Новият Mercedes Sprinter

сп. Камиони, 2013, БР. 7
12.09.2013

Първи тест в реални условия

Новият Mercedes Sprinter

Първият ван Евро-6 в света, най-икономичният модел в класа си със среден разход на гориво 6,3 л/100 км, редица уникални по рода си системи за безопасност – всички тези характеристики на новия Sprinter станаха ясни още в началото на годината, когато Mercedes обяви, че планира пазарния му дебют през тази есен...

Първият ван Евро-6 в света, най-икономичният модел в класа си със среден разход на гориво 6,3 л/100 км, редица уникални по рода си системи за безопасност – всички тези характеристики на новия Sprinter станаха ясни още в началото на годината, когато Mercedes обяви, че планира пазарния му дебют през тази есен. Ето че дойде време да го изпробваме и в реални условия, след като вече го тествахме на писта.

Запознанството с новия Sprinter със сигурност ще бъде интересно изживяване за заетите в транспортния или куриерския бизнес. Независимо от това, какви лекотоварни автомобили са експлоатирали те досега – стари Mercedes-и или нови ванове от други марки, те трудно ще се избавят от усещането, че едва сега се събуждат от сън, в който много неща са им били забранени.
Въпреки че на запад от България това пробуждане стартира доста по-рано, тамошните превозвачи също ще се затруднят да посочат достоен аналог на новия Sprinter. Да наистина, в Западна Европа повечето производители започнаха да предлагат своите модели със серийни системи ABS и ESP много преди това да се случи у нас. Да, изискванията към комфорта и икономичността също бяха завишени сравнително отдавна. Сега обаче е ред всички представи за безопасност и горивна ефективност да бъдат радикално променени – и нашите, и западноевропейските.
За съжаление на феновете външни свидетелства за тази промяна в Sprinter почти липсват. Екстериорът му е претърпял само лек фейслифт, а промените в интериора са почти незабележими. Ако питате мен обаче, бих се зарекъл, че и досега нямаше по-удобен за шофиране ван от досегашния модел, както и че вече 7-годишният му дизайн до последно беше еталон за добре свършена работа от страна на стилистите.
Същото може да се каже и по отношение на икономичността и нивото на безопасност на актуалния досега Sprinter. Именно заради това драстичната оптимизация в тези две направления се набива още по-силно на очи, макар че е напълно разбираема: ако един производител вече има предимство в определена област, съвсем естествено е той да се опита да го увеличи и по този начин да си създаде отделна пазарна ниша.
Мнозина биха се съгласили, че средният разход от 8,1 л/100 км на предишния Sprinter е чудесно постижение за един 3,5-тонен автомобил. Инженерите на Mercedes обаче са използвали момента на вече планирания задължителен преход към Евро-6, за да ограничат още повече консумацията на своя базов 4-цилиндров турбодизел. Постигнатото от тях над 20-процентно подобрение (до рекордните 6,3 л/100 км!) се дължи както на оптимизацията на горивния процес, така и на прилагането на технология BlueTEC за допълнителна обработка на изгорелите газове по подобие на тежкотоварните автомобили. На практика новите 2,2-литрови мотори CDI (95, 129 или 163 к.с.) осигуряват абсолютно същите динамични характеристики като предходните версии Евро-5, но са много по-екологични. Модификацията BlueEFFICIENCY например отделя едва 165 г/км емисии СО2 (спрямо 195 г/км при стария Sprinter).
Тестът в Щутгарт беше фокусиран само върху 2.2 CDI, но Mercedes планира да запази в производство и 3-литровия V6 (190 к.с.), който е уникален за лекотоварния клас. Както и досега, производителят ще продължи да предлага на пазара добре познатия си 1,8-литров бензинов мотор с мощност 156 к.с., който ще бъде на разположение и във версии на метан (Sprinter NGT). В бъдеще се очаква да бъде представен още един 3,5-литров бензинов V6, но най-вероятно той няма да се предлага в Европа.
Наличните скоростни кутии са два типа – 6-степенни механични и 7-степенни автоматични. „Върхът на сладоледа” е автоматичната 7G-TRONIC PLUS, която вече може да се комбинира с функция ECO start/stop за автоматично изключване на двигателя при спиране и последващото му стартиране при потегляне. 7G-TRONIC PLUS ще може да се поръчва и при модификациите със задвижване 4х4.
По време на теста имахме възможност да насладим на комбинацията от 2.2 CDI и 7G-TRONIC PLUS, допълнена от действието на всички възможни нови системи за безопасност – Crosswind Assist (електронен асистент за стабилизиране на траекторията на движение при внезапен силен страничен порив на вятъра), Blind Spot Assist (асистент за сляпата зона, която се създава по време на изпреварване), Lane Keeping Assist (асистент за спазване на лентата на движение), Highbeam Assist (асистент за дълги светлини), Collision Prevention Assist (асистент за предотвратяване на катастрофи), както и вече стандартните за Mercedes ABS (Anti-lock Braking System), ASR (Acceleration Skid Control), EBD (Electronic Brake force Distribution), BAS (hydraulic Brake ASsistant), LAC (Load Adaptive Control), ROM/RMI (Roll Over Mitigation / Roll Movement Intervention), EUC (Enhanced Understeering Control), ABDW (Automatic Brake Disc Wiping), EBP (Electronic Brake Prefill), TSA (Trailer Stability Assist)…
Стана ли ви вече досадно това изброяване? Е, нека тогава да обобщя накратко: новият Sprinter просто е най-безопасният ван в света. Лично за мен това е и моделът, предлагащ най-голямо удобство на шофьора. Що се отнася до икономичността, засега няма как да проверим амбициозната заявка на Mercedes за постигане на среден разход от 6,3 л/100 км (при модификацията BlueEFFICIENCY), но ще го направим веднага, след като моделът се появи в България. Вносителят Балкан Стар едва ли ще пропусне да се възползва от неговите предимства максимално бързо.

 

Красимир Кирилов

<< Обратно към новините

Галерия