Българска премиера на Volvo FE Electric

12.04.2022

Volvo Trucks Bulgaria показа за пръв път у нас и газовия FM LNG

Българска премиера на Volvo FE Electric

26-тонният Volvo FE Electric стана първият напълно електрически камион, който е представен изобщо в България. Това се случва в рамките на събитието Заедно към нулеви емисии, организирано от Volvo Trucks Bulgaria.



От сега до началото на май в търговско-сервизния център на Volvo Trucks Bulgaria в София клиенти и партньори на шведската марка в България могат да се запознаят с целите, амбициите и предложенията на Volvo Trucks в сферата на електрическата мобилност и транспорта на бъдещето, който естествено трябва да бъде с нулеви емисии. А те не са никак малки, защото шведската марка разполага с пълна гама от електрически предложения при камионите – и като теглови клас и като сфера на приложения.



Неслучайно последните статистики показват, че Volvo Trucks е пазарен лидер при тежкотоварните изцяло електрически камиони в Европа през 2021 г. с пазарен дял над 40%, като през миналата година компанията е имала поръчки, включително писма за намерение за покупка на повече от 1100 електрически камиона глобално. Когато към това се прибавят усъвършенстваните чисти и икономични дизелови двигатели, разработките на камиони, задвижвани от втечнен природен газ или водородни горивни клетки се вижда защо амбициите на Volvo Trucks са емисиите на CO2 от камионите на компанията да бъдат редуцирани с 50% до 2030 г. и със 100% до 2040 г. До 2050 г. компанията трябва да постигне „Нетна нула“ при СО2.



Електрическата гама на Volvo Trucks започва с най-лекия FL и по-тежкия FE, които вече са в серийно производство в разнообразни версии. От есента на производствените линии се качват и по-тежките FM, FMX, както и флагманът FH – включително във версия влекач, които на практика вече могат да бъдат поръчвани.



Електрическите Volvo FL и Volvo FE бяха показани пред публика през 2019 г. По-лекият FL се предлага във версия 4х2 с допустима максимална маса 16,7 т, а по-тежкият FE в конфигурация 4х2 или 6х2 покрива тегловия клас до 27 т. В този сегмент камионите на Volvo се предлагат с от 3 до 6 батерии при FL и от 3 до 4 батерии при FE, с общ капацитет от 200 кВтч до 400 кВтч. Това според Volvo гарантира до 200-250 км пробег с едно зареждане при FL и до 200 км при FE при работа в градската дистрибуция. Опитът показал, че в сметосъбирането, където спиранията и потеглянията са чести FE има пробег с едно зареждане около 100 км, което е напълно достатъчно за този вид дейност. Товароносимостта и на двата модел остава съизмерима с тази на версиите с ДВГ.



Зареждането на батериите става бавно – до 11 часа с променлив ток (AC) с мощност 22 кВтч или бързо – за два часа с постоянен ток (DC) при 150 кВтч. Електродвигателите в този сегмент на Volvo са един (130 кВт непрекъсната мощност) при FL и два (225 кВт) при FE, разположени в шасито пред втория мост, който е двигателен. Те са в общо блок с предавателната кутия – с една или две предавки, която е собствена разработка и производство на Volvo. Предлага се силоотводна точка (PTO) за различни приложения.

Двата модела са налични с дневна или къса спална кабина, а FE и със спална кабина или кабина с нисък вход. Под кабината, където при конвенционалните камиони обичайно е ДВГ тук е разположен Modul Under Cabin (MUC), който управлява силовата линия и енергийните потоци.



Електрическите предложения на Volvo Trucks обхващат и тежкия клас – FM, FMX и FH, с почти пълните й приложения. Флагманът Volvo FH Electric като влекач е в конфигурации 4×2, 6×2, 6x4​, като шаси-кабина - 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4. Предлага се с ниска спална кабина, спална кабина, кабина Globetrotter и Globetrotter XL. Покрива тегловия клас до 44 т. Батериите са от 2 до 6 с капацитет от 180 до 540 кВтч, който осигурява пробег с едно зареждане до 300 км, при вариант влекач 4x2. Трябва да се отбележи, че проучване на Volvo показва, че 45% от товарите на пътя се возят на разстояния до 300 км.

Бавното зареждане става за 9,5 часа с променлив ток 43 кВт, а бързото – за 2,5 ч с постоянен ток 250 кВт. Силовата линия се състои от 2 или 3 електродвигателя в общ блок с познатата автоматизирана предавателна кутия Volvo I-Shift, която е настроена приоритетно да използва най-икономичните предавки от 7-ма до 12-а. Непрекъсната мощност на електродвигателите е от 330 кВт до 490 кВт (от 450 до 666 к.с.). Моделът се предлага с три варианта на PTO – електрическо, механично и от трансмисията.

Моделът за регионални превози и тежка дистрибуция Volvo FM Electric покрива допустима максимална маса до 44 т и е с конфигурации като влекач 4×2, 6×2​, 6x4 и 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4 – като шаси кабина. Предлаганите кабини са ниска дневна, дневна, ниска спална, спална и Globetrotter. Батериите са от 2 до 6 с капацитет от 180 до 540 кВтч и осигуряват пробег с едно зареждане до 380 км при конфигурацията шаси-кабина 6x2. Времената за зареждане са същите както при FH Electric. Силовата линия също е аналогична с тази при FH Electric.
Моделът за строителни приложения FMX Electric, който покрива тегловия клас до 44 т, е със същите конфигурации, характеристики и силова линия както FM Electric. Заради специфичните приложения има разлика в декларирания от производителя пробег с едно зареждане, който е до 320 км при самосвал 6x4.

Заедно с пълната гама от електрически камиони Volvo Trucks предлага и цялостни решения за свързаност, организация, наблюдение и управление на автопарка. Те включват и индивидуално конфигуриране на превозните средства и проектиране на зарядната инфраструктура според нуждите и спецификите на конкретния бизнес на клиента, като отчитат товарите, маршрутите, терените за движение… Разбира се ефективността на електрическия автопарк минава и през обучение на водачите, също предлагано от Volvo Trucks. Според шведския производител в момента първоначалната инвестиция в електрически камион е около 3 пъти по-висока от тази в аналогично превозно средство с ДВГ. Прогнозите на компанията обаче са, че с развитието на технологиите и нарастването на обемите на производство цените на електрическите камиони ще падат бързо.

Демонстрираният в София Volvo FE Electric бе триосна шаси-кабина с конфигурация 6х2. Снабден е с два електродвигателя и три батерии, монтирани от двете страни на шасито. Кабината е дневна, а олекотената самосвална надстройка – Sörling е с тристранно разтоварване, равен под и по три странични капака от ляво и дясно, което позволява използването й и като бордова надстройка.

Списание КАМИОНИ имаше възможност да направи кратък пътен тест с демонстрационния FE Electric. 26-тонният камион остави отлични впечатления. Типично за електрическо превозно средство той ускорява изключително пъргаво и безшумно, а ходът е впечатляващо лек и плавен. Видимостта от кабината е перфектна, а особено се нрави кормилното управление – което е прецизно, директно и в същото време – невероятно леко за 26-тонен камион. Благодарение на силовата линия наклоните нагоре се преодоляват без спадане на скоростта, а при спускане индикаторът на приборния панел отчита рекуперация на енергия в батерията.



По време на събитието Заедно към нулеви емисии Volvo Trucks показа за пръв път в България и влекача FM LNG, работещ на втечнен природен газ. При него шведският производител единствен използва уникална технология, позволяващ на газовия двигател да постигнат показатели - мощности въртящ момент, както и пробег с едно зареждане като тези на дизелов силов агрегат, но при по-високи ефективност и екологичност. Двигателят е Common Rail с турбопълнене. Специфичното е че в цилиндрите след сгъстяването първоначално се впръсква малко количество дизел и самозапалването му става на принципа на дизеловия двигател. Необходимото количество природен газ се добавя веднага след това и така протича целият горивен процес. В резултат – разходът на дизелово гориво и съответно емисиите от него не надвишават 15% от тези при конвенционалния дизелов двигател. Показаният в София FM LNG бе влекач 4х2 с мощност на двигателя 460 к.с.

На събитието в София са поканени и представители на общини, общински и държавни структури, които имат потенциален интерес към електрификация на транспорта и подобряването на качеството на въздуха в градовете.

За първата премиера на електрически камион в България и за краткия пътен тест с него четете в майския брой на списание – на хартия и онлайн – на www.transport-press.bg. Очаквайте и видео от теста в канала ни YouTube.

Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините