Водородното трио на STELLANTIS – 400 км с едно зареждане
Първи тестове на Peugeot e-Expert Hydrogen, Citroen ë-Jumpy Hydrogen и Opel Vivaro-е Hydrogen
Почти веднага след пазарното лансиране на триото си водородни ванове от STELLANTIS, алиансът между Groupe PSA и FCA, дадоха възможност на журналистите от международното жури Ван на годината да изпробват иновативните модели.
Тестовете, в които участва и представител на списание КАМИОНИ, се състояха в началото на май край Рюселсхайм, където освен главната квартира на Opel - една от марките в Алианса, е и центърът на STELLANTIS за проучване, разработка и развитие на водородни технологии. Там на практика се произвеждат Peugeot e-Expert Hydrogen, Citroen ë-Jumpy Hydrogen и Opel Vivaro-е Hydrogen.
Поръчките за plug-in електрическите средни ванове, оборудвани с водородни горивни клетки и базирани на аналогичните напълно електрически e-Expert, ë-Jumpy и Vivaro-е, които преди две години спечелиха престижната международна награда Ван на годината 2021, започнаха преди няколко месеца.
Новите екологични ванове са базирани изцяло на модулната мултиенергийна платформа на електрическото трио. Споделят същата силова линия като електродвигател, чиято мощност е 100 кВт при максимален въртящ момент от 260 Нм, но на мястото на тяговите батерии, под товарното пространство са монтирани резервоари за водород с вместимост 4,4 кг при налягане 700 бара. В силовата линия, над електродвигателя, който, както при електрическите версии е монтиран над предния мост, е добавена водородна горивна клетка с мощност 45 кВт, а под седалките на водача и пътника са инсталирани батерии с капацитет 10,5 кВтч. В резултат пробегът с едно зареждане е 400 км, като 350 км са гарантирани от водорода, а 50 км – от батериите, които могат да се зареждат предварително от електрическата мрежа. За сравнение при триото електрически ванове пробегът с едно зареждане е 300-330 км.
Трите водородни вана се предлагат в две дължини и две височини стоварен обем от 5,3 и 6,1 куб. м и полезен товар до 1 тон – показатели аналогични с тези на същите модели, оборудвани с ДВГ. Зареждането с водород става за 3 минути и е далеч по-бързо от зареждането на електрическа батерия - в което участниците в теста имаха възможност да се убедят собственоръчно на бензиностанция Шел край Рюселсхайм. А в крайна сметка автомобилът отново е с нулеви емисии, защото се задвижва от електродвигател.
Програмата за енергиен мениджмънт на автомобилите е настроена така, че да не позволява пълно разреждане на батериите. Това гарантира, че сутрин при студен старт, електродвигателят първоначално ще се задвижва само от батериите и ще се избегне стресовото натоварване на горивната клетка преди тя да е достигнала работна температура.
При тестовете край Рюселсхайм, както се очакваше, се видя, че пътното поведение на трите водородни вана е абсолютно същото както на електрическите версии. Динамиката, дори при товар от 500 кг е отлична, а умелото боравене с избираемите от водача два режима на рекуперация и три режима на шофиране в зависимост от релефа на терена осигурява удължаване на пробега. Абсолютно идентично с това на електрическите версии е и оборудването на шофьорската кабина.
Средната скорост на вановете е 115 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч става за 15 сек. Трите режима на шофиране предлагат използваема мощност на електродвигателя от 60, 80 или 100 кВт, което, според нуждите на потребителя, осигурява повече теглителна сила или по-дълъг пробег.
По време на събитието в Рюселсхайм бяха представени и близките планове на STELLANTIS за развитие на водородните и електрическите технологии. Те включват пускането на голям ван през 2024 г., както и на голям ван за пазара в САЩ през 2025 г. Малко след това от STELLANTIS имат готовност да започнат производство на лек камион с нулеви емисии, който ще бъде последван и от камион в тежкия клас. Участниците в теста имаха възможност да разгледат и новия център на обслужване, тестване, оценка и рециклиране на използваните батерии за електрически превозни средства, който вече работи в Рюселсхайм. Капацитетът му е 1500 батерии на година.
Лъчезар АПОСТОЛОВ
Рюселсхайм - София
Повече – в юлския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.