Първа доставка на електрически автобус в България

12.12.2017

Градският Yutong Е12 ще работи в курорта Албена

Първа доставка на електрически автобус в България

Първата доставка на електрически автобус в България вече е факт. В началото на декември Българска Автомобилна Индустрия (БАИ), официален представител и дистрибутор за страната на продуктите на Yutong Bus, предаде официално градски електрически автобус E12 на Албена АД.

Предаването на новия екологичен автобус стана в курортния комплекс Албена, където превозното средство ще работи. Тодор Стойков, търговски директор на БАИ, направи кратка презентация на китайския производител Zhengzhou Yutong Bus Co., Ltd. и неговите продукти пред поканените на събитието представители на общински и частни фирми за пътнически транспорт. След това гостите се запознаха с начина на зареждане на електрическия автобус и направиха кратко пробно пътуване с него до Балчик и обратно. По време на пътния тест им бе показано как работи системата за рекупериране на енергията. Представител на списание КАМИОНИ пък имаше възможност и да шофира Yutong Е12 по обратния път, за да се убеди в динамиката, плавността на хода и ефективната рекуперация на енергия на превозното средство.



Всъщност доставеният на Албена АД електрически автобус не е непознат за дружеството управляващо един от най-китните курорти по нашето Черноморие. През последното лято Yutong Е12 премина тестова експлоатация в комплекса като превозваше курортисти от горния му край до крайбрежието. След като ръководството на търговското дружество се е убедило в предимствата му, автобусът е бил закупен и ще продължи да работи в комплекса като част от следваната политика, комплексът Албена да се превърне в най-зеленият и екологичен курорт с изцяло електрически вътрешен транспорт. Заедно с автобуса Албена АД получи и зарядна станция Yutong, която е монтирана в базата на компанията.

В началото на 2017 г. автобусът имаше 4-месечен тестов период и в столицата. В София Yutong E12 работеше по линия 84, свързваща Летище София и центъра на града.

От доста време Zhengzhou Yutong Bus е абсолютен световен лидер по брой произведени автобуси за година. През последните години компанията пуска годишно на пазара над 60 000 автобуса, които се продават в над 120 страни по света. 110 от тях, оборудвани с дизелови двигатели Cummins се движат вече повече от година в София.

Гамата Yutong, оборудвана с ДВГ, включва туристическите дизелови модели Т12 и ТС12, междуградските дизелови YT6938, IC12, EC12, IC13, ЕС13 и градските YT6126 в дизелов и CNG вариант и в изпълнения с нисък под и нисък вход. При конвенционалните автобуси Yutong влага възли, агрегати и компоненти от доказани производители - двигатели от DAF и Cummins, предавателни кутии от ZF и Voith, мостове и кормилни кутии от ZF. Заводът разполага и с инсталация за цялостно потапяне и защита от корозия на автобуса чрез катафореза.

На последното изложение Busworld Kortrijk 2017 Yutong Bus спечели награда за иновации с уникалния си междуградски напълно електрически модел ICE12. Разбира се гамата се допълва и от градския 12-метров електробус Е12. За производството на електрически автобуси китайската компания изгради отделен, нов и моделен завод.

Доставеният на Албена АД Yutong E12 е 12-метров, с нисък вход и две врати на салона. Салонът е с 27 седящи и 65 правостоящи места, както и едно място за инвалиден стол. Втората врата е снабдена с ръчна рампа за инвалиди. Автобусът е снабден с ABS и EBS.

Това, което вълнува най-много потенциалните клиенти на един такъв автобус обаче е ефективността и екологичността му. Като всеки електрически автобус Yutong E12 отделя 0 вредни емисии. Електродвигателят на автобуса е Yutong M280-CV4-H с максимална мощност 200 кВт и максимален въртящ момент 2400 Нм. Конструкцията на автобуса е от алуминиеви профили за намаляване на общото тегло.

Тяговите литиево-йонни батерии са с капацитет 295 кВтч. Според производителят животът им е окол 4000 цикъла - пълно-празно. Предварителни тестове на автобуса са показали, че след 3800 цикъла капацитетът на батериите спада с 20%. Заявеният от производителят пробег с едно зареждане, установен с тестове, е около 320 км при температура 20 °С на околната среда и без допълнителни консуматори - климатик и отопление. Пълното зареждане на батериите трае 5 до 6 часа.

Реалните експлоатационни резултати от 4 месеца и половина работа в София са показали, че при общ пробег от 21 802 км средният разход на електроенеригя е бил 99 кВтч на 100 км, а функционалното време за зареждане на батериите - 4 часа.

Като официален представител на Yutong Bus у нас БАИ разполага с мобилна сервизна група, оторизиран гаранционен сервиз - Турботракс, както и с хъб за резервни части на територията на страната. Китайската марка е сред кандидатите в конкурсите за доставка и на още 60 единични газови автобуса за градския транспрот на София, както и на първите 20 електрически 12-метрови автобуса за столицата.

Повече - в списание КАМИОНИ бр. 1/2018

<< Обратно към новините