VW Crafter 35 2.0 BiTDI вдъхва доверие

сп. Камиони, 2012, Бр. 5
24.07.2012

Най-новата версия на популярния германски ван вече изпълнява препоръчителните еконорми EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle), които са по-строги от задължителния стандарт Евро-5. Как се справя екологичният двулитров битурбодизел със 143 к.с. със задвижването на 14-кубиковата каросерия на варианта с дълго междуосие и висок таван – това ще разберете от следващите редове



Най-новата версия на популярния германски ван вече изпълнява препоръчителните еконорми EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle), които са по-строги от задължителния стандарт Евро-5. Как се справя екологичният двулитров битурбодизел със 143 к.с. със задвижването на 14-кубиковата каросерия на варианта с дълго междуосие и висок таван – това ще разберете от следващите редове



Само преди няколко месеца имах възможността да тествам Crafter 35 2.0 BiTDI EEV в рамките на Arctic Van Test, чиято цел беше да се установи приложимостта на модела при екстремно ниски температури и тежки пътни условия. Тогава беше достатъчно в товарния отсек да се накамарят трийсетина 20-килограмови торби с цимент, за да се имитира реално натоварване, затова и избраната каросерия беше със сравнително малък полезен обем – 10,5 м3.
Ето че вече сме в края на май, температурите в София са много по-човешки от онези -28°С на Северния полярен кръг, а в склада ни чака доста по-обемен товар от скандинавския цимент. Повечето от българските клиенти на големи ванове от класа на Crafter също залагат на по-големите варианти на каросерията независимо от това, какъв товар планират да превозват. За тази специфична черта на нашенския стил на експлоатация на лекотоварните автомобили има няколко обяснения.
Първо, българските предприемачи трудно могат да планират каква точно ще бъде дейността им в дългосрочен план – нещо, което не представлява особено голям проблем за финланд­ците например. Второ, вроденият ни оптимизъм подтиква към преподсигуряване в случай на разрастване на бизнеса. Трето, хроничният недостиг на финансови средства по нашите географски ширини често предопределя избора между, да речем, 10,5- и 14-кубикова модификация в полза на по-голямата версия с мотива, че ако автомобилът така или иначе струва 50–60 хил. лв.,
по-добре е да се плати 1/10 повече, но да се получи 1/3 повече обем.
В случая разполагаме точно с 14 м3,
колкото предлага товарният Crafter Kasten 35 с дълго междуосие и висок таван. За целите на теста решихме да уплътним това пространство до абсолютния максимум – успяхме да вкараме вътре пет огромни стъклопластови хардтопа и капаци за пикапи с размери около 190 х 160 х 70 см. Нещо повече – не се стърпяхме да ги натоварим така, че най-дългата им страна да бъде разположена вертикално. Така де, като ще е гарга, нека да е рошава.
На снимките ясно се вижда как се справи Crafter с това предизвикателство – блестящо. Бихме си пожелали единствено да имаше предпазна облицовка на пода и стените (но пък тогава щях­ме да загубим няколко ценни сантиметра) и да разполагаме с малко по-голяма товарна ширина. Първото е лесно постижимо срещу доплащане от порядъка на 1600 лв. (1213 лв. за дървен под и 389 лв. за фазерни плоскости на стените), докато второто е функция от усилената конструкция на каросерията, изискваща по-дебели носещи греди
(в сравнение с Peugeot Boxer например).
В зависимост от оборудването товароносимостта на модела варира от 728 до 1345 кг, като в конкретния случай базовата (т.е. по-лека) екипировка на тествания ван осигуряваше полезен товар над 1300 кг, от които ние се възползвахме наполовина.



Без товар или с 600–700 кг новият Crafter дърпа здраво още от ниски обороти благодарение на отличните настройки на двигателя 2.0 BiTDI с мощност 143 к.с. и въртящ момент 340 Н.м. Този мотор трудно може да бъде сравняван със стария 2,5-литров агрегат, който изискваше допълнителна течност AdBlue, за да се справи със строгите еконорми.
Факт е, че приложеният при новия двигател Down-Sizing (т.е. намаляване на работния обем) постига забележителни резултати по отношение на икономичността и екологичността без каквото и да било негативно влияние върху въртящия момент. Ако се питате какво се случи с предишния 2.0 TDI с мощност 136 к.с., мога ви информирам, че той остава в производство, само че употребата му е ограничена до модификациите с обща маса до 2815 кг.
В случай че товарите ви са тежки и се насочите към 5-тонния Crafter (т.е. Crafter 50), не е зле да помислите за по-мощната версия на 2.0 BiTDI със 163 к.с. и 400 Н.м, която е по-скъпа с 1700 лв. И в двата случая предавателният механизъм е 6-степенен механичен, след като ограниченото търсене на автоматика, който се предлагаше в комплект с предишния 2.5 TDI, доведе до отказа на Volkswagen да разработва подобна трансмисия за новата си генерация двигатели.
Предавателните числа на скоростната кутия са подбрани изключително прецизно, така че винаги можете да разчитате на пъргава реакция на мотора в отговор на командите с педала на газта – дори при доускорение от
60 км/ч на 6-а предавка, когато коляновият вал се върти само с 1200 об/мин.
Ако случайно се разсеете и излезете от оптималния оборотен диапазон, на дисплея (точно до цифрата, указваща текущата предавка) светва малка стрелка, чиято посока ви напомня, че има нужда да превключите на по-ниска или по-висока предавка.
Задвижването е поверено на задните колела в съответствие с философията, изповядвана от инженерите на Mercedes-Benz, които имат заслугата за всички суперлативи към конструкцията на технологичните двойници Sprinter и Crafter с изключение на двигателя и трансмисията. Типично по германски е решено и серийното оборудване за безопасност: дискови спирачки на всички колела, въздушна възглавница за водача, аварийни стоп-светлини, електронни системи ABS, ASR, BA, EBV, EDS, ESP и TSA (за повече подробности относно значението на тези съкращения вж. таблицата на стр. 34).
Кабината на новия Crafter е претърпяла съвсем леки, почти козметични корекции в сравнение с добре познатия интериор на първото поколение на модела. Според някои критици този интериор е доста скучноват, според мен обаче той е олицетворение на най-добрата ергономия, която се предлага на пазара към момента.
Изключително голямо пространство във височина, разточително широк
диапазон за надлъжно регулиране и всякакви други настройки на шофьорската седалка и волана, ширина, предостатъчна за двама пътници вдясно от водача – това го няма в нито един друг конкурентен модел (с изключение на Mercedes Sprinter, разбира се). На разположение са огромни практично оформени джобове в корите на вратите, дълбоки полици над челното стъкло, прилично оразмерена жабка в дясната част на таблото и още една дузина багажни ниши с всевъзможни форми и размери.
Издърпайте напред облегалката на средната седалка и тя ще се превърне в удобна масичка с два кръгли фиксатора за чаши и бутилки. Подкарайте Crafter на дълъг път и ще откриете, че дори дреболии като меката тапицерия на подлакътника, вграден в лявата врата, могат да окажат огромно влияние върху комфорта. За тези от вас, които никога в живота си не са имали вземане-даване с Volkswagen (), мога да добавя добре известния факт, че качеството на използваните материали е безупречно.
Окачването на Crafter 35 осигурява най-добрата възможна возия в 3,5-тонния клас. На също толкова високо ниво е и шумоизолацията на кабината. Накратко, ако искате шофьорите ви или вие самите да не се чувствате смъртно изморени дори след курс София – Варна – София, моделът на Volkswagen е перфектният избор.
Единствено диаметърът на завой
(в случая 15,6 м) би могъл да се сметне за леко отстъпление от почти маниа­калния стремеж за постигане на оптимални характеристики във всяко отношение. Все пак става дума за разлика от порядъка на 50–60 см спрямо съпоставимо по големина Iveco Daily например, а понякога дори една боя разстояние има решаващо значение за маневрирането на тесни пространства.
За съжаление няма как да се направи пряко ценово сравнение между Volkswagen Crafter и неговите основни конкуренти в лицето на Mercedes Sprinter и Iveco Daily поради простата причина, че измежду тези три производителя единствено Volkswagen е в състояние да предостави точна ценова информация, достъпна за всеки. Тестваният Crafter 35 2.0 BiTDI EEV струва точно 66 814 лв. с ДДС, а доколко тази немалка сума е подплатена с добро оборудване, всеки може да прецени самостоятелно на базата на спецификацията вляво.
Другите три важни характеристики, определящи експлоатационните разходи – икономичността, гаранционният срок и сервизните интервали – са обезпечени от Volkswagen по начин, доказващ силния ангажимент на марката и нейните дилъри към клиентите в дългосрочен план. Средният разход на гориво на Crafter 35 2.0 BiTDI е само 8,4 л/100 км, а сервизните интервали достигат до 40 000 км (или 2 години).
Една от най-привлекателните черти на офертата на Порше БГ безспорно е стандартният гаранционен срок от 4 години или 250 000 км (което от двете настъпи първо) – с цяла година по-дълъг от този, който ползват всички останали представители на марката в Европа. Ако автомобилите ви навъртат над 125 000 км годишно, можете да се замислите над възможността да ползвате гаранцията в нейния обичаен вид – 2 години без ограничение на пробега.
В заключение бих искал да цитирам един мой познат, който използва няколко различни големи вана за професионален транспорт на мебели: „Volkswagen Crafter е най-безпроблемният автомобил в нашия автопарк“. Познавам го от доста време, така че му имам пълно доверие. Явно и Crafter заслужава такова.


Красимир Кирилов

<< Обратно към новините