Електрически камиони от Volvo Trucks

03.09.2018

Електрически камиони от Volvo Trucks

През април тази година Volvo Trucks представи два електрически камиона Volvo FL и FE Electric. Моделите са в две теглови категории, но силовият тракт и при двата модела е сходен и изграден на модулен принцип. Volvo Trucks предлага някои решения, различни от тези на други производители. Ето подробности и лични впечатления от кратък драйв тест.

Към момента производителите на товарни автомобили са единодушни – в бъдеще електрическите автомобили ще се използват за по-лека и тежка дистрибуция, за комунални камиони основно в рамките на градовете, като целта е осигуряване на по-чиста и по-тиха градска среда. Целта е също трафиците да се преразпределят и част от доставките да се извършват през нощта, за да може да се облекчи трафикът през деня. Това е възможно само и единствено, ако камионите са достатъчно тихи, за да могат да работят през нощта. Ето защо е напълно логично, че производителят от Гьотеборг представи два модела електрически камиони – FL и FE, като първият е за по-леки задачи, а вторият с брутно тегло на композицията до 27 тона е за по-тежки приложения.



Силовата линия

Принципът на работа и на двата автомобила е еднакъв, но силовият агрегат е изграден на модулен принцип – при FL той е с единичен електромотор с максимална мощност 185 кВт (максимален въртящ момент 425 Нм), докато при FE са два електромотора с максимална мощност 370 кВт (максимален въртящ момент 850 Нм). Трансмисията е двустепенна и при двата модела, докато други производители са избрали трансмисия само с една предавка за електрическите си камиони. Двустепенната трансмисия позволява по-прецизно използване на електроенергията. Първото, което човек забелязва, когато стартира с електрически камион, е колко е тих. За хората, свикнали да се ориентират по шума на дизеловия двигател, тук е неестествено тихо. Друга особеност е много бързото ускоряване, но съответно и много бързото спиране, когато се прекъсне подаването на енергия.



Пробегът

Друг интересен момент е, че електрическите камиони на Volvo могат да се конфигурират с различен брой акумулатори в зависимост от приложението, за което ще бъдат използвани. Примерно FL може да се конфигурира с 2-6 комплекта литиево-йонни акумулатори, които осигуряват мощност съответно от 100 до 300 кВтч, а при FE броят на комплектите акумулатори е 4-6. При максималния брой от 6 комплекта акумулатори максималният пробег без зареждане е до 300 км за FL и до 200 км за FE. Следователно ако за дадено приложение – например дистрибуция в определена градска зона, са достатъчни и 100 км пробег дневно, тогава клиентът може да избере конфигурация с по-малък брой акумулатори и да зарежда камионите си всекидневно. От една страна това ще направи камионът по-евтин, а от друга страна – ще позволи доста по-голям полезен товар, тъй като един комплект акумулатори тежи около 600 кг. Следователно отпадането на 2 такива комплекта осигурява 1200 кг повече полезен товар, което е доста сериозно. Всичко това осигурява гъвкавост и по-големи възможности за избор при клиентите съобразно различните приложения.



Зареждането

Един от най-ключовите въпроси при електрическите камиони е зареждането им – къде (до каква степен има изградена инфраструктура) и колко бързо. И Volvo, както и другите производители на камиони предлага две различни зарядни системи - бързо зареждане с постоянен ток от с максимална зарядна мощност 150 кВт, и бавно зареждане с променлив ток с максимална зарядна мощност 22 кВт. Бързото зареждане от напълно изтощени акумулатори се осъществява за 1-2 часа, докато при бавното зареждане са необходими до 10 часа за пълно зареждане.



Друг ключов въпрос с навлизането на електрическите камиони е откъде ще се вземе необходимата електрическа енергия и доколко произвеждането на електрическата енергия е екологичен процес. Ето малко интересни факти, които ни помагат да си отговорим на тези въпроси.

Една вятърна турбина с мощност 4,1 мегавата произвежда годишно 10 000 мегаватчаса електроенергия. По статистически данни от Volvo Trucks средно в Европа един FE изминава 47 000 км годишно със средна консумация 31 л/100 км, което се равнява на 1,0 кВтч/км. Продължавайки с изчисленията това означава, че са необходими 47 000 кВтч годишно на камион. Следователно една вятърна турбина произвежда достатъчно енергия за задвижването на над 200 FE камиона годишно, а използването им означава почти 10 000 тона по-малко CO2 емисии в атмосферата за една година.

Разбира се, нещата ще стават стъпка по стъпка. Към момента и двата модела Volvo FL и FE Electric минават през полеви тестове с реални клиенти, а серийното производство се очаква да стартира от следващата година.

Снежина Баджева

<< Обратно към новините