водача от радарите и камерите.
На първата отбивка за Ихтиман слизаме от магистралата и поемаме към София по остатъците от стария път за Пловдив. Веднага оценяваме работата на окачването. Въпреки лунния пейзажи дълбоките по половин метър кратери по някогашни асфалт, не се налага да се движим на зигзаг, а в купето няма никакви неприятни усещания. Не се сдържаме и кривваме и извън пътя по криволичещ черен път към местността Ръжана. А от там – направо по горски път – към Вакарел. И тук Raptor e на висота, дълбоките коловози и камъните не са проблем, но офроуда за десерт сме оставили за следващия ден.
Изходната точка е Бухово, не Баха, но става. От там по-черен планински път – около 15 км, с много оврази, изкачвания, спускания, обратни завои, стърчащи камъни и скали, минавай код връх Готен, достигаме до хижа Мургаш, в подножието на едноименния връх. За Raptor няма: Не може.
Машината уверено преодолява всички препятствия уверено, като повечето време сме на режим 4А , само два пъти минаваме на 4H и изобщо не ни се налага да посегнем към 4L. Истинско удоволствие е да се наблюдава от страни как хищникът на скорост се потапя изплува в поредица от 4-5 водни препятствия с дълбочина над половин метър, изпречили се на пътя му. Забелязваме, че при екстремно стръмни изкачвания на централния дисплей се включва предната камера, защото има опасност в определени моменти водачът да не вижда пътя пред него.
При спускането оценяваме прецизната работа на нововъведения круизконтрол за офроуд, който далеч надхвърля познатите възможности на асистента за спускане по наклон и обикновената моторна спирачка. Водачът настройва желана скорост на спускане и му остава само да дължи здраво волана. Пикапът поддържа скоростта прецизно. Във всеки един момент, когато теренът позволява, машината може да бъде ускорена с подаване на газ, без това да изключва круизконтрола – след отпускане на педала Raptor отново се кротва на зададената скорост.
Ако обаче водачът прецени, че даден участък е труден, а скоростта висока – може да я намали със спирачката. Круизконтролът не само, че не изключва, а възприема скоростта, до която сме забавили пикапа. С едно натискане на бутон на волана обаче може да си върнем предишната или да настроим нова скорост.
Така неусетно стигаме до Бухово, а след това отново идва ред да изпитаме радостта от звука на ауспуха по скоростен асфалтов път.
И за накрая – при новия Raptor, наистина, няма: Няма и няма: Не може!
Повече за теста - в майския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.
Лъчезар АПОСТОЛОВ